Foderröra!!? Vad ska jag ge valpen??
Hej här kommer ännu en fråga om foder. Har minst sagt gått vilse i foderdjungeln!!
Får hem vår lille foderlabbe imorgon. Han kommer från en uppfödare i Norge och ska efter han varit hos oss vidare till en blindhundstränare i Sverige.
Tränaren har sagt att jag ska få med foder med valpen när jag får honom. Kommer då att få foder från Hundköket. Det finns inga krav på att ge ett bättre foder då de tycker att det här duger bra. Jag ville dock ge honom ett bättre foder så det har jag nu köpt.
Gjorde dock så att jag kontaktade uppfödaren för att höra om Hundkökets foder är det foder som valpen är van med och det visade sig att så inte var fallet. Utan på kenneln har han fått Happy Dog.
Hur gör jag nu?? Nu står jag här med 3 olika foder!!?

Jag rekomenderar att börja med att ge det foder valpen är van vid, vill du sedan byta till ett annat så kan du göra en försiktig övergång mellan det gamla fodret till det nya, men man bör inte byta tvärrt för då kan magen slå bakut.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 Jo jag vet att det är att rekommendera men jag komemr ju få med ett foder som valpen inte har ätit!?
2,Men strunta då i det fodret som valpen aldrig ätit och ge det du köpt,det går ju att ge som godis om det är torrfoder vill säga.Själv skulle jag nog tacka nej till det fodret som kom med eller kräva att jag får med det han ätit innan….

#2 Ja det tycker jag låter väldigt knäppt att de inte skickar med det foder den är van vid… Kan du få tag i det foder den är van att äta så är det ju det bästa alternativet till att börja med. Men går det inte att få tag i så är det lika bra att du börjar ge det foder du vill att hunden ska fortsätta med direkt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag är onyttigt mesig när det komemr till sådan här saker… "Vågar" inte ta upp det med tränaren nu. Hon anser ju att Hundkökets foder är tillräckligt bra och att det inte är någon mening med att köpa något dyrare foder. Känns som om jag anklagar henne på något sätt om jag säger att jag vill ge ett annat foder. Vill ju inte stöta mig med henne så jag tänkte ju bara gå över till mitt foder utan att diskutera det. För det finns ju inget förbud att ge ett bättre foder.
Jag antar att tränaren väljer att skicka med det fodret hon vill ge hunden för att den ska vara van vid det när den ev ska till henne för att tränas. Blir ju lättast för henne. Kenneln sa att de alltid brukar skicka med det fodret som de gett valparna men det är ju tränaren som kommer med hunden till mig så hon gör ju som hon vill…
Veliga jag…
5,Jamen gör så om du vill kan du ju använda fodret tränaren har till godis ibland,allt behöver dom inte veta

Jag hade missförstått! Fick med det fodret som valpen ätit innan! Hundköket var den maten tränarna brukade ge när de tog tillbaka hundarna så de ville antagligen bara tipsa om det fodret.
7,Jamen vad bra,kanske vart så mycket info så det var svårt att hålla isär