Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 928 ggr
[nataschaj]
0

den gamla hunden

kanske finns tråd, men hittar ingen å internetet segt fortfarande…

När ska masn tänka på att ta de lungnare med hunden??

Gibson blir 4 snart, men e ju pigg å alla hundar e ju olika.. men när ska man tänka på de?..

visst manmärker på hunden när han int orkar osv, men om dem inte visar nån sån då utan bara fortsätter som vanligt??

fattar ni???

spikes
0

Det är ju så individuellt,Spike som är 12 får jag ju bromsa för han är så pass explosiv i det mesta han gör,och tänker inte ett dugg på att han gjort sig illa en gång ganska nyligen tex.

Snodden är ju den mera eftertänksamma typen,som oftast tänker sig för innan han hoppar upp för en hög sten tex….han är 8 år och har aldrig varit sjuk han heller.

Jag brukar tycka att man kan trappa ner när hunden börjar närma sig 11  med tanke på att dom blir ju skörare med åren om man ser att det behövs,din hund som är 4 har många härliga år framför sig ännu,precis som min Snodd.

[nataschaj]
0

Ok men de e bra att veta, vill inte anstränga han för mkt och det, men då vet ja, då kan ja fortdsätta ett par år till.

tack för svbaret Spikes

spikes
0

2,Javisst njut av det medan du kan,jättekul att tänka tillbaka på när dom var yngre sen och jämföra då och nuFlört

Karizma
0

1, Sen är det lite olika säkert med en som Spike som har vart (som jag fattar honom som) en full i f*n hund både duktig men mycket busig påhittig, en sån hund tror jag klarar sitt leksinne bättre men ser dom inte som gubbe fören de är över 10 år.

Jag möter en hund varje dag han är 6år o jag uppleft han som minst 12årig hund går sakta lite fet o inte alls livad av sig, hatar vissligen alla hundar då ser han piggare ut för stunden.

zabelle
0

#0 Min gamle vovve blir 11 år och är fortfarande väldigt pigg och busig, medan min brors labbe var väldigt trött och gammal redan vid 8 års ålder. Tror man märker på sin hund när det är dax att ta det lite lugnare.

Du kan njuta länge än med din hund! Glad

Zabelle   

spikes
0

4,Alla mina hundar har kommit upp över 10 år genom åren,och det beror framförallt på hur man bibehåller en hunds kondition,lynnet hjälper till men det är inte grunden,även fodret spelar en stor roll.

En enda av mina egna hundar gick bort vid 9 års ålder,men det berodde på att kennelhostan spred sig i hans kropp,och inflammerade hjärtmuskeln så hjärtat stannade.

Tillägg..

Vad jag tänker på med gamla hundar främst är ju att dom får ju sämre skelett osv osv när dom blir äldre,precis som vi.

Karizma
0

6, Ja kondis är bra får då är hjärtat i bra kondis oxå, och ha dom skapligt bra skick med inte blir överviktiga då slits det mycket på dom o de orkar mycket mindre.  Men tror mycket ett busigt lynne gör hunden äldre än vad den ser ut o vara, även om de inte leker lika mycket så nån gång ibland får dom stollerycket eller hittar på något enmanshunds bus tex: snor mattes mössa o gömmer den.