Tappat matlusten?
Man märker snabbt när en Retriever tappar matlusten, haha. Problemet är att våran Golden retriever/Border collie kille är nu snart 10 månader och har alltid varit sjukt glupsk, har knappt förstått hur han fått i sig maten så fort! Han har alltid kommit springande när det är matdags och sen sitter han där och så fort man säger varsågod vräkt sig över skålen!
Nu sen några veckor tillbaka, ibland kommer han springande, ibland får man ropa eller så kommer han gående sakta men det är inte samma entusiasm som innan, verkligen inte. När man säger varsågod sitter han och tittar på mig som att han inte fattar nåt, han har ju kunnat det hela tiden innan så verkar mer som att han inte vill äta, han äter nån tugga, kollar upp på mig, äter igen, kollar på mig, pauser fanns inte i hans värld innan! Idag lämnade han t o m några små "pluttar" kvar i skålen, det har aldrig hänt, han rensar den på varje millimeter. Men sen gick han och åt upp dom igen lite senare… Dock har jag ingen direkt anledning att tro att han ska vara sjuk, han hade problem då han blåste ut med nosen jättemycket men fick tabletter mot noskvalster för att se om det hjälpte och sen dess har han inte gjort det något mer. Men matlusten har minskat nu senaste 2 veckorna typ… Dessutom har han blivit supergnällig! Sitter här inne vid fönstret i lägenheten och tittar ut och gnäller, som han aldrig gjort innan…
Han verkar ha blivit så änglig av sig också, han som alltid vart suprtuff men han är rädd för småsaker, men inte fyrverkerier och sånt där t ex. Han har varit jättetuff och är ofta tuff nu också och vågar testa det mesta (utom vara nära dammsugaren, klotången och sopkvasten) men han har blivit gnälligare och ängsligare det sista…
Vad kan va problemet?! :/

Jag tycker det låter som att han kan börja komma in i könsmognaden (ev lite spökålder) och att det kanske finns löptikar i närheten då han sitter och gnäller vid fönstret.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Det är möjligt. Många tikar som löper nu? Han verkar ju inte sjuk annars om än lite slö och han äter ju men inte direkt så han verkar vilja äta utan mer för att det finns o dröjer till nästa gång.
Kanske är att han precis blivit könsmogen…

#2 Ja om han mår bra i övrigt, inte har ont någonstans eller har feber, mm så låter det absolut som könsmognad och löptik.
Vet inte hur det är där du bor, men här i Luleå vimlar det av löptikar just nu. Är glad att min hane inte bryr sig speciellt mycket om sånt.
_**/Mvh Anne
#3 Nä, han verkar inte ha några problem annars. Han är pigg och kry! Okej, det är möjligt, jag vet inte om det är några löptikar men det är möjligt. Dock bor vi ju i en lägenhet mitt i stab på andra våningen men dom kanske känner det lång väg =P Ute har han inte varit lika jobbig dock, inte så gnällig på samma sätt. Hoppas verkligen att han inte blir en sån jobbig hund bland löptikar sen, har inte låtit honom nosa på där löptikar kissar och sånt för jag vill inte ha en översexuell hund… Men kanske är just för att han precis blivit könsmogen första gången också… Som tur är är han ju inte jobbig ute och ska dra åt nåt speciellt håll eller så…
Det där tolkar jag som pubertet/spökålder,samtidigt som han har mycket goda lukter med sig hem från utevistelsen,hanar har svårt att lägga saker i fack vid den åldern,det är massor som händer i deras kroppar nu.
Så att han inte är en matentusiast kommer att gå över,han har så mycket annat att hålla reda på och får säkert en viss oro av alla hormoner….
En hund kan ju vara utan mat i minst 3 dygn,och det påverkar dom inte,men efter det ska man nog kolla upp om det kan vara något annat.
En fördel som jag ser det är ju att han tar det lugnare med maten,då minskar risken för orolig mage och magomvridning
#5 Ja, han äter ju upp allt. Men han är inte så glupsk som innan, då slank det ner på 2 sekunder på sin höjd.
Jo, det är ju bara positivt om han äter lugnt men det är sån skillnad motför innan som jag blir lite orolig, hehe.

#4 Ja de kan känna löptiksdoften på flera kilometers avstånd så det behöver inte alls vara att det är i samma bostadsområde ens.
_**/Mvh Anne