Ska vara blandras
http://www.expressen.se/husdjur/1.1924404/det-ska-vara-en-blandras
Varför vill folk ha blandisar?
Varför ratar de renrasen?
För min egen del så spelar det ingen roll då jag inte avlar eller ställer ut.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
De har rykte om sig att vara friskare mentalt och fysiskt.'
Personligen säger min egen erfarenhet att de är det också.
Jag föredrar blandrashundar, finns inte många renraser som jag tycker har så speciellt utseensde att jag vill betala den extra kostnad det är att få dem, och överlag har jag trivts bäst med blandisar. Men skulle inte rata en renras om jag blev erbjuden en som jag trivdes med.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
va fin den hunden på bilden var!
Mig spelar det ingen större roll om det är renras eller blandras. Jag väljer hellre efter individen och om det råkar vara en renras eller blandis gör mig inget. Men då ska alla rasbundna sjukdomar vara uppkollade.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
1 man ska väl inte direkt gå efter utseendet utan hurdan dem är…
Jag tycker inte man ska stödja all blandras avel och inte häller renrasiga…
de finns så många renrasiga hundar som dem verkligen har förstört..
men ska jag köpa en renrasig blir de (vilket ja kommer att göra :P )
Amstaff (från uppfödare som har bra höfter samt kollat mot hudsjukdommar på sinna hundar, tyvärr finns de inte jätte många som avlar på bra höfter, men dem börjar nu att smått vända på de)
Schäfer, om jag hittar uppfödare som tilltalar mig, men scäfer kommer nog komma sist innan ja skaffar…
Jag har själv renrasiga, av den anledning att vi vill prova utställning och ev ha möjlighet att tävla upp till champion ;)
Men har inget emot blandraser och skulle mycket väl kunna tänka mig en blandras som nästa hund.
Dock att ta med i beräkningen är att många blandraser är föräldrarna inte kollade så dem är friska och kollade för ärftliga sjukdomar innan man parar och många verkar inte heller friskhets kolla sina blandraser innan dem tävlar. Vilket jag tycker är dåligt, men som sagt där är det uppfödaren och ägaren felet ligger i inte blandrasen! ;)
Och ang att blandraser är friskare, alla (få undantag) renrasiga som ska gå i avel och tävlas med är kollade, och nästan alla som bara är för rent sällskap kollas, men ytterst få blandraser som kollas, och dessa rena sällskaps hundar tror jag bara det är några få procent man kollar.
Sen tror jag renras-folk är för anti blandras-folk, och blandras-folk är för anti renras-folk.
Min egna kompisar med blandraser har muppat upp sig bara för att mina är renrasiga är jag snobb som inte kan se värdet i en blandras enligt vissa… :S