Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthunden-och-lagen
Läst 1163 ggr
Gingo
0

Blir så irriterad!

igår hade jag varit ute med min blandras hund inka och lekt lite i snön med hon.Så då tänkte jag prova ut och gå med hon på våran byväg utan koppel (jag hade koppel med mig)

Det gick väldigt bra är jag är jätte stolt över hon Skrattande hon gick med hennes huvud vid mitt ben eller bakom mig. Så när vi var på väg hem igen ser jag att en familjs hund (dom bor  på våran byväg) är lös på gården, Så jag tar tag i Inkas halsband då jag var osäker på om hon skulle stanna hos mig. Hunden kommer ut springades mot oss och ska hälsa på Inka men vi fortsätter att gå som vanligt.

Det gick faktist bra den här gången hunden kommer utspringades mot oss när vi bara går förbi. i sommras har hunden gjort utfall mot min hund och då var jag illa tvungen att slå till den så den skulle sluta och gå iväg, vilket den inte gjorde. Den har följt efter oss väldigt många gånger och jag känner mig osäker och det gör min hund osäker För jag litar inte på den där hunden eller ägaren.

Engång när vi gick förbi ägaren sa hon bara ''Åh har hon följt efter er igen, jag hon kan va lite jobbig ibland''

Nu ska jag gå och prata med ägaren om det här om hunden kommer en gång till. Men man får väl inte ha hunden lös ute själv? det är väl bara om man har den under sådan lydnad att det är som den vore kopplad?

Hur är det med lagen om man ska ha hunden själv ute och den är lös?

Eija
0

Hejsan!

förstår att detta är en mycket jobbig situation för dig…det är ju bra om du kan prata med ägaren och förklara för henne hur du känner dig, då brukar det gå bättre att få dom att förstå….för är man aggresiv då blir dom bara själva i försvarsställning istället, och då lyssnar dom inte…..

Detta med hundkoppel vet jag inte heller så mycket om, men har för mig att det är nu dom tiderna iallafall att man måste ha hunden kopplad oavsett om den är hur lydig som helst…för det är ju nu som det börjar hända saker i skogen för de vilda djuren, och då kan lösspringande hunda störa dem…

Eija

AnneN
0

Om de har egen gård som hunden är på så är det fullt tillåtet att ha den lös ute, men då får den inte gå över tomtgränsen.

Om det inte hjälper att prata med ägaren så skulle jag om hunden följer efter er fler gånger ta fast den och ringa polis och säga att de får komma och hämta en hittehund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

Är ägaren bra o prata med hande jag kört på den linjen och försöka få dom att förstå att hunden inte kan gå lös. Anne sa med ett bra tips OM det inte hjälper att prata med ägaren så ring polisen :)

Och kul att det gick bra att gå med lös hund och att hon gick med dig :)

Gingo
0

#1 är inte det i maj som man absolut inte får ha hunden lös? har jag fått för mig iallfall.

#2 Byvägen som är en liten grusväg går utanför deras pool och garage huset ligger 10-15 meter från vägen, Det räknas väl inte som deras tomt då?finns det nånstans man kan ta reda på det utan att fråga ägarna?

#3 ja jag är jätte stolt över hon :)

jag ska gå och prata med dom idag eller ikväll. Idag ska vi vara hund vakt åt mormors osäkra hund och jag vill inte att den kommer utspringades igen, det blev mycket svårt att hålla två hundar lugna sammtidigt.