hur ska jag träna detta?
Hej! Sedan jag & min sambo flyttade ihop & vi båda slutade skolan (tog studenten i somras) så har våran hund blivit väldigt vaktig. Hon släpper endast in mig, min sambo, hans mamma & låtsatspappa & småsyskon på tomten & huset, inte mina föräldrar, hans pappa,storasyskon, ingen utom just dem jag nämnde. Jag hade henne med mig till skolan jag gick på och det gick superbra.
Hur ska jag träna att det är okej att främmande kommer in på tomten och huset? Hon var inte alls vaktig i skolan (bara mot visa karlar men hon har alltid haft problem med karlar & arbetskläder vet ej varför, har haft henne sedan hon var valp).
Behöver verkligen tips och råd hur jag ska träna bort detta. Hon älskar verkligen mig, min sambo! Hon skulle aldrig morra eller bita oss, hon litar på oss men inte främlingen längre, men ingen har gjort någonting dumt mot henne, hon har bara blivit allmänt vaktig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur gammal är din hund?.
Och hur agerer de andra när de kommer och hon ragerar?,är 2 frågor jag ställer först av allt.
Det här med karlar och arbetskläder går ju även det att träna bort.
Vad gör hon när hon "vaktar" skäller/utfall vad?.
Mina vaktar ju också,men jag har fått dom att fatta att så länge jag eller någon annan finns där och säger till dom att det är ok,så lägger dom av genast,lite vakt vill jag ju ha kvar för det är alltid bra att dom signalerar så man vet om någon är på in.
#1 Hon är 2 år gammal (3 till hösten).
När hon reagerar så skäller hon, morrar och springer runt personen. Och en gång har och till och med "krockat" med en person dvs sprungit rakt i en person som markering och sedan sprungit väck igen.
Jo jag vill att hon ska vakta och att säga ifrån när någon kommer men jag vill att hon ska kunna hälsa på dem som jag säger att det är okej att hon hälsar på dem, att dem inte är farliga. Jag vill kunna ha folk hemma utan problem, som det är nu så går inte det.
2,Då är hon säkert hormonstinn också.
Att hon springer runt personen och morrar,beror på att hon är osäker på den,personen ifråga blir säkert också osäker och det känner hon av,och blir därmed inte mindre osäker på denna.
Att hon "krockat" med en person säger mig att hon vill ha en reaktion ifrån denne.
Skulle vilja veta lite mera om hur dessa personer agerar när dom kommer?.
Vad jag vill tipsa dig om är att alltid vara med när det kommer folk,sätta henne vid din sida och lära henne att hälsa fint när det lugnat sig lite,när du tränat in det,så kan du lära in att säga bara "hej" på ett neutralt sätt,och även lära in ett kommado "OK" eller liknande ord,för då signalerar du redan innan personerna kommer in på tomten,att allt är som det ska,och då hälsar dom fint eftersom dom vet att allt är som det ska….
#3 Dem har jag bett stå stilla och försöka prata lugnande med henne och inte titta på henne eller röra henne utan låta henne komma till dem.
Vad tror du om att hon får hälsa på personer på en annan plats, hemma hos någon annan på baksidan och leka med en annan hund? Hon har inte haft problem med andra hundar, och tror inte att hon har det nu heller.
Hur vet man att en hund är hormonstinn?
4,Det är bra,men gå ett steg längre och säg till dom att helt ignorera henne tills hon kommer,det räcker med ett ord så kommer hon igång,då visar dom henne att vi hälsar när du lugnat dig,om det går kan du med fördel lära dem att aldrig stå med bröstet framåt lutat,utan allra helst vända sig på sidan eller vända henne ryggen helt.
Ja alltså all social träning är jättebra när dom är i denna perioden,promenader på stan bland folk är jättebra ett par ggr i veckan,det lär dom att inte bry sig om allt dom ser.
Mellan 1-2 år går en tik igenom mycket inuti kroppen i och med löp och annat,och då får dom vad jag kallar hormonruschar som kan visa sig på många olika sätt.
Före och efter löp kan tikar också visa konstiga beteenden,och det beror ju på hormoner som rusar i kroppen på dem.
#5 Okej får testa mig fram för när jag hade med henne i skolan för ett år sedan. Då gick allting superbra (utom dem i arbetskläder vill säga). Förstår inte varför hon har blivit sån nu? Sedan i somras…
6,Kontaktövningar och social träning brukar lösa mycket i sådana fall som hennes
#7 Så att gå med henne i stan osv är bra träning? Vi bor på landet så hon träffar inte så mycket människor just nu. Hade jag haft råd hade jag gått kurs med henne men som det ser ut nu har jag inte det :( Hon är lättlärd faktiskt. Hon är en sankt bernhard :P
8,Jag absolut all social träning är bra,jag bor ju också lite ute på landet,men brukar ta med mig doggsen på en tur in till stan och fönstershoppa som jag kallar det.
Man behöver inte gå en kurs för att få dem sociala,det funkar ändå.
,du är varmt välkommen med flera frågor om du vill,jag finns ju via pm också om du inte vill skriva inlägg
.
#9 Tack för alla tipsen! Ska göra det :)
10,Så lite så,det är ju det vi är till för här