Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 5948 ggr
[Mariaaaaaa]
0

ang. Valpning!

Jag har en fundering,

Vad bör jag tänka på när det är dags för min hund att valpa? Hur går det till och vad bör jag vara beredd på att göra?

Berätta gärna hur ni gjort och vad som hänt er när ni väntat Valpar.

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mymlan
0

#0 Vad för Valpar väntar du rättare sagt hunden?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Mariaaaaaa]
0

#2 Det är en blandrastik, golden,schäfer, flat och golden.. Är inte parad ännu, väntar på löp och ska paras med en renrasig flat :)

Hunden är såklart vid parningen kollad hos vet och röntgad! :)

[Mariaaaaaa]
0

läste något om att ge valparna välling, vad är det för sorts välling som passar en valp?

Om navelsträngen inte går av eller om tiken ej biter av den, hur gör jag då?

sali
0

Vi har gett dom majsvälling.

Våra tikar har skött navelsträngen bra men om man måste klippa den så ska man använda en slö sax så det inte blir bra kanter för då blöder det mer.

Om navelsträngen inte slutar blöda kan man knyta ett snöre ganska hårt runt den, det är ganska vanligt såvitt jag vet att man får göra, senare rammlar den av själv.

AnneN
0

#4 Här finns ett recept på valpvälling.

_**/Mvh Anne

[Mariaaaaaa]
0

#5, vars klipper man av navelsträngen då? tror att jag läste nån stans att man kunde dra av den? :S

[Mariaaaaaa]
0

Har några frågor efter att ha läst .

Står att "som regel går blåsan sönder av sig själv eller slits sönder av tiken" Vad händer om detta ej sker, att tiken inte gör något och den inte brister?

"valpen är född, Ta isär hinnan vid nosen" Hur tar jag isär denna?, Bör jag göra det direkt eller hur länge ska jag vänta om tiken ej gör detta?

"Drag ur moderkakan, efterbörden" Krystar tiken ut denna eller ska jag dra ut den, hur gör jag detta?

"Pressa blodet ur navelsträngen och ta sedan av den genom att nypa ihop och slita av" Hur?

"Ge tiken lite sval mjölk med druvsocker i" Vars köper jag detta och vilken sort?

" Ta ut tiken så hon får rasta av sig, om valpningen drar ut på tiden" Kan hon lämna en nyfödd valp? Eller hur länge bör jag vänta innan jag går ut med tiken?

"titta efter tecken på diarré hos valparna." Vad ger jag dem då?

AnneN
0

Om fosterhinnan/blåsan inte går sönder av sig själv eller att tiken inte gör det så får du ta bort den själv, förslagsvis använder du frotehandduk till det (en del använder papper). Detta ska göras direkt för annars får ju inte valpen luft. Massera valpen med handduken tills den börjar pipa/skrika, då vet du att den får luft.

Moderkakan/efterbörden brukar tiken krysta ut, hur man gör om det inte blir så har jag inte koll på, men någon annan här kanske vet det.

Jag vet inte hur andra gör, men så här har vi iallafall gjort med navelsträngarna: Knyt hårt med sytråd max ett par cm från valpens mage, klipp av navelsträngen en bit ifrån tråden. Tråd och överflödig navelsträng faller sedan av själv utan att man behöver göra något mer åt det.

Mjölk och druvsocker finns i alla matbutiker, förslagsvis köper du laktosfri mjölk i så fall eftersom att många vuxna hundar är laktosintolleranta. Annars så fungerar det även bra med fil eller välling (se receptet för valpvälling). Detta ger man tiken under & efter valpningen för att hon ska få energi för att föda Valpar tar på krafterna.

Ja hon kan lämna en nyfödd valp ett par minuter för att gå utanför dörren och kissa, se bara till att bädda så valpen ligger varmt, tex i en liten låda med handdukar och varm vetekudde eller liknande. En del tikar kan bli oroliga under valpningen och inte riktigt veta vad de gör så det har hänt att de bitit ihjäl Valpar pga smärtan vid förlossning. Du kan därför låta valparna dia under valpningen, men då det börjar komma krystvärkar lägga dem i den varmbäddade lådan, men inte längre bort än att tiken ser dem för annars kan hon bli orolig.

Diandet hjälper förresten till att sätta fart på värkarbetet.

Vid diarré hos nyfödda Valpar har jag inte koll på vad man kan/bör ge, det kan du nog rådgöra med veterinär om.

_**/Mvh Anne

[Mariaaaaaa]
0

# 9 Tack så jättemycket, nu känner man sej mer hemma på området!

Om någon fler har tips så kom gärna med meer! :D