Demodex
Vet inte om det finns nån artikel om demodex här, hittar inget i alla fall å sen har sökt men inte hittat de ja vill ha svar från.
Så nu till frågan!.
Kan man kolla sin hund om den är bärande på demodex elr kan man bara se de om de bryter ut?.
de va bara den frågan ang demodex.. :P

Hittade denna artikel om demodex på nätet.
Jag vet inte om jag tolkar det rätt, men som jag förstår det av texten så kan man upptäcka det genom skrapprover, men jag är som sagt inte säker.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
hoppas man kan de, för ja ska göra de på Moa när hon blir 1 år å frammåt, måste spara pengar te de för antar de kostar en hel del.
Men kan fråga han vetrinären som kommer hem till oss för at vaccinera alla våra hundar å se om han kasnke vet med.
Men tack AnneN

#2 Ja fråga din veterinär eller kontakta veterinär som är specialicerad på hudsjukdomar hos hund.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ja, det är ungefär som ett skraptest. Vetrinären gör en biopsi (tar bort små bitar från huden på olika ställen på kroppen och skickar in dom till labbet)
4 så man kan göra ett skraptest i förebyggande syfte då???

Skrap prov kan dom göra och då framkommer det om hunden har det eller inte
jo men de jag undrar är om man kan testa å se om hunden har de i sig???
Alltså hunden e frisk har ingan symtom, kan man ändå ta en skrap prov å se om den e bärande elr inte??
fattar ni hur ja menar??
7,Hör efter om det kan synas i ett blodprov,skrapprov tar dom oftast inte om dom inte absolut mistänker något i huden,det gör ont på dem nämligen.
8 okey!….
ska testa å fråga han vetten som kommer hem till mig för att vacc om han kanske vet, annars frågar ja en tjej här med sin pitbull hane som har demodex å massa andra problem….

#8 Min vet. tog skrapprovet först och sen blodprov.
10,Men då misstänkte hon sannerligen något,när jag var hos vetten för jag trodde min gamla hund fått det så sa hon att dom ogärna gör det först eftersom det ju gör ont,men kan dom inte se något i mikroskopet så tar dom ju skrap prov

#11 Fast dom får ju bedövning (fick min iaf)
12,Ok vad bra,det fick inte min hund så det kan dom ju ha börjat med senare då,och det lät ju bara bra i så fall

Oj trodde att dom alltid gav det. Nä då förstår jag att det är smärtsamt! :O Min flicka skrynklade ansiktet t.o.m. me bedövning.. .:/