Behöver hjälp med min valp
Behöver hjälp att träna min valp. Har en 6 månaders gammal valp, aktiv och väldigt snäll. Vill alltid vara med och tkr om att vara i rörelse.
När vi åker bort till jobbet så då börjar terrorn. Hon tar ner allt från köksbordet, alla tidningar te.x och river sönder dem. Skor blir upptuggade, tar to.m tv tryckaren och tuggar på den. Hon får alltid ett ben när vi far bort, hon har MASSOR med leksaker, och hon gör inte ngt dumt så länge vi är hemma. Hon har dessutom två katter att leka med. Spelar ingen roll om vi är borta ngr timmar eller en halv timme, terrorn lägger alltid igång.
Ge mig råd hur jag ska göra. Får HJÄRNSLÄPP med att städa VARJE gång man kommer in genom dörren.
/ Sabina

Har skrivit en artikel med tips på hur man tränar hunden att vara ensam hemma.
Lycka till 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Finns ingen återvändo för sånt,någonting gick snett vid inlärning av ensamträningen om ni hade en sådan?,sen undrar jag hur länge den får vara själv och hur mycket den stimuleras när ni är tillsammans.
Katterna gör oftast ingen skillnad,det är familjen hunden saknar.
Vi tränade henne att vara ensam. Emellanåt går det jättebra att ha henne ensam. Hon uppför sig och allt är i ordning. Men just nu är hon inne i en terrorperiod. Hon kan vara ensam mellan 4-6 timmar. Beror på hur vi jobbar. Försöker träna med henne lite lydnasträning och har lekpass, och så är vi ut och går med henne. Hennes syster brukar vara här med jämna mellanrum och då leker de hela dagen och lite till.
3,Jomen någonting stämmer inte,för är om dom är ensamtränade på rätt sätt så gör dom inte sånt även om man gärna vill dra det till en terror period,6 timmar tycker jag låter lite mycket för en 6-månaders valp,sen behövs det mera jobb med huvudet än det du skriver här,lekpass och motion går hand i hand med huvudträning för dem,då får du rätt stimulans.
En annan fråga hur mycket får hunden vara ute innan ni åker till jobbet?.
Du säger att valpen just nu är inne i en terrorperiod. Hur länge har hon varit ensam så länge som 4-6 timmar? Jag tycker att det låter Alldeles för länge, ALLDELES för tidigt.
Jag kan inte ge några tips, men hoppas det är okej att jag lägger mig i den här tråden ändå. Jag håller för tillfället p att ensamhetsträna min valp. Jag varierar stunderna jag är ifrån honom . alltfrån att bara gå in i rummet bedvid och stanna där 5 sekunder, gå ut och hämta posten eller gå och handla.
Han sköter sig när jag inte är hemma. Han tuggar inte på saker och brukar inte göra något annat än att gnälla. Han är inte helt rumsren än, men han kan hålla sig. Idag när jag kom hem hade han dock hoppat upp i sängen och kissat.
Hur ska jag göra för att få honom att förstå att itne kissa i sängen när jag inte är hemma? Jag hade varit ute med honom innan jag gick, men han fick vara ensam ganska länge.
När jag sedan kommer hem blir han överlycklig och han hoppar och gnäller och viftar på svansen på samma gång. Jag hälsar inte på honom förrän han har satt sig ner lugnt.
Men jag känner att jag behöver hjälp med finliret för att få honom lite lugnare och mer trygg i att vara ensam.
Jag håller med 5 förlång tid att vara hemma själv. Även om det gick bra med ensamhetsträningen när ni träna in det så inser den nu att det är många timmar att vara själv på. Katter nja visst sällskap men långt ifrån ersätta er.
Jag råder er antingen funderar lite på hur erat arbetsshema ser ut minska ner till MAX 2 tim själv, eller skaffa dagmatte/husse eller hunddagis. Och så behöver den tränas mer i Ensamhetsträning låter lite som den har fått ångest att bli själv. Lycka till!
Finns inga hunddagisar i Finland.
8 men dagmatte/husse det bör finnas i finland :)
6,Det är ju lite samma sak där,ta det inte negativt nu
.
Du hade varit borta lite väl länge och hunden var antingen nödig eller kände sig ensam,kika gära på länken Anne lade in i 1.
Har du en dörr eller en grind att sätta för dörren ett tag framöver är det ju bra,för en hund som har kissat i sängen på en matta eller så,gör det gärna igen,eftersom den känner igen sin doft.
8,Men du kanske har någon nära som kan hjälpa dig?,eller sätt en lapp i affären,finns säkert någon som gärna umgås med din hund en stund.
#10, jag har läst artikeln flera gånger. och som sagt så övar jag med honom hela tiden så mkt jag kan. Jag vet också när jag varit iväg lite för länge, men ibland har man inget val. Om man blir försenad hem kan man inte göra mer än att skynda sig.
Det jag behöver hjälp med är hur jag ska öva honom för att inte gnälla. Rumsrenheten vet jag kommer med tiden, han har lärt sig väldigt bra trots allt. Men hade ju hellre sett att han kissade på golvet i så fall när jag inte är hemma ;)
11,I ditt fall så går nog rumsrenheten och gnället hand i hand,om han är nödig och inte helt rumsren innan du lämnar honom,så gnäller han ju för det.
Att han gnäller är ju också ett bevis på att ensamhetsträningen inte riktigt funkar för er.
Så det enda tips som finns är att gå tillbaka och gör det rätt andra gången,det där är viktigare än man tror,din hund kommer aldrig att bli helt rumsren om du tror det "kommer med tiden"…..den har redan börjat kissa på sängen vilket den kommer att fortsätta med så länge den inte är ensamhetstränad ordentligt.
Ta det inte negativt,det är den krassa sanningen
.
# 12, Jag ber ju om sanningen, så det är ju bra att få höra det ;)
13,Skönt att du tar det på rätt sätt