Valp - ställa krav??
"Tänk på att det du inte vill att valpen ska göra som vuxen hund ska den heller inte få göra som valp"
"Tänk på att han bara är en valp/unghund"
"Ställ inte för många och svåra krav på din valp"
Hur hittar man balansen i kravställningarna på en valp?? I vilken takt kan man öka kraven? Känns som om de meningarna ovan är lite motsägelsefulla och ändå är det sådant som jag ofta stöter på.
Vad kan man förvänta sig av en 3-4-5-6-7-8-9 osv. månaders valp?
Intressant fråga
,jag ska försöka förklara så gott det går i skrift,börjar nerifrån.
Man kan säga så här,vad du kan förvänta dig av din valp är upp till dig hur mycket av förtroende för valpen och tvärtom du vill uppnå,eller har.Allt hänger på dig själv hur du vill ha eller vad du vill ha din valp till,fins inga undantag där…din hund blir vad du gör den till kort och gott.Funkar inte lydnad eller annat så är det alltid förarens fel,valpen gör bara vad den blivit lärd att göra.
Sen finns det massor av metoder att lära in detta,många väljer synd nog den hårda metoden,där hunden ska lyda blint annars blir det ryck i kopplet gap och skrik alfarullningar you name it,då får man en kuvad hund som lyder bara för att den måste,inte för att den tycker det är störtkul att lära sig nya saker i ett samspel med sin förare.
Leker man däremot in ett önskad beteende och verkligen har ett positivt samspel med sin valp,så blir för det första träningen mycket roligare när den blir äldre,dessutom har man en glad hund som vill lära sig mera hela tiden.
Kraven/kommandona sätter man när man ser att hunden har befäst sitt första,då kan man gå vidare med ett till,helst ska man börja med det viktigaste från valp,Namnet är ju viktigt att dom lär sig först,sen kan man med positiv förstärkning kalla till sig hunden,och öka kraven vartefter,men man ska alltid avsluta en träning när det är som roligast,då minns hunden att detta var ju kul och vill jobba mera.
Nu kanske jag har missat något så fråga igen

Tack för ditt svar!
Var nog lite luddig i min fråga. Är alltid svårt att få ner det man tänker i skrift!
Om jag säger så här då. "Det man inte vill att hunden ska göra som vuxen ska man inte heller låta den göra som valp." Jag vill inte att min valp ska vara i soffan/sängen, jag vill inte att han ska hoppa på folk/bitas, jag vill inte att han skäller när det kommer folk osv osv osv. Men ska man då jobba på dessa beteenden med en gång eller ska man ignorera några av dem till att börja med? Blir det då inte fel om jag inte visar honom att jag inte vill ha honom i soffan/sängen från början? Och blir det inte fel om jag påvisar alla icke önskvärda beteenden från början??
Är osäker på var man hittar balansen i det här?? Under tiden som jag leker in att han inte får ligga i soffan så kanske han lägger till med ett beteende där han skäller så fort någon närmar sig dörren? Och när jag då sedan ska ta tag i det beteendet så är hans hoppande på folk ännu mer rotat.
Hoppas det framgår lite bättre vad jag funderar över….
2,ja lite klarare blev det
,jag trodde du menade generellt,men det gäller ju din egen hund enbart
.
Lite intressant är det dock för mig hur gammal din hund är?,viktigt att veta om jag ska kunna hjälpa dig framåt…Jag radar upp dina frågor så blir det lättare…
1,Om du inte vill ha din hund i soffa och säng,så ska du hålla det som en viktig princip,har du en gång låtit hunden att hoppa upp där så är det kört.Ta ner hunden lugnt och stilla och ge den något annat att tänka på,men ignorera honom när han är nere,och beröm när han tar sin sak eller godis du gett honom…på det viset förstår han att det är på golvet jag får uppmärksamhet och inte i soffan sängen.
2,Vill du inte att hunden ska hoppa och bitas,så ska du lära in att hälsa fint.
3,Detta med skällande är jag lite tvetydig till,för en hund uppgift är att varna om det kommer någon,så om mina gör det ett par ggr gör det mig ingenting,men vill man det absolut inte,så är även det en träningssak,som man bäst avhjälper med att ge hunden något annat så fort den skäller att fokusera på,och ignorera själva beteendet.
Du kan börja jobba med detta när du ser att hunden aklimatiserat sig ordentligt hos dig,och då tar man det steg för steg,för lär du in för många kommandon samtidigt så blir hunden stressad.Tålamod är det bästa vissa saker tar längre tid än andra.
Du känner bäst av balansen själv,det är din hund och du vet hur den funkar,men att träna detta 5-10min om dagen är inga problem när hunden känner sig hemma hos dig.
En annan viktig sak som en del glömmer är att,ska du träna din hund,så ska både du och hunden tycka att det är kul,annars känner hunden av det och då blir det ingen rolig träning.

Tack för att du tar dig tid att svara på mina virriga frågor!!!!
Min valp kommer att vara ca 9 veckor när han kommer till oss om 1½ vecka.
Vet på ett ungefär hur jag ska lära honom det jag vill men det är just i vilken takt man ska göra det. Som du skrev så lär man in en sak och fortsätter sedan till nästa. En sak i taget blir det alltså då. Men det jag är rädd för är just det att han kommer ju hinna göra massa saker som jag inte vill under tiden som vi tränar på första saken. Ska man då låta honom göra det? Eller ska man stoppa det man tycker är fel från början? Känns som om det blir mycket att avleda honom ifårn då? Blir det för mastigt för en liten valp eller är det helt enkelt så att man måste ta tag i allt oönskat beteende från första gången han gör det?
Har jobbat natt och känner att jag nog gör bäst i att gå och sova lite nu så kanske jag kan uttrycka mig bättre sedan!
4,Ingen fara kul att jag kan hjälpa bara
,alla liksom jag har svårt att få fram allt i skrift,det är lättare att lära ut om man träffar personen och hunden i fråga alltid
.
Då är det en liten bebis,det första du ska lära den är sitt namn,sen kan du omgående ta tag i rumsrenheten efter något dygn.
Att ha en valp innebära att man få ha tålamod,en del grejer går sönder sånt får man ta,eller ställa upp det.
Det innebär också att man är vaken och med den första tiden,ex valpen biter på ett stolsben mattfrans eller nått,avled den med boll eller annat som dom får ha,och ignorera beteendet..dom lär sig snabbt vad dom får ha och inte.
Visst kommer din valp hinna med att göra ofog,sånt får man räkna med…men som sagt ta bort valpen och ge den något annat,för den lär sig fort när den får uppmärksamhet och inte,dom är ju opportunister,ta en kommando i taget,allt har sin tid liksom….
Hoppas du får sova gott,för när valpen är hemma,så blir det inte lika mycket av det
.