Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 2151 ggr
[nataschaj]
0

Flexi koppel

jag vet att detta har kommit upp flera gånger men nu e jag riktigt sur på folk som använder detta koppel!..

Va ute me gibson som är schäferblandning och är på väg hem där ser jag en tax sitta med flexi koppel, tänker inte mer på de för den sitter nära väggen.

När den ser oss så skäller den å springer och flyger på min hund å detta j*vla koppel tar f*n inte slut utan tax f*nskapet hinner flyga på min hund å sätta tänderna i honom.

Han som e så mkt större försöker ja hålla upp huvudet medans jag försöker sparka undan taxen, vilket jag lyckas med tillslut..

Min hund hade jag höger om mig, från taxen efter som jag vet att min inte alltid gillar alla hundar när han e kopplad.. Min e inte aggresiv utan han blir så spänd i koppel mot nya hundar efter som han alltid blir på flygen.. vilket jag försöker träna bort..

Blev så förbannad att ja inte orkade vänta ut ägaren efter som denna tax försökte komma åt oss oavsett.. sen hade jag tid å passa…

Hur ska man göra när de gäller såna här saker???

fattar inte hundägare att storleken på hunden spelar ingen roll man kan ändå inte ha en aggresiv/osäker hund å låta den gå hur långt den vill!…

detta e inte första gången de händer, förra gången va de en grando som flög på bara för de j**** flexi kopplet aldrig tog slut!

blir såå trött sååå trött. . . .

LinnSam
0

Hade kanske låtit bättre att anv'nda det som att trött på folk som inte kan använda ett flexi..
Vissa KAN..

Jag förstår dock din irritation.
Ofta ser jag blåsta folk med hundar i flexi mitt i stan och de far ut i vägen och så vidare, men säger inget om själva kopplet.. Det är användaren som borde veta bättre.Glad

spikes
0

Jag är ingen idol av flexi alls, för jag ser ingen anledning att ha det mina hundar kan ju gå fot,och går man i tättbebyggt område,anser jag nog att man ska ha hunden när sig ändå.

Jag förstår din irritation,men har du försökt prata med ägaren?,du kan ju även anmäla ägaren för det.

[nataschaj]
0

1 inte många enligt mig som  kan använde flexi på sina hundar.

2 Nej inte gjort de, men nästa gång jag ser ägaren ska jag göra de. Tyvärr kunde ja inte stå kvar å vänta på ägaren, hade bråttom hem. Jag vet vem de e som har denna tax…

Jag e abra trött på detta slags koppel, dem borde sätta förbjud elr låta folk gå kurs för att använda detta skit koppel…

Karizma
0

Jag har fått grannen att sluta med sitt detta koppel är bra vid skog o mark, i stan o träning vanligt koppel. Det är värdelöst om inte dom andvänder sitt koppel rätt men visst kan dom sköta det bra säger jag inget. Jag har träffat flera som fattar vinken bra med detta koppel jag dok avskyr den.

spikes
0

3,jomen visst ser jag en del som kan använda det,men har dock fortfarande svårt att förstå varför man har ett sånt inom tättbebyggt område,hunden ska ju ändå gå fot då.

Bra testa med det först,ibland hjälper detFlört

FiaLi
0

Nu i helgen har jag varit hundvakt ¨åt en hund jag inte känner ordentligt och därför inte vågar ha lös. Då är ju flexkoppel jättebra; hunden får utrymme att nosa och kika i sin egen takt samtidigt som man har koll och kan fiska in den om det kommer någon människa/hund.

Det har iaf funkat jättebra när jag använt det men man ser ju ofta folk på cykelbanor i tätbebbyggelse som låter hundarna springa på lång lina. Det tycker jag är fel.

spikes
0

6,Ja funkar det så funkar det,själv är jag av den uppfattaningen att jag har mest kontroll på hunden med vanligt koppel,vill den snosa får den gärna det,men där jag anser att det är ok.

Du skriver att du tycker det är bra att kunna fiska in den om det kommer nån!?,det är just det jag vänder mig emot för oavsett om du har långlina eller flexi så ska hunden kunna komma på en inkallning,alltså så ska man inte behöva fiska/hala in hunden,utan den ska komma själv,och då är ett vanligt koppel bättre eftersom avståndet inte blir lika långt.

Folk med långlina som cyklar är ju galna i mitt tycke!.

AnnL
0

Jag har flexi till Silver. Ibland kan vi inte gå i skogen där han alltid går lös då går vi runt slottet där jag måste ha honom kopplad. För att han då ska få lite mer utrymme att röra sig på har jag flexi. Men han lyder lika bra med flexi. Han stannar o kommer på inkallning lika bra som när han går lös, så jag behöver inte rycka o slita i honom för att han ska komma om jag möter andra hundar eller bilar. Kommer det en bil säger jag bara kanten, han stannar o sätter sig i vägkanten.

Går jag i tätbebyggt område eller när jag reser med honom på tåg har jag alltid bara vanligt kort koppel.

Men jag håller med att ska det användas flexi ska det fungera. Har själv mött folk med både små o stora hundar med flexi som inte kan hantera ett hundmöte.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

spikes
0

8,Just det Ann,men det är just den lydnaden du har på Silver som fattas,för folk köper det och hanterar det på ett sätt som ger nackskador och annat,bara för att dom inte har bra lydnad på hunden innanFlört

Karizma
0

8, Just såna som du o sliver är klart trevligt o träffa men många här fattar inte vinlen med att man kan även göra en flexi kortare Obestämd De låter hunden löpa linan ut o sen tvärnit eller så trasslar deras hund in sig i våran chanel skit kul blev rätt förbannad sist på den ägaren. Chanel vill inte allt hälsa på hundar o de fråga inte änds om de kunde hälsa o hon blir lite orolig mm blir allså en hund som blir intrasslad o lite rädd, en förbannad matte som håller sig sansad för chanels skull. Men sa det på lungt sätt att lär din hund lite bättre pli om du ska ha flexikoppel kan inte rusa fram till alla, sen var chanel halt hela dagen. Svärnita när jag märke det o bad om namn o tele nr är hon skadad för ditt *** koppel så för du pynda självrisken idiot. Då var jag arg och men blir lite rädd om sin hund vi går ju så fint ute hon och jag. Så komemr dom o sabbar en hel fin pormand för vi fick vända o gå hem pga halt hund. Hon är bra nu tack gode gud för det! Sen bara för folk har liten hund tror dom att alla hundar ska gilla deras hund o det är fel, säger det igen flexi koppel är bra om den andväns rätt tyvärr ser jag inte många som andvänder den rättRynkar på näsan

LinnSam
0

nataschaj

…men knappast alla är okunniga i flexit.
Det var mest det jag tänkte på, att inte hacka ner på dem som KAN.
Att dra allt över samma lina är aldrig bra Glad

Står fast vid att jag tycker varken bu eller bä om flexi.
Det hela hänger på användaren.

Jossefinast
0

I all adessa flal ni berättar e de ju inte kopplet som är problemet. är ju som sagt användaren.

Jag försöker använda mitt flexi så lite som möjligt till min nya familjemedlem. Använder vanligt koppel eller så får han gå lös. men om han ska få springa av sig lite och vi är i ett område relativt nära vägar osv med hundar och hästar som går runt, då vill jag inte ha honom lös. Detta för att jag itne har helt koll på honom då jag bara haft honom i två veckor.

Men detta innebär inte att jag låter honom springa fram till andra hundar okontrollerat. Tvärtom kallar jag honom till mig i god tid och låser kopplet på lagom längd, innan mötet ens är uppmärksammat av honom.

Är jag nu en dålig människa för att jag använder flexi?

spikes
0

12,Ingen säger att man är dålig för att man använder flexi på sin hund,du gör ju alldeles rätt och det ska du ha en eloge för,men jag ser otaliga människor sin INTE använder flexit på rätt sätt…det var dit jag ville komma,och hur det nu än är så har man klart mera kontroll över sin hund med ett vanligt smidigt koppel,än med ett klumpigare handtag i handenFlört.

Min gamla barndomsvän som har jobbat på Strömsholms djursjukhus i över 20 år nu,berättade för mig bara häromveckan att dom får in framförallt småhundar,och även stora hundar varje vecka med nackskador minst 2-3ggr i veckan orsakat av detta bland annat,men även av ryck och slit i vanliga koppel,och då behövs ingen statistik för mig för att förstå,att flera kan inte använda flexit på rätt sätt,än dom som vet hur man görGlad.

Jag hade själv flexi på min york,men han var som Silver,dock kunde enbart min äldsta son ha honom lös i skogen,där hade jag fallerat med inkallningen och yorken är bland det mest envisa och rått-jagande hundar man kan hitta,dock hade aldrig min son flexit utan vanligt koppel,själv gick jag alltid på grusvägar med den lilla godingen,vilket jag hade bakom huset.

Jossefinast
0

jag syftade väl egentligen mer på nataschajs kommentar om att kopplet bör förbjudas. Jag förstår precis vad ni syftar på med folk som går med flexi med en lina på 10 meer och inte har ngn koll. vet inte om det gör ngn skillnad, men jag gillar mitt just för att det är bara 3 meters lina ochinte heller ngt tunt snöre som skör in i hunden om han mot förmodan skulle trassla in sig, utan en platt nylonlina som är 8 mm bred…

Så det är inte ebart djävulens påhitt ;)

spikes
0

14,Kanke bra om man skriver siffran på inlägget  man svarar på dåFlört.

[nataschaj]
0

14 jag har mina åsikter så  e de, och här jag bor så e de ingen som kan använda flexi, därför drar jag dem över en kant, får ja se folk som kan använda de, kanske jag tänker om, men inte nu.

FiaLi
0

#7 Jag är ju inte säker på att hunden jag är hundvakt åt kommer på inkallning (känner henne inte) och därför har jag flexi som "säkehetslina" istället för att riskera att hon inte lyssnar. Tycker inte att hon ska få lite mer utrymme än ett vanligt koppel ger.

Jag är inte en av dem som rycker, låter hunden springa tills hon kastas bakåt och trasslar in sig. Har bättre koll än så.

spikes
0

17,Vad braFlört