Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 2154 ggr
NaimaG
0

Apportering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt hundpsykologiböcker anses apportering vara ett stressmoment för hundar och något man bör undvika. Det anses att en hund som inte utövar jakt skall inte apportera utan helt avstå från denna aktivitet.

Personligen tycker jag att de hundpsykologer som påstår sådant bör gå om sin kurs igen. Apportering är ett aktiveringsmoment varje hund älskar och att helt plocka bort denna aktivitet är den samma som att neka hunden sin tillgång att använda sina instinkter.

Apportering är en del av hunden och en aktivitet de aldrig ledsnar på. Förbjuda apportering som en del hundspykologer gör tillåter inte hunden att vara hund.

Det finns inget roligare än apportering anser min Ludde i alla fall.

AnneN
0

Apporteringen i sig tror jag inte är stressande, men många hundar blir stressade av att springa efter tex bollar som kastas. Men att lägga ut apporter som hunden sedan får söka efter och apportera ser jag inget fel eller stressande med, det är tvärrt om väldigt bra aktivering där hunden får utlopp för en naturlig instinkt, arbeta med nosen och hjärnan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MoaW
0

När jag tränar apport med min ena hund så tränar jag enbart att han får bära apporten, i vissa fall hämta den när jag lagt ut den. Anledningen är att han blir jättestressad och helt manisk av föremål som kastas. Det spelar ingen roll om han så får sitta kvar i 10min efter innan han får hämta den, han blir lika stressad. Så efter att ha pratat med en huyndpsykolog så har vi totalt kast + leksaksförbud för honom. Men just för att hålla och bära apporten så måste han koncentrera sig väldigt mycket.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

spikes
0

Det är ju lite att hårddra det tycker jag,jag vet inte hur många stressade apporterade hundar jag sett i mitt liv en hel del är det i alla fall,och det är ingen trevlig syn.

Ska man utöva en sport så ska man kunna balansera så hunden inte stressar,och det gäller ju alla sporter.

NaimaG
0

Jag syftar inte enbart på apportering i form av att kassta saker som hunden får hämta utan även saker man lägger ut och låter hunden hämta. I många hundpsykologiböcker jag kommit i kontakt med skall all apportering oavsett form uteslutas. En hundpsykologi bok skriven 2001 (minne ej namnet på den) hävdar även att hundar ej bör leka med varandra lösa utan enbart hälsa i koppel då hundar som busar tillsammans är ett extremt stressmoment. Hundpsykologen som skrev den boken och gav ut den 2001 kallade sig expert.

Jag tror det finns lite väl okunniga hundpsykologer. En brukshundsklubb jag tidigare tränade inom förbjöd ägarna att låta hundarna hälsa då det enligt dem stressar dem och låter dem tappa fokus på träningen. Hundarna fick inte komma mer än 2 meters avstånd från varandra. Gissa om jag gick ur den klubben.

Maja2
0

När du skriver "I många hundpsykologiböcker jag kommit i kontakt med skall all apportering oavsett form uteslutas" , vilka menar du då, när du skriver många?

Att jakt - att jaga boll eller pinne som kastas gång på gång på gång, är stressande för hundar, vet nog alla som sett en pinn eller boll-idiot. Dessa aktiviteter ska nog begränsas.

Att hälsa på andra hundar kan vara stressande eftersom hundarna de flesta gånger inte får "hälsa klart". Att sniffa på en hund några sekunder, max en minut innebär inte för en hund att den hälsat. Varför ska hundar promt hälsa på varandra?