Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1060 ggr
Karizma
0

Tandsten och Foder

Inne på annan fokussida kom vi in på bajs,foder och tansten. Är det vanligt att småhundar (ni som har småhundar) att man bör ge dom mat ofta pga blodsockret?

Sen detta med tandsten för småhundar det ofta?´

Jag ger färskfoder det bör enligt mig även funka till en 2kg hund lika bra, sen även ge tuggmotstånd genom märgben nån gång ibland. Jag funderat på skaffa en hund då lutar det åt en mindre plutta och kan vara bra o veta lite :D

spikes
0

Enligt min erfarenhet är det lika med tandstenen oavsett stor eller liten hund,det har med fodret att göra.

Har aldrig hört talas om att man ska ge småhundar mat oftare än stora,då är det nog något annat fel på dem som gör att den behöver det.

Färskfoder är ju som du vet det bästa att ge,och jag har gett mina yorkar på tre och ett halvt kg det i alla år,och dom har ätit när de stora har käkat och mått prima på det.

Men som sagt ben är viktigt minst 3-4 ggr i veckan,mina yorkar fick pressade små ben alltid efter maten.

Menar du hur många ggr om dagen dom bajsar?,eller konsistensen på det?,jag förstod inte frågan där riktigt?

Lyan
0

#0 Tycker du kunde säga till mig om denna tråden eftersom det är mina hundar det handlar om.

Jag vet inte hur vanligt det är med blodsockerfall, mina har aldrig fått det. När jag köpte Mattis fick jag veta att det kan hända just för att de är så små, jag tycker det låter mycket logiskt då en liten hund har snabbare ämnesomsättning än en stor.

Tandsten är mycket vanligt på små hundar och det är också mycket viktigt att hålla efter den då deras tandrötter är så korta.

Mattis är kastrerad och går lätt upp i vikt, dessutom måste han äta veterinärfoder för sina leder. Hade jag satt honom på färskfoder skulle han inte kunna äta mer än typ en matsked om dagen. Till Ping hade det säkert funkat mycket bra men jag vill avvakta och se hur hon reagerar efter ett tag på mitt vanliga foder.

För tillfället bajsar mina mycket ofta men med tanke på att det är både skador, foderbyte, löp, hembyte och mycket ätande av marsvinbajs så tycker inte jag det är något att hänga upp sig på. Det kommer förhoppningsvis stabiliseras när allt lugnat sig.

Mattis får mat för tandsten för att han efter kastreringen blivit hungrigare och därför slänger i sig maten och sätter i halsen. Så huvudsyftet för den maten är att det är större kulor som han inte kan svälja hela, tänderna har blivit mycket bättre som en trevlig bonus och jag behöver inte skrapa dem alls så ofta som innan.

spikes
0

2,Även om frågorna uppkommit inne på hundar,så tror jag inte Karizma ville något illa med detta,jag har själv läst tråden därinne,och ser att inte heller där vill hon något illa.

Ibland kan det vara bra att gå över i ett annat liknande forum för att få flera svar på de frågor som uppkommer,man vet ju var man känner sig tryggast att ställa sina frågorFlört.

Nu återgår vi till trådens ursprung…

Jag tycker inte det låter varken logiskt eller sunt med blodsocker fall,utan jag tror att det är i grund och botten en ren avelsfråga.

Sen tog jag för givet att det var en hund som får godis vid beröm och annat(kanske dumt av mig),och då ska ju i så fall det minska risken ännu mera att den skulle få någon typ av blodsockerfall.

Jag läser ju också att du har en del problem med din hund,och du gör ju självklart vad som är bäst för den,det tvivlar jag absolut inte på.

Sen är det ingen skillnad på tandsten på en stor och liten hund,det har som sagt med foder och skötsel av hundens tänder att göra,jag vet att färskfoder reducerar mycket tandsten,men inte utan ben eller rätt skötsel av tändernaFlört

Lyan
0

#3 Jag reagerar inte på frågan utan att hon tar upp mina hundar utan att fråga mig. Känner mig också påhoppad och ifrågasatt i den andra tråden. Jag vet att det inte var meningen men en ursäkt vore ändå inte helt fel.

Mycket möjligt att det är en avelsfråga, precis som så mycket annat, men så länge problemen finns inom rasen kan man knappast blunda och säga att: det är bara ett avelsproblem och om jag struntar i det så finns det inte. Så länge det faktiskt finns hundar som hamnar på djursjukhus med dropp för att ägaren har missat att ge mat så måste man faktiskt ta hänsyn till det när man utfodrar hunden. Ja, jag vet två hundar som det har hänt med, nej, det är inte mina hundar. Jag jämför det med tex magomvridning som var ganska vanligt på min förra ras, han råkade aldrig ut för det men det ger ju inte mig en anledning att ifrågasätta att det finns och strunta i säkerhetsåtgärder.

Ja, de får mycket godis under träning och jag kör godissök varje dag, mina hundar har aldrig råkat ut för blodsockerfall men som jag skrev innan, jag vill ändå vara försiktig eftersom jag vet hundar som råkat ut för det.

Ja, jag gör vad som är bäst för honom, jag använder sunt förnuft och lyssnar på vad den bästa ortopeden i södra sverige säger och han säger veterinärmat, extra tillskott och låg vikt (utan att vara mager).

Om det är bara foder och skötsel som påverkar uppkomsten av tandsten så undrar jag varför bla Dvärgspets och Pudel är så överrepresenterade när det gäller just tandsten och varför varnar uppfödarna för det om det inte finns någon anledning. Mattis har knappt någon tandsten alls men om jag skulle strunta i att skrapa hans tänder en gång i månaden så lovar jag att hans mun hade snabbt varit igengrodd. Detta må också vara en avelsfråga men så länge det ser ut så så är det bara att acceptera för man kan inte ändra på en hund som redan är född genom att ändra på aveln.

Det fodret som Mattis får funkar alldeles utmärkt för honom och jag har ingen anledning att byta bara för att hans mage är lite i olag pga allt som hänt eller för att någon på ett forum tycker att färskfoder är bättre. Ping har jag haft så kort tid så jag vill inte exprimentera med henne utan att veta hur hon funkar normalt, anledningen till det foderbytet hon redan gått igenom är för att alla gånger jag använt RC innan har det resulterat i massor av bajs och dessutom är det lättare om bägge kan äta samma mat. Även om jag naturligtvis byter om hon inte skulle funka på det

spikes
0

4,Jag vet inte varför du känner dig påhoppad,men det behöver du absolut inte göra härinne på BIF,alla här har sin rätt att säga sin åsikt,du är varmt välkommen med dina ocksåGlad,även om detta kanske gällde dina hundar så är det ju bra att diskutera det,folk har ju trots allt rätt att undra om dom inte förstår,för min del skulle jag inte bry mig,om jag vet att jag gör vad jag kan för mina hundar,och det gör du juFlört.

Kan berätta för dig att collies står också som en ras med mycket tandsten och att det bildas fort på dem,men varken jag eller min uppfödare har problem med det,så jag är ganska säker på att det har med fodret att göra och inte aveln i det läget.

Jag hoppas allt går bra med dina telingar framåt…och tveka inte att skriva även här om du vill.

Du som alla andra är varmt välkommnaGlad

Lyan
0

#5 Jag vet att det inte var något påhopp, men det  kändes så iom att Karizma ifrågasatte och, som jag kände det, nästan idiotförklarade mig för att jag inte använder färskfoder utan veterinärmat (som han måste äta).

Däremot tycker jag inte om att någon tar upp mina hundar och ifrågasätter vad jag gör med dem utan att berätta det för mig. Jag har inget emot att någon tar upp mina upplevelser i en diskussion men då vill jag veta det först.

AnneN
0

#6 Jag kan inte se att Karizma i sitt inlägg nämnt dina hundar eller dig, vad jag kan se så är hennes frågor i inlägget mer allmänna.

Har du vidare problem med vad hon skrivit så ber jag dig ta det med henne privat, inte på detta forum.

Nu åter till trådens ämne!

/Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

2 då den tråden handlade ang hur ofta din hund bajsar ville jag inte förstöra den genom babbla mat och tandsten.

Jag/Vi letar lite efter en till hund och det kommer bli en liten under 5 kg, då även dvärgpudel vi är inne på. Jag vill veta hur det är på en frisk liten dvärg hund renras eller ej, sund liten hund funkar. Så att du tar åt dig är inte meningen för jag skapa denna till min fördel. Vill gärna slippa dallta med olika foder o foder tider. Ville veta OM de kan äta färskfoder och ta märgben då mindre pga mindre hund. Men att de inte dör på kuppen av fel foder. Jag tänkte stor som liten bör inte spela större roll men ville höra med de som har småraser hur det är, säkert olika från hund till hund Glad

Karizma
0

så jag har ingen fråga ang bajset :D det är väl som vanligt hoppas jag Flört

AnneN
0

Angående tandsten på vissa raser så tror jag det till viss del kan ha med aveln att göra, men även till stor del vad hunden äter.

Har själv hund som lätt får tandsten om hon inte får ordentliga märgben/kotor att gnaga på, men gnager hon ordentligt så finns det inte minsta tillstymelse av tandsten.

Då det gäller blodsockerfall så tycker inte jag det låter som en frisk hund oavsett ras & storlek, eller så kanske det är fodret det är fel på.

_**/Mvh Anne

spikes
0

9,var det mig du svarade?

Karizma
0

11, ja om bajset :D haha

10, ne tycker lite som du med och chanel får säkert med lätt tandsten då vi var o skrapa hennes tänder för ett tagsen, vi ska ha lite koll på tandstenen samt ge mer märgben. Hon får 2 nya varje vecka här kanske ska ge upp till 3 för att vara säker på att hon gnager bra.

Småhundar vet jag kan vara lite knepigare o få rena då de har mindre tänder men om man nu ger dom mer ben osv bör de hålla dom skapligt rena själva.

spikes
0

12,Ja det är det här med såg jagTungan ute.

Småhundar kan med fördel få dom här pressade små benen som efterätt,det gav jag alltid mina yorkar och även fortsatt med de stora jag har sedan dess..

Lyan
0

Jag lämnar detta nu.

#7 jag har inte sagt att hon har nämnt mina hundar, men frågorna är direkta frågor för det jag har sagt om mina hundar. Jag har inget emot denna diskussionen, hade bara velat bli informerad då det, anser jag, i högsta grad speglar det jag sagt och då vill jag ha en chans att förklara.

#2 Det var alldeles rätt men jag hade ändå velat bli informerad.

#10 Tyvärr är det inte många raser idag som kan anses helt friska, men det ger ändå ingen ursäkt för att blunda för de problem som faktiskt finns, speciellt inte om man har en lite känslig hund som faktiskt kan bli väldigt sjuk om man inte är försiktig. Som jag skrev innan, ska man strunta i att ta hänsyn om man har en ras som är benägen för tex magomvridning? Och angående att det skulle vara en sjuk hund så är alla hundar olika känsliga, hur känsliga kan man inte veta innan det händer något. Jag väljer iallafall att lyssna på de råd som erfaren uppfödare ger och gå efter den statistik som finns (även om det inte finns statistik för blodsockerfall) för jag vill inte att mina ska råka illa ut.

Karizma
0

14 nja, du fick det lite om bakfoten Flört  har inget med att jag ville pricka dig eller dina små Glad Det är pga vi funderar på en liten till och då av liten ras/blandras. Var lite mer om man ska "akta sig" men vissa alla kan bli sjuka mm men det tar man då isf.

Lyan
0

#15 Ursäkten godtas :-) Förlåt om jag verkat tjurig.

Lycka till i hundletandet :-)

zabelle
0

#15 förlåt om jag kapar din tråd med en tandstensfråga Tyst

Någon som vet om det fungerar mot tandsten att hunden tuggar på oxhudsben om den inte gillar märgben?

Zabelle   

AnneN
0

#17 Det kan fungera, iallafall bättre än inget alls, men helt klart så är märgben effektivare eftersom de är härdare så hunden får arbeta/nöta mer.

_**/Mvh Anne