Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 742 ggr
SandraHamngren
0

Hjälp!

Min hund drar i kopplet, alldeles för mycket. Han är jätte stark och snart kommer min rygg gå av känns de som. Inne är han en jätte go vovve. Han är en blandnig mellan Labbe och Breton och är ´nu 16 månader gamal.

Han är egentligen min ´pappas hund, men på grund av massa olika omständigheter som kom fram kunde inte pappa ha kvar Baloo. 

De ända problemet är egentligen koppel. När han är lös så kommer han direkt man ropar, han går inte långt ifrån oss, utan har koll på oss hela tiden. Men de är som om direkt  halsbandet och kopplet kommer på så finns inte vi längre. De går knappt att få kontakt med honom och ute är de näst intill omöjligt att gå några långpromenader eftersom ryggen och kroppen inte orkar dra i honom hela tiden.  Inne är han också jätte lugn och fin och lyssnar på oss. Inga problem med lydnaden inne alltså, han gör som vi säger. Eftersom han lyssnar inne har jag försöka träna lite inne, med "stanna" "hit" och "här" - Då han ska sitta brevid mig. Och inne är de inga problem, men så fort vi kommer ut är de som om de är för mycke att se på så han tappar bort allt han egentligen kan.

Pappa bodde ute på landet när Baloo kom in i bilden och då kunde han springa fritt varenda promenad. Men jag bor i ett litet samhälle och måste ha koppel, förutom på helgerna då vi åker ut till stugan och låter Baloo springa av sig ordentligt.

Vad jag alltså behöver hjälp med är något som kan hjälpa mig att lugna ner Baloo ute, eller i alla fall få honom att uppmärksamma mig. eller ännu bättre, något som kan hjälpa mig och Baloo att kunna gå dom långa promenader han egentligen behöver, i koppel.

spikes
0

Först och främst tycker jag du ska ta kontakt med en hund klubb i ditt distrikt,den hunden har aldrig fått lära sig gå i ett koppel,och allt det du beskriver beror på att ni inte har någon kontakt då,den har bara lärt sig att ha kontakt när den är lös,men missat kontakten i kopplet.

Börja köra kontaktövningar ute inte inne så mycket,för det är ju ute problemen upp står.

Se till att få kontakt med hnden genom ljus positiv röst,så fort hunden tittar på dig beröm massor och ge ett gott träningsgodis.

Sånt här går inte över på en dag,man får ge det den tid det tar eftersom den inte fått lära sig från början.

Under artiklar härinne finns en som handlar om att lära hunden gå fot.Flört