Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4169 ggr
[SarahOhrn]
0

Hunden äter inte... =(

Vet inte vad jag ska göra!! Våran hund, golden/border collie på 10 mån har vart GLUPSK (det är bara förnamnet) men nu sen några veckor tillbaka äter han knappt… Han är inte dålig i övrigt alls, jättepigg och glad men han äter så dåligt! Man får nästan tvinga honom, när han väl smakat lite och man går därifrån så äter han ibland, innan åt han även om vi va där. Innan åt han 4 ggr/dagen och det bara försvann på en sekund, nu ligger maten kanske från kl 16 till 12 dagen efter ibland, då äter han en skål, sen står maten där hela dagen, så han får i sig 1-2 skålar om dagen. Det måste ju va nåt fel när en retriever äter så…. Han tar någon tugga då och då kanske men verkar inte vilja egentligen!

Trodde först det va för han blivit könsmogen och sådär men nu har det hållt på ungefär 3-4 veckor såhär… Men, han äter allt annat så det är inte matlusten heller! Och han älskade den här maten innan…?! Det är samma mat. Och får han blodpudding eller ägg eller nåt som godis eller i skålen, då går den delen i direkt! Tar man fram blodpuddingen är han där som ett skott, som han va innan när man öppnade mat-tunnan! Men nu ligger han bara kvar där han är fastän man häller upp mat… Så konstigt att han inte är hängig annars bara!

Och nu började hans mage kurra och knorra sig, vet inte om det är att han är hungrig eller om han är kass i magen men vi va nyss ute på promenad och han va inte dålig i magen då. Men NU åt han upp sin skål mat efter många om och men… I alla fall en del, inte hunnit kolla ännu! Ska jag gå till vet. eller har någon något annat tips? Kan dom ha någon sån här period?

[SarahOhrn]
0

Kan tillägga att när det här började (att han inte åt) hade han noskvalster, tror vi, då han "fnös" ända ner från magen hela tiden. Fick tabletter mot detta av en vet. som inte kunde undersöka om det va det utan vi fick testa och efter dom tabletterna har han slutat fnysa men äter fortf dåligt… Annars är han jättepigg!

Snarare överaktiv skulle jag vilja säga! =P

AnneN
0

Har ni kollat tempen på han?

Om han är pigg och så i övrigt så skulle jag tippa på att det är könsmognad i kombination med löptikar, hade en labbehane som matvägrade totalt (tog inte ens godis) så fort det var löptikar inom ett par kilometers radie, han kunde alltså gå helt utan mat flera veckor och inget man gjorde hjälpte.

Då det inte fanns löptikar i närheten så åt han allt han kom åt varesig han fick eller inte.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Det där kan hålla på länge beroende på hur hormonstinna dom är,jag skulle råda dig att inte ha skålen framme hela tiden,utan ställ ner den på utsatta tider,äter han inte då så får han vara utan,till slut tar hungern över.

Är han pigg och så och dricker ordentligt så är det ingen fara.

Nu kommer jag ofrivilligt tillbaka till detta med färskfoder,jag har haft många hanhundar i mitt liv,men ingen har matvägrat pgr av löptik/hormoner eftersom dom alltid fått rå födaFlört

[SarahOhrn]
0

#2 Nä, ingen temp. Får köpa en och ta det… Det enda är att han flåsar men det har han gjort sen han va liten typ… Inte något speciellt nu o han äter ju godis o liknande, med GOD aptit! Bara det inte är den vanliga maten går det i… Men han äter ju nån skål om dagen så han får ju i sig lite men tänkte de hållt på ett tag nu, men kanske kan vara i nån spökålder nu då när han ändå blivit könsmogen precis o hålla i sig flera veckor… Han fastnar ju vid där andra hundar kissat mer o mer också… Så jag får "dra" bort honom

LinaK
0

Känner igen det där. Min hane var likadan förut. Men jag kom på ett litet knep, köpte blötmat (doggy i detta fall) och blandade torrfodret med dryga teskeden blötmat. Då glupskade han i sig alla mål mat han fick Tungan ute Så nu har vi en matglad hund igen. Han fick väl en annan smak än det där torra torrfodret.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[SarahOhrn]
0

#3 Okej, ja då kanske det är normalt! Han brukar få vissa tider innan men nu när han inte äter har jag låtit den stå men ska fortsätta ställa fram den dom 4 ggr/dagen som han ska ha mat då och äter han inte får han då va utan, blir han för hungrig lär han ju äta! Dricker och busar för fullt gör han ju… Och äter tillslut!

Vad är det för färskfoder då?

#5 Ja, det kanske är det… Men konstigt at han helt plötsligt slutade äta när han slukade i sig det förut. När han får ett rått ägg över äter han, åtminstone där ägget är, haha. Så det brukar räcka… Men kanske får köpa lite blötfoder o lägga på men vill inte att han blir bortskämd så han bara äter med blötfoder heller… :)

spikes
0

6,Ja det gäller att inte tycka synd om dem vid sådana tillfällenFlört,dom kan vara helknepiga i den åldern.

Jag puttade upp min artikel om för och nackdelar om färskfoder,där finns det länkar till olika återförsäljare på färskfoder,du kan även läsa vad det innehåller,det är rå föda,man kan säga att det är krossad barf mat,alltså inte maten från affärn…själv skulle jag använt Klass om jag kunde men det finns ingen återförsäljare i detta område,så jag har det näst bästa nordic,har alltså alltid gett mina hundar rå föda genom alla årFlört

AnnL
0

# 7 Silver har ätit jätte dåligt trots han har färskfoder nu när han har haft löptikar i sinnet. Max en gång per dag, någon dag inte alls.  Rynkar på näsan

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[SarahOhrn]
0

#7 Okej, ska kika på detta.

spikes
0

8,Ok men då har han ju i alla fall ätit en gång,det är ju nästan värre när dom inte äter allsFlört….har du testat ge honom all mat endast en gång på kvällen?,då är dom ju som hungrigast…Mina käkar hela sin ranson alltid en gång på kvällen vid 5-6,.

Tips…minska ner på godiset ocksåFlört.