Det har blivit en.
Imorse hoppa Thea upp i sängen och la sig brevid mig som hon alltid brukar göra när sambon åkt till jobbet. Jag låg och halv sov och vaknade av att hon slickade sig mycket mellan benen. Sen såg jag en stor gul blöt fläck på täcket och tänkte NEEEJ inte har du kissat i sängen. Efter jag torkat sömnen i ögonen tittade jag under henne och ser att en liten liten valp har kommit ut. Ifull panik hoppar jag ur sängen, letar reda på tråd och sax och papper, vilken lång tid det tog att hitta allt. Klippte nevelsträngen och det tog inte lång tid innan det lilla knytet på 76 gram började pipa. Efter 3-4 timmar hade varken fler Valpar eller efterbörd kommit (har ej hunnit se om hon åt upp efterbörden).
In till veterinären för att kolla läget gjorde UL och röntgen, visade som jag trott, det var en valp som levde kvar i magen. Hon är helt som vanligt Thea nu och visar starka moderskänslor. Jag matar den lille med ersättning för mjölken har inte kommit igång men jag lägger han vid spenarna för att kanske få igång det. Veterinären har sagt åt mig att vänta tills onsdag eller fredag om inget nytt händer eller om Thea blir dålig. Då ska vi göra ett nytt UL och antingen ge Thea hormoner som sätter igång värkarbetet eller så får dom snitta. Hoppas det blir det förstnämnda.
Glömde skriva. Idag är dygn 57.

oj! Hoppas det går bra. Ska hålla tummarna för er alla, stora som små
#1 tack det behövs :)

Tycker det låter mysko att de vill vänta flera dagar innan de gör något åt det då den ena valpen redan fötts… Hoppas allt går bra iallafall 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nu ser jag fosterblåsa. är nog den andra som vill ut nu. ringde dom. ska komma in om den ej kommer fören om en halvtimme

#4 Håller tumamrna för att det går bra
_**/Mvh Anne
de där lät konstigt att dem inte snittade ut valpen som va kvar m än gång.
Då jag va med en vänninas m hennes tik som skulle valpa.. ähm ska ta de kort så de blir rätt.
Jag va hos henne en fredagskväll (har ja för mig de va) så efter 1h så helt plötsligt va de en pöl m vatten på golvet, vi blev glada å sa Äntligen e de dags! efter 1 h hände de inget, ringde in te vetten å sa att vi skulle promenara m henne å ringa igen om 1h, vilket vi gjorde, In te blå stjäörnan där dem gjorde massa prover men ingen valp.
Så här sa vetten till oss då vi frågade å han förklarade:
Kommer de 1 valp å ingen mer kommer ut brukar dem göra kejsarsnitt med än gång, Lika så om det är 2 (beror på antalet men minst 2) Valpar som har mindre hjärtslag än dem andra i magen på tiken, då brukar dem med göra kejsar snitt…
*sorry om ja tog tråden*
Men roligt att de gick bra va e de för blandning???
Ojdå! Hoppas det går bra!
Håller tummarna att valp 2 kommer ut själv så slipper mamma tiken åka mer och kan ägna sig helt o sina små bäbbar. Grattis till att det är en ute :D o håller tunmmar o tassar här hemma spännande värre 
De ville inte snitta henne förut idag då vi var inne eftersom det var dygn 57.
Lilla Biggan eller ja stor var hon, nästan dubbelt än lillkillen som piper. Hade väldigt svårt att komma ut, tillslut valde Thea att gå upp och gå runt i köket och ut kom hon med baken före, tog loss hinnan men tyvärr var hon redan borta.. Provade att ge massage och slungning men det hjälpte tyvärr inte, så nu är Biggan i himelen.
(Jag hade faktiskt redan döpt henne när hon låg i magen för några dagarsedan då hon var en liten argbigga där inne och gjorde karatsparkar hela tiden. Där av namnet Biggan "argbiggan".
Nu ska jag och Thea lägga all energi på att lillkillen klarar sig och äter ordentligt.
När Biggan föddes var hon täckt av grönt klet samt delar i efterbörden som gjorde gröna missfärgningar på mina händer, så det kan ju kanske vart förgiftat något.
Som sagt inte heller om efterbörden från lillkillen kom, men jag tror ej den gjorde det så nu ska jag tempa Thea massvis och hålla koll så det inte blir en infektion. Om det nu blir det hoppas jag att det inte blir förrens imorgon isåfall för blåstjärnan kan ta sig i……!
Nu ska jag kolla så de båda mår bra! :)

#9 Trist att Biggan inte klarade sig
Men håller tummarna för att lillkillen ska klara sig och bli en underbar hund med långt bra liv.
_**/Mvh Anne
9,
trist att det inte gick vägen för Biggan. Håller vi tummarna för lillen.
Ojj! Håller tummar och tår för mamman och dom små! Lycka till!
Lillkillen har överlevt natten iallafall :)

#13 Härligt, då är det stor chans att han fortsätter leva bara han får i sig tikens mjölk, första dygnet är alltid det mest kritiska. 
_**/Mvh Anne
Håller alla tummar och tassar för mamma och lillkillen
Han är ju och snuttar och suger på henne men jag kan banne mig inte se om det kommer någon mjölk. Har gett han lite ersättning men låter han snutta mycket så det kanske kommer igång.
16,Du kan inte prova att massera lite då?,det vet jag min uppfödare gjorde.
Jo jag gör det men ser att det kom en droppe i spenen iallafall ska fortsätta att massera och "suga" med fingrarna. Mätte Theas temp nu den låg på 38,1. Annars har hon ca 37-37,3 när jag tagit den innan, får hålla kollen nu så hon inte får högre feber, och jag som skulle på arbetsinterjuv idag :(
Min lilla hund är bra oplanerad när hon klämmer ut han såpass förtidigt ;) hihi.

#18 38,1 är inte hög temp för en hund, de ligger normalt kring 38-38,5 i temp, så håller sig tempen där ikring behöver du inte alls vara orolig.
Har du ingen som kan vara hemma med tiken & valpen medan du åker på intervjun då?
_**/Mvh Anne
Jo min mamma ska vara hos dom då. Det är interjuv här i byn så det är max fem minuter ner och max fem minuter hem och så brukar det inte ta jätte lång tid på interjuver förhoppningsvis. Men AnneN jag tror att en efterbörd ligger kvar i Thea för när första valpen kom ut så hade jag total panik så jag klippte strängen när den fortfarande var inne i Thea (efterbörden) och efter biggan kom det ut en men då vänta jag med att klippa tills hon och efterbörden var ute helt. Finns det någon chans att efterbörden absorberas upp och att det inte behöver bli komplikationer eller är det alltid kompilikationer om den är kvar?

#20 Om jag kommer ihåg rätt så brukar den normalt absorberas av kroppen eller komma ut inom några dagar.
Men för säkerhets skull så kan du hålla ett öga så tempen inte blir högre än vad som är normalt för hund och att allmäntillståndet är bra.
_**/Mvh Anne
Ja tack ska göra det, har fått ledigt från jobb hela veckan iallafall och nästa också. Så då är det lättare att hålla koll :) Hur mycket bör han gå upp per dag? Igår när han var alldeles ny vägde han 75-76 gram och likadant igår kväll innan jag la mig ca tolv timmar senare och nu väger han bara 72 gram provar ju att mata han men det är inte alltid han vill ha mat och så verkar han inte hitta helt rätt vid spenarna :(

#22 Det är vanligt att de går ner lite i vikt första dygnet för att sedan komma upp i födelsevikt igen 2:a-3:e dygnet.
Hur mycket han ska öka i vikt efter det är ju väldigt olika både beroende på vilken storlek han kommer att få som vuxen, en stor hund ökar ju mer än en dvärghund tex. Så det är omöjligt för mig att säga exakt, men huvudsaken är att han ökar iallafall och mår bra.
En frisk valp äter då den är hungrig, man kan dock första veckan få hjälpa den att hitta till spenarna.
_**/Mvh Anne

Vad tråkigt med Biggan. Jag beklagar.
Nu håller jag tummar och tår för mamma och son. Hoppas han växer och att vi kan få se bilder sen på underverket. ;)
Nu tog jag tempen på Thea igen och den visade 36.7.
Är det vanligt att tempen ändras såpass? Är det farligt att tempen är något låg? Hon är annars som vanligt eller som förrut, lugn dricker äter och slickar valpen.
Putt har någon svar på min fråga i förra inlägget ? =)

#25 Det har jag tyvärr ingen aning om det är normalt eller inte, om du är orolig så kanske du kan ringa och rådfråga en veterinär?
_**/Mvh Anne
25 ta om tempen en gång, visar det samma ring vetrinären för kolla med dom. är hon pigg o tar hand om sin lille plutt? Håller tummarna för att mjölken ska komma igång bra.
Han lever än så länge, han rör på sig men sover mycket, dock har han slutat att pipa när Thea ska äta eller dricka han verkar lite slö men vi får hoppas på det bästa. Igår fick han två riktiga bra sugtag och drack mjölk från henne. Mjölken har kommit igång. Lite orolig för han är så hängig nu. Men jag får hoppas på det bästa!
29, bra att mjölken är igång :) håller tummarna för honom.
Vad jag vet så skall hundar ha en temp på 37.5 ungefär…..säger som karizma, om du är osäker så ring vetten, för dom måste ju kunna svara….hoppas nu att det går bra för både mor o son….
Nu har även lillkillen lämnat oss. Han dog inatt eller tidiga morgonen. Han ligger fortfarande i valplådan hos Thea och hon verkar lugn. Har ingen aning om hur jag gör i denna situation så jag ska vänta till klockan 8 då jag kan ringa veterinären. Ska jag flytta bort han från lådan och lägga bort han från henne? Och det här med valplådan ska jag ta bort den härifrån och slänga täcket som låg i den? (tänker så hon inte har något av det kvar) Hur blir det med mjölken? Hur länge kommer hon leta efter sin prins? Något som kan vara farligt när detta har hänt?

Beklagar 
Kan tyvärr inte svara på dina frågor.

Jag har ingen aning vad man ska göra.
Men jag beklagar sorgen. Tråkigt att ingen av dem klarade sig. *kramar om*

#33 Vad tråkigt att han också vandrade vidare 
Har tyvärr ingen aning om vad man bör göra i det läget, men det du får hålla koll på hos tiken är så att hon inte får mjölkstockning.
_**/Mvh Anne
Jag pratade med veterinären som ochså har uppfödning så hon hade svar på vad jag skulle göra.
Det man ska göra i en sådan situation är att ta bort den döda valpen så snart som möjligt, och så ska man städa undan alla saker som påminner om valpen. Såsom valplåda filtar och andra saker som man använde. Tiken kommer att vara väldigt ledsen länge och gå runt och leta efter sin valp. Hela hon har ställt in sig på att det finns Valpar och hela hennes kropp har också ställt in sig på det. Hon kan börja ha "luft" Valpar. Men ska hålla ordentlig koll på juvren så att de inte blir jätte hårda eller jätte varma för då finns det en medecin som veterinären kan skriva ut.
Det man ska göra med tiken efter något sånthär fruktansvärt har inträffat är att försöka få tiken på andra tankar. Man ska gå mycket promenader och hitta på lekar. Visst ska man förstå att hon är ledsen och orolig men man ska "inte vara ledsen med henne" alltså inte tycka för synd om henne för då kan det bli värre! Så nu är det lek godis och promenader som gäller.
För att tiken ska sluta producera mjölk ska man inte ge henne valpfoder som hon skulle fått om valparna fortfarande levde. Hon ska ha vuxen foder och ge henne så lite som möjligt. Alltså minska portionerna en hel del. Detta svar fick jag från veterinären och de låter som att det stämmer.
Just nu sitter stackars Thea i mitt knä och "gråter"
:( stackars lillan.
Åh va sorgligt :( Beklagar sorgen.
Hoppas det löser sig!
*Tröstkramar*
Beklagar förlusten av valpen ursh så trist. *tröstkramar* 
Åhhh, vad hemskt, beklagar.. Vad synd om både dej och hund mamman..
Hon saknar väl valparna nu när hon inte fick någon kvar… Men ni får göra som veterinären sa, få henne på andra tankar..
Tröstekramar från mig också.
…såg först nu vad som har hänt….vad ledsamt, tröstekramar i massor härifrån..
Eija