Får man tycka ful valp/hund?
Sitter ofta o kollar in hundar på anonns o ser många fula Valpar. Jag tycker att Valpar är söta men finare när de är över 6 mån
Visar ofta andra de fula jag hittat o tänkte på en sak… Får man säga ful? Klart smaken är som baken tur är det. Har ni med sett "fula" valpar/hundar? Måste man säga vilken söt valp ni skaffat? Jag brukar säga trevlig ras/er eller trevlig liten valp/hund. Kemin är ju A och O jag har träffat några "fula" som jag fallit för pladask.

Ja jag tycker absolut att en del valpar/hundar kan vara riktigt fula, fast jag brukar inte säga det rakt ut till ägaren, fast jag ljuger inte heller genom att säga att jag tycker den är söt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
De är väl dom med människor. Man kan inte tycka att alla ungar är söta heller :P Men man behöver ju inte gå fram till nån och säga att dom har en ful hund. De skulle nog vem som helst bli ledsen av. Men vad man tycker är ju upp till var och en.
1, jag säger att det är en trevlig valp/hund om den nu är trevlig annars säger jag inget.
Många hundfolk stannar o pratar trots jag är hundlös just då råka ju säga att jag såg en stackas ful valp och i samma veva kom jag på "oj det är ju dennas persons släckting". Så fick då snygga till det hela o säga att smaken är som baken blir säkert trevlig o finare som vuxen, men tippar inte på det. Denna valp var unghund och rätt irreterande jobbig sak nu vet jag att valpar/unghundar kan vara så men menlös ägare tor jag inte det.

Klart att man får och kan tycka det. Sen är det ju en helt annan sak att uttrycka det.
Jag skulle aldrig säga till någon att jag tycker att dens hund är ful, jag ser inget behov i det.
Sen tror jag att det beror mycket på vem som säger det, hur det sägs och vem det sägs till. Det är mycket att väga in. Men varför ska man behöva säga det överhuvudtaget? Om man nu tycker att en hund är ful så okej? Vad tjänar man på att berätta det för någon.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com

Klart man får.
Har själv haft en extremt ful dobermann!
Fick höra av andra att han var såå ful, men det höll jag glatt med 

Som sagt, smaken är som baken och det är väl tur det ;)
Man bör väl kanske inte säga till ägaren att man tycker valpen/hunden är ful, men man bör ju inte ljuga heller.
Håller med #4 som skriver "Jag skulle aldrig säga till någon att jag tycker att dens hund är ful, jag ser inget behov i det."
Dock så tror även jag att det beror på vem som säger det och, framför allt, hur det sägs!
Min hund, en spansk gatuhund (bild fins på min sida) är väl ingen skönhet direkt, men hon charmar allt och alla ändå :)
Nej inte kan man säga att hunden är ful till ägaren,jag har ännu under mitt liv aldrig träffat en ful valp,men en del har ju skilt sig i utseendet ibland,fast jag ser nog charmen i allihopa tror jag
I det stora hela så kan man falla för en "fuling" som en själv som handen i hansken. Jag har träffat flera hundar folk bara sagt dom har asful hund o man möter en liten/stors som är ursöt och det bästa trevliga glada hundar
7, du sa det på ett mycket fint sätt det ska jag ta tänka på " skilt sig i utseendet" :) Och visst är det väl så att man kan inte rent gå efter utsendet isf :)
8
När Azlan var liten fick jag höra att han var ful ibland och Afghan (som han mest liknar) Valpar ser ju onekligen egna ut. Även folk med renrasig Afghaner har jag hört säga att afghanvalpar är fula…. men de ser ju så roliga ut också med polisonger och ÄR så charmiga och påhittiga.
Själv säger jag inte att en hund är ful, för de har ju ändå sin egna charm och ägaren älskar ju iallafall sin goding, så i dens ögon är valpen ju vacker ändå.
På bilden är Azlan 8månader.
Man får absolut tycka att en valp/hund är ful men jag ser ingen anledning att säga det till ägaren om man inte känner personen väl och vet att denna inte tar illa upp. Tänker man inte säga något snällt säg ingenting alls finns det väl ett talesätt som heter. :)
Är det inte "Tänker man inte säga någonting vettigt så säg ingenting alls" ? :P
#13: Kan vara så också.