Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1373 ggr
AnneN
0

Markerar vissa fläckar men inte alla

Har aldrig funderat över detta förrän idag då vi var ute och promenerade med vovvarna.

Hanen stannar gärna och luktar på alla fläckar där andra hanar kissat, men det är bara vissa som han kissar över.

Vet någon varför han bara markerar på vissa fläckar? Obestämd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Det har med den andra hanens dofter att göra,ju äldre en hanhund blir ju mera vill dom lämna sin doft så dom vet till nästa gång att nu har jag varit här,alltså är det en yngre hund så bryr dom sig inte på samma sätt och låter då bli att markera överFlört

AnneN
0

#1 så du menar att de inte markerar över kisset från unghundar men från äldre hundar?

_**/Mvh Anne

Karizma
0

men de kissar väl även över tik-kiss?

spikes
0

2,Ja oftast är det så,dom lämnar ju inte samma starka dofter som en hund som är könsmogen.

3,Ja det är ju klart det är ju en tikFlört

AnneN
0

#4 Ok jag som trodde det var tvärrt om att de markerade över kiss från yngre hundar för att på något sätt visa att "jag är större/äldre än dig, så detta är mitt område", men att de låterbli att markera äldre/större hundars fläckar för att de vet att den är äldre och det respekterar de.

_**/Mvh Anne

spikes
0

5,Det trodde jag med i många år tills jag fick förklarat för mig av en herre som jobbat med vargar att man är tillbaka i det där med"rangordning då",för i en vargfamilj ska ju de yngre naturligvis lära sig att sköta sig,men de äldre hanarna ser dem inte som ett hot,utan när dom kommer upp i ålder så kan dom ha olika styrka på lukten av sitt urin,och kissar dom då över en annan varghane som gör intrång i deras revir,så är det en varning att här är min familj och här är du inte välkommen.

Är det då en unghane som inte fått alla sina hormoner ännu,så är det inget hot för dem,utan vågar han sig in på den äldre hanens revir,så motas han ut på annat sätt,men det kan också hända att familjen tar unghanen till sig,som typ ett fosterbarn för oss människor.

AnneN
0

#6 Aha, ja det låter ju vettigt Glad

_**/Mvh Anne

Karizma
0

6, Så ju äldre hane men har ju mer struntar han i andras kissefläckar? Du som har 2 hanar kissar ena hanen över den andra eller samarbetar dom o kissar in sitt revirr? (allså kissar olika ställen?)

Får jag fråga en sak ang kiss, våran tik löper inte nu räknar med tidigast löp om en mån men grannens hane rullar sig i hennes kiss, även slickar han vissa kissfläkar gärna från henne, varför gör en hane det hon är inte redo än iaf ?

spikes
0

8,Näe nu tror jag du läste fel,en hane som är gammal nog att vara könsmogen,blir ofta övermarkerad av en annan vuxen hane.De yngre hanarna är inget hot för dem.

Spike och Snodden samarbetar på tomten,men kissar aldrig över varandra,däremot på prommisen gör dom det,och det är ju för att bägge är vuxna.

Hanar som rullar i tik kiss är rätt vanligt,mina gör det inte för jag har lärt dom av med det,dom finner helt enkelt tikens kiss mycket trevligt doftande,och vill lägga sin egen lukt ovanpå för att tala om att dom varit där.Nu kan jag bara citera min uppfödare,och hon säger att en tik kan börja dofta gott för en hane flera veckor för och efter ett löp.

Karizma
0

9, Aha, då är jag med Flört Bra att du kan förklara lite ang kiss.

Och när chanel löper kissar hon så nära hankiss hon kan, då bör hon anse att en "bra" hane kissat där o vill visa sig lovlig?

spikes
0

10,Ja precisSkrattande

KadjaNina
0

Hmm min tik markerar, är det vanligt?

spikes
0

12,Ja tikar kan också markera olika ofta,en tik som Snodden hade som bästis,markerade flera ggr på en prommis.