skeptisk mot män
Min 3-åriga tik som jag adopterade från Portugal för drygt en månad sen, är väldigt skeptisk mot män. Hon skäller och morrar åt dem, aldrig åt kvinnor.
Det sätt jag använder mig av för att det så småningom ska gå över, är att jag ber män/killar att inte titta på henne och inte försöka klappa henne. Vill hon, så får hon gå fram och nosa, men jag tvingar henne aldrig. Jag brukar åxå ge snubbarna godis så att de får bjuda henne. Det brukar efter en stund gå bra, men så fort de rör sig så skäller hon och morrar igen.
Yngre dottern med pojkvän sov över här förra helgen. Efter några timmar så satt hon i killens knä och det gick bra. Morgonen efter när han klev upp var det på ruta ett igen. Förhoppningsvis ger det med sig så småningom.
Fler som har samma erfarenheter?
Nej jag har inga erfarenheter av det,men en teori dock…
I det landet hon kommer ifrån så är män generellt sätt väldigt elaka mot hundar,det är ju för dom ett kreatur som inte ska vara inomhus utan vakta ute,så det förvånar inte mig ett dugg om det hänt något just utav män med hunden innan den hittades och togs om hand…
PS,jag tycker du har en jättebra strategi för det,och det kommer att ge med sig i och med att du inte tvingar utan väntar ut henne på ett bra sätt DS.
jo jag antog rätt snabbt att det är som du säger spikes, att det är män som varit taskiga, kanske sparkat och kastat saker på henne.
Jag hade, före jag hämtade hem henne, pratat med en granne, en man 60+ om att han skulle ställa upp som daghusse om jag skulle behöva det. Jag hade ju ingen aning om hur eller OM det skulle fungera med Ensamhetsträning osv. Jag hade tagit ledigt två veckor från jobbet. Jag upptäckte ju snabbt hennes skepsis mot män, och jag hade en sån enorm tur, att ensamhetsträningen gick över all förväntan. Hon lägger sig och sover när jag går.
2,Vad skönt att det funkar bra
Våran tik gillar inte heller män ute men kommer främande hit hem är det oftast killen som hälsas på först sen tjejen (om det är ett prar som hälsar på) Ute är karlar med kasse farligast och om de har på sig mörkare kläder då morras det. Är det mörkt är hon på hugget mot alla vi möter inte barn men kvinnor o männ då morrar hon och kan till o med skälla till.