Blodhund!
hej!
har för länge sedan frågat på hundar.ifokus, men tänkte att man kunde fråga här också det det kanske inte hänger samma människor här som på hif.
Är det någon här som har en blohund, har erfarenhet av blodhund eller liknande ? =)
Jag har väl lite erfarenhet av rasen, känner en uppfödare så har träffat en hel del, både Valpar och gammla :)
när jag flyttar hemmifrån har mina föräldrar lovat mig en blodhund (jag är 16 nu) för jag har alltid velat ha en, men dem tycker dem är för stora :P
Tyvär har jag ingen bild med bra kvalité så det får bli en usel mobilkamra-bild

Jag har bara träffat en blodhund och det blev en trevlig upplevelse
Blev nerbrottad på golvet och hunden överöste mig med pussar, var en väldigt glad fast något ouppfostrad hund.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 har bara träffat trevliga blodhundar =) tyvär är dem ganska ovanliga :P föds väl ungefär 1 kull varje år eller vartannat :P
träffat på 4 st, en man va ute me dem, trevliga hundar!, glada å snälla..
träffa dessa i floda..
#4 vad kul =)
5 ja de va kul efter som man ser dem så sällan, ja tycker inte man ser dem så värst mkt..
#7 nej det gör man absolut inte :P har endast träffat hos uppfödare och på utställningar =P
fast såg en gång när vi åkte under en motorvägsbro..den stod på bron, räknas det ? XD haha

Jag (eller ja, vi i familjen) har haft 5 stycken
Inte riktigt min typ av hund, men helt klart en underbar ras.
Våra var pappa, morbror och 3 söner.
Roliga pojkar som vi spårade mycket med.
Riktiga knähundar!
Morbror Ares fick vi tyvärr ta bort vid 4 år ålder p.g.a. tarmvred som tyvärr är en rätt vanlig grej hos rasen.
…ska se om jag har någon bild på någon gammal skiva..
#8 skojj! ja leta gärna efter bilder! =)
Vet du vilka kennlar era hundar kom ifrån ? =)

jakke94
Nää, någon i belgien. Vi köpte sällan svenska hundar.
Har 7 skivor att kolla igenom med x antal 1000 bilder på.
Får sortera lite årtal tror jag, haha!

jakke94
Av alla hundar vi haft är det säkert.. två som kommit från svensk mark. Förutom mina två mixar då.
Vad roligt, hoppas du får hem en egen blodis sen 
Orkade ärligt inte leta igenom mina 90311 skivor, så jag mailade min käre far och bad om att få bilder.
Fick bara en änsålänge, men han skulle skicka fler i veckan lovade han.
Här är morbror Ares, kastrat och en jäkel på spår.
Avliden 1999 - 14 aug.
#12 otroligt fin :) (fast sen tror jag aldrig jag sett en blodhund som jag tyckt ha varit ful!)
hur gammla har era blodhundar blivit ? :) har hört att det kan vara allt från 7 till 13 år :P
hon som jag känner, hennes har blivit mellan 10 till 12 år :P

jakke94
Hehe ja, han var fin.
Ares (bilden) vart ju bara 4 år p.g.a. tarmvred.
Pappan till valparna som vi hade vart 10 år, avled 2005
"Valparna" är födda 2000, och två av dem finns kvar.
De blir ju 10 år i Juli och killen som gick bort vart 8 år.
Så rätt skaplig ålder. Dock är ena "valpen" leversjuk, så de som har honom (foder) funderar på att låta honom somna in. Avsluta på topp, innan det blir jobbigt för honom. Han är ju ändå 10 år.
Jag är nöjd över åldrarna, och "din" kennel verkar ju ligga bra till på åldersskalan. Jätteroligt!
#14 aha, synd… alltid svårt att ta beslutet..även om det är det rätta beslutet.

jakke94
Javisst. Vi har pratat igenom det med dem, och låter de ta beslutet då de är dem som lever med honom sedan 4 år tillbaka och vet hur han fungerar. Visste man inte om hans sjukdom skulle man nog bara tycka att det är åldern som sätter in och inte tänka på det som något allvarligt.
Killen som är kvar, Samson, är en riktig liten rackare.
10 år och valpsinnet kvar, hehe.
Bifogar en bild på honom här.
Ursäkta mobilkvalitén… Bakom står hans bror, även om han inte syns så bra..
Hehe.
hehe söt han med =)

Jag kanske är ute och cyklar nu, men Blodhund är väl en jakthund?
Har TS tänkt använda hunden till det den är avlad för?
Om inte så är mitt råd att se om du finner någon annan mer, för ändamålet, lämpad ras.
Lycka till!
Mvh/Bunn
#18 yes det är en jakthund… en spårhund och ja, jag hade tänkt använda den till spår, både blodspår och människospår.
har en Clumber spaniel nu som jag kör människospår med, ska börja med blodspår till våran med honom 

#19 okej! :)
Jag menade inte att låta otrevlig på något sätt, tog du det så ber jag om ursäkt. Det händer ofta att jag ser folk välja ras efter utseende istället för funktion.
#20 nejnej jag tog inte illa upp =)
aa tyvär väljer många fel raser

#21 Så bra :)
Jo, jag håller med. Det är tragiskt!