nått fel på valpen?

och .. en fråga till… är den underviktig?
Jag tycker inte den ser så hälsosam ut.
Tejpade öron, för att de ska ställa sig upp…

vad är det som inte ser hälsosamt ut? ''vidareutveckla'' :P
ställa sig upp? vah? :S
är det där din hund? sen är det väl en chihuahua de har lite "ploppögon" den tittar på sidan ser det ut som o vitan då synds från högra sidan. Rinninga ögon får dom ofta tejpa öronen gör många för att få de rätta öronen enligt standard vissa behöver det itne tejpas på. Den ser inte så gammal ut men de är ju så små med svårt o säga just vecko ålder på den där :)

nä de e inte min hund, men jag tänkte köpa den. så jag ville kolla med folk här om ni tkr den ser frisk ut..
ja det är en chihuahua. förstod inte riktigt vad du menar med ögonvitan.. ser det bara ut så från den vinkeln lr är det nått fel?
och vad vad det om rinniga ögon du skrev? vet inte om jag e trött lr vad de e me mejj just nu, verkar som om jag inte kan läsa idag :P

#5 Det ögat ser konstigt ut kan bero på vinkeln som hunden fotats, men jag personligen tycker inte att det ser så bra ut att en liten valp har så rinniga ögon och kladd.
Chihuahua ska ju ha stående öron enligt rasstandarden och en del öron kan ha en tendens att vika sig och då tejpas öronen för att de ska ställa sig.
Är det med stam från skk denna valp eller är det privat uppfödd utan att vara reggad?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

asså jag vet inte om den är reggad o allt de.. men det där med tejpen.. bara för att dom, ska stå upp för stunden lr? för att det typ ska växa så att öronen till slut står upp?
vad kan rinniga ögon bero på?

#7 tejpningen är för att de ska växa så att de blir så.
Rinniga ögon kan ha många olika orsaker, allt från olika sjukdomar till att den har rinniga ögon pga att den har utstående ögon, är väldigt vanligt att de blir rinniga då.
_**/Mvh Anne

okej ^^, tack för svaren

Prillan har sånna ögon också. Hon är en aning vinögd och har synlig ögonvita. Jag tycker inte att valpen ser mager ut och angående kladdet under ögonen så är det vanligt att de chihuahuaor med typiska grodögon får så, det betyder inte att valpen är sjuk. Tejpen beror nog på att de vill att öronen ska ställa sig ordentligt.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Ja´, som jag menar var som #10 skriver den ser normal ut enligt denna ras. Sen tycker jag att du ska ta reda på om den är reggad eller inte, på det viset kan man kolla isf stamen :) Sen bör den säljas vetrinär.bes o vill man som köpare kan man vara med under den undersökningen så får man reda på att allt :)
En fråga jag tänkt på, det är inte du som tagit kortet? och det strider mot lagen man får inte visa kort om man inte har den personen som tagit det godkännande.

#12 nä jag har inte tagit bilden, tänkte inte på att det var mot lagen.
asså det är en kille i brasilien som säljer valpen. o jag hade tänkt köpa den.
# 10 va bra^^, men hoppas inte att den e vinögd :( det skulle faktiskt störa mig ganska mkt :/
#13: Alltså, bor killen i Brasilien? Bor du också där eller? Var finns valpen?
#14 det där lilla tejpen är ingen fara för den. En renrasig chivavva (stavfel) ska de ha utstånende öron. Jag var o titta på en kill CCD de hade mer tejp ingen led av det sprang som busar gör o lekte. Så tejp i den lilla skaran anser inte jag djurplågeri värre har man ju sett rena monsterbyggnader för att få upp öronen som de ska.
#16 Bryr jag mig inte om! Vadå en chihuahua ska ha stående öron? Det får dom väl ändå utan en massa tejp. Bara 'för att' det ska vara så?, nä jag tycker det är fel även om inte hunden lider av det. Det är ett djur en hund. Dom är bra som dom är. Inget man ska tejpa på. För att dom ska se ut på ett speciellt sätt. Min åsikt jag får ha den.

nnäää..jag skulle spontant inte köpa valpen.Den ser inte helt ok ut,svårt att förklara men nej.Och absolut inte från ett annat land om man nu inte är VÄLDIGT insatt & duktik på import av hund från annat land.Det är mycket kunskap bakom sånt.Och det finns väldigt fina hundar här som du kan träffa innan köp,träffa föräldrarna,och mycket mycket mer därtill.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Känner du killen i brasilien, eller är han bara där o importerar hundar hit…..hmmmm…man skall vara vaksam på just sådana där importer….har ju stått så mycket negativt om vissa importhundar, och just chivauvau hundar, dom har ju blivit så populära….och avlas på oseriöst sätt….kan bli mycket inavelsfel på dom….
Så det vettiga är nog att du kontaktar en bra kennel här i Sverige istället så du vet vad du får för hund….för det är ju för sorgligt om denna lilla valp har massor av fel, som du sen får kosta på…..tycker så synd om dessa oskyldiga krakar…
Och som jag läser, så är du mer intresserad av att få en perfekt hund, då skall du inte välja en importerad som du inte vet något om…jag personligen skulle inte bry mig om min hund vore vindögd o hade hängöron trots att rasen skulle ha uppstående….jag har hund för bara sällskaps skull o inget annat….
Så jag rekomenderar dig att ta dig en funderare innan köp…..

Men hallå, hold your horses…hon ska väl flytta dit?! Det är väl inte import det är frågan om? Om det är det så finns ju 1000 regler om vaccinationer och vet.besiktningar som valpen i så fall skulle falla på om den skulle vara sjuk. Ta tex. rabiesvaccinationen. Om valpen får spruta nu så kommer den inte att kunna flytta hit förns om mins 120 dagar, och då lär man väl se hur den utvecklas innan dess.
Att börja snacka moral ang. tejp på öronen i denhär tråden kanske inte är helt topic. Enlkt mig skadar inte tejpen och så gör man även i sverige på massvis med raser…och det är tillåtet. Det finns väl, som Karizma säger, mycket värre saker man kan göra. Om man tycker att hundar är hundar och ska se ut som de göra så får man vakna till. De olika raserna existerar just på grund av rasstandard och strävan mot den.
Jag har sakt mitt. Jag tycker varken att valpen ser mager, sjuk eller onormal ut. Om en är besiktad och registrerad så är det lugnt, men jag är faktiskt inte säker på att man lika regelmässigt gör det i brasilien som man gör i sverige.
Mitt råd är att hålla god kontak med uppfödaren och be om många bilder och ofta. Det är det bäsa viset att få svar på sina frågor.
Med Vänliga hälsningar
håller med #20 det är vanligt med dessa rinniga ögon MEN man kan allså hitta en utan rinngiga ögon oxå. Av de 4 små chihuahua såm finns här ar det 1 som är mörkbrun långhårig som jag inte ser har det (rinninga ögon) ena är en liten ljus tik på 8 år hon har det man ser det väl då hon är så ljus som denna valp. Sen vill jag påpeka att ska du flytta så kan du allså komma ikontakt med bra uppfödare se hur de har sina Valpar osv.
17,Hmmmm…undrar om lite planchkitt på örontipparna fastsatt i håret också är fel på hundar som ska ha tippar?.eller kanske att man tynger ner med en fet salva på tippen för att de ska ligga och mjuka upp,är det också fel?…när det kommer till att hänga blytyngder och annat i öronen,kan jag börja reagera för det är djurplågeri.
Lite ot men ändå….jag tejpade min sons öra på bb,för det blev vikt under förlossningen,och det tog bara några dagar så var det ok igen,och det var med en strip över.
Det gör inte ont för en hund att få lite tejp på öronen… Ville bara komma in här och säga det :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
22, ja inte föds collie med tippöron. (inte så vanligt kan det vara iaf) vet ju hur grannen fick ha sina tikar då tog hon tejp o något mer även min syster gjorde det med sin hane, grannen fick ena tiken rätt medans den andre fick ett tippöra och ena ville inte :) Jag kallar inte det djurpågeri iaf detta handlar ju om så lite tejp, sett som sakt var mycket värre byggnader då var det schäfer.
23,Precis
24,Det har med aveln att göra,men det är svårare än man tror på collie,jag har aldrig använt tejp,men en fet salva längst ut på tipparna,eller en liten bit kitt fastsatt i örat har det blivit på några.
Salvan är bäst för den mjukar upp inuti också,och därmed får dom inte för djupa tippar
Gör som i sverige, be killen att genomföra en veterinärbesiktning högst en vecka innan köpet.
Ingen kan på ett forum sitta och avköra hurvidare en valp är frisk eller ej genom en bild, det kan enbart en veterinär på plats avgöra.
Kontrollera allt så att du inte bara blir lurad på pengar.
≧◔◡◔≦

Okej, asså.. jag ska flytta =P faktiskt nu på söndag, jag har mejlat honom o vi ska ses på måndag, han har sagt att den har stamtavla och är vaccinerad, dock inte chippad. vi får se. jag tänker ju inte ta första bästa hund, jag vill ju ha en frisk o glad valp.
och ang. importhundar, jag skulle ALDRIG köpa en importhund om jag bodde här i sverige (lr nått annat land), men jag kmr liksom att bo 4 timmar ifrån honom.
okej? =)
tack tack ^^,

#28… vad?
#29 jag vet! :D jag e nervös, packar för fullt här hemma ^^,
han hade sålt två st, så nu har han 2 kvar :)
jag återkommer om valpen när jag sett den på måndag.
men jag kommer inte kunna logga in så ofta eftersom jag inte kmr att ha internet den första tiden där, men jag ska på internetcafé, lr som d heter på portuguisiska, Lanhouse (uttalas: LaaHaosi) :'D

#30 Lycka till med valp och flytt. Hoppas allt känns bra om avv vovven är vad du söker.
Med Vänliga hälsningar

#31 tack tack ^^,
Ja lycka till med flytt o valp blir det inte denna så kommer ändå du finna den rätt snart :)
34 fattar inte vad du menar med itne ser frisk ut? rinninga ögon? det är vanligt på dessa. Ser den mager ut? en bild kan man itne avgöra mycket på tydligen kan du det.

haha:P sluta bråka, alla har vi åsikter ^^, <3 lots of love till er alla
Vad jag menar är att vi säger gång på gång detta med övonen är vanligt, liten tejpbit för att få rätt på öronen är inte plågsamt. Kortet ser man att valpen inte är så gammal men den är inte mager eller ser hängig ut.
Sen är det inte det bästa kortet heller och du visar bra ett kort på den lille. Jag tror iaf att du kan avgöra själv ang hur den verkar vara och glöm inte vetrinärbesikta den innan du köper :)

det ar pa gang nu, jag ar i brasilien,
(de tre sista bokstaverna finns inte har)
iaf, det blev inte av att kolla hunden samma dag som jag kom till brasilien, men jag ska ''boka om'' en tid med dom o kolla pa valpen.
hor av mejj snart igen sa far vi se ^^,
#38 Spännande med flytt ända til Brasilien! Lycka till med både vovve och med att komma i ordning.
Då får vi kanske snart se bilder från Brasilien? 
Zabelle
38, kul att du är framme och allt är bra hopps du hittar din lilla pluttevalp om inte denna så nån annan. Och glöm inte bilder
lite gärna på brazilien med förståss

Oj vilka underbart härliga bilder och så söt hon är lilla Sadie 
Kul att få se lite bilder, hoppas på att få fler uppdateringar från er med tiden
_**/Mvh Anne

Vilken sötnos!
Med Vänliga hälsningar
himmla söt hund du valde, tycker du valde en mycket söt liten tjej :) Härliga bilder du bjuder på hur varmt är det i Brazilien? Ser ut att vara skönt. Här vankas det lite mer vårkänsla o vi läntar efter lite grönt nu här iaf

# 52, å, jag hörde de, mina kompisar som bor i sverige sa att det blev 20- en dag! :O och att skolorna stängdes i några dagar.
börjar blommorna vakna till liv nu? eller e det fortfarnde snö ute? ^^,