Sommaren och värmen
Snart är sommaren här och med den dess gassande värme och då är det extra viktigt att tänka på hunden specielt om man har den i en bil.
SKK har utgivit en enkätundersökning om hur hundar förhåller sig till värmen i bilen och jag tänkte dela med mig utav den då det kan vara nyttig läsning för bilåkande hundägare.
Skulle också vara kul och höra hur just ni gör för att förhindra värmeslag, inte bara i bilen utan också när ni visstas ute?
Tycker det är viktigt med alla allternativ man kan göra för att förhindra att hundens kroppstemperatur ökar.
När sommarvärmen är här har jag alltid med mig en vattenflaska till Ludde, vi har alltid två flaskor med vatten i kylen med Luddes namn på. Större aktiviteter så som aportering, om det inte är i vatten, undviker vi. Cykling och inlines åkning sker enbart vid kyligare väder.
Bil har vi ingen så han skyddas från det.
Inomhus har vi alltid balkongen öppen så han kan ligga där ute hela dagarna tillsammans med katterna. Sedan har vi också en bordsfläkt som ställs in i hallen där han är mest så luftcirkulationen blir bättre.
Blir det stekheta dagar dvs upp mot 30+ grader så ställer vi alltid fram en balja vatten utanför huset ifall ludde är där ute så att han kan dricka/ doppa huvudet/ gräva eller dyligt som han gillar.
Vi lämnar aldrig våran hund i bilen. Sen har vi AC och tonade bakrutor (baksäte o hela bagagen är tonade rutor) vatten följer med även om vi åker kortare bit. Inne har vi golvfläckt i storarummet o sovrummet finns även ac så vi brukar ha 22 i sovrummet. Bor i lägenhet men har bakgård vi ska skaffa en sån plastsandlåda för att ha till hundarna flera hundar på gården så jag tror den blir uppskattad. I stugan är det alltid svalt inne gammalt torp :) men där finns det balja till hunden. Man kan oxå andvända kylklampor under deras bädd då blir det inte isande kallt men svalt o skönt det gillade chanel i sommras.

Inga ansträngande aktiviteter den varma tiden på dygnet utan endast korta rastningspromenader, aktiveringen få ske på kvällen då det är lite mindre varmt ute.
Har alltid med vatten till hunden, om möjligt även en blöt & sval handduk att lägga över hunden då och då.
Inne ser vi till att ha persiennerna fördragna och vädringsluckorna öppna (kan ej ha dörrar/fönster öppna pga katterna).
Ger frysta godsaker, tex korvbitar infrysta i ett isblock (fryses in i plastlådor), frysta märgben, mm.
Alltid fri tillgång till färskt vatten hemma.
Blir hundarna mycket varma trots detta så kan de få en svalkande dusch.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Frysta godbitar var ett bra alternativ. Det skulle nog alla hundar älska.
Vad gör vi inte skulle jag vilja säga istället ;-) Kyldukar, vatten med, friskluftskrokar, aldrig lämna när det är för varmt, kylhalsband/kyldyna vid behov osv.
Vi försöker även informera om detta och delar ut gratis material m.m.
Jättebra tråd
.
Aldrig en hund i bilen om det är för varmt,är det absolut nödvändigt så har vi ac.
Mina hundar har fri tillgång till både ute och inne vistelse hur mycket dom vill,ute finns skuggiga platser,i källaren där dörren oftast står öppen är det svalt och gott
,färskt vatten finns att tillgå på en hel del ställen,vattenflaska är även med på prommisar,ibland svalkar dom sig en bit ifrån vatten spridaren om den är på,annars brukar vi använda slangen samtidigt som vi vattnar i trädgården.
Ofta åker vi så hundarna får bada och simma i en sjö på kvällen,det uppskattas alltid.
Så länge det är vår och kyla i luften så cyklar jag med dem,men när sommarvärmen kommer så gör jag det aldrig,Snodden skulle dö av värmeslag alldeles säkert.
Korvglass är en favorit som alltid finns i frysen om sommaren
Det är ju inte bara djur folk lämnar i bilen utan även barn som folk får gripa in och rädda…. sjukt….