Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 2298 ggr
AnneN
0

Barf vs Färskfoder

Startar en egen tråd för detta då vi i en annan började diskutera detta med vad som är bättre, färskfoder eller barf.

Vad tycker du och varför?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Jag anser ju att barf är det absolut bästa man kan ge sitt djur oavsett om det är hund, katt eller annat husdjur.

Detta pga att det innebär att man ger hunden (som diskussionen handlar om i detta fall) mat som efter liknar det de skulle ha ätit i friheten + att man vet exakt vad hunden får i sig och hur mycket av varje.

Nackdelen är väl att det är betydligt mer man måste kunna om näringslära innan man börjar barfa i jämförelse med om man väljer att ge färskfoder.

_**/Mvh Anne

spikes
0

Själv har jag svårt för det pgr av F-benen,finns fortfarande "i mitt tycke" för många som kommer in och behöver ha hjälp att få bort ben som fastnat i tarmar och annat.

AnneN
0

#2 Fast man kan ju välja bort de benen om man är skeptisk eller så kan man göra som jag hört att en del gör.

Istället för att ge hela ben så raspar de ner benen till pulver och ger det blandat med köttet, just för att de inte vill ge hela ben till sina djur.

Sedan kan man ju välja att ge annat än f-ben också som råa köttiga ben fungerar tex nöt, älg, mm.

_**/Mvh Anne

spikes
0

3,Smart ide,men då ger jag hellre färskfoder som redan är nermalet,och färska ben av nöt och älgFlört

AnnaKarin
0

Eller så har man en rejäl kvarn som tål att mala även benen, inte bara köttet ;-)

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[nataschaj]
0

va e f-ben? fiskben då elr??

Har noll koll på de foder ni pratar om för ja e skit nöjd med mitt som ja ahr, finare päls får man leta efter ;) sen så de e så mjukt att ta på, som sammet…

AnneN
0

#6 F-ben är ben som börjar på "f", fläsk-, får-, fågel- och fiskben.

Barf är förkortning för Biologiskt anpassad rå föda, det innebär att man själv köper hem råvaror och blandar till hunden.

Färskfoder är färdigblandat ungefär som vanligt torrfoder fast det är rått och innehåller oftast inte en massa onödiga saker som många torrfoder kan innehålla, tex konserveringsmedel.

_**/Mvh Anne

LinnSam
0

Jag kör färsk på Riqo och BARF på Sam.
Så jag tycker inget är bättre eller sämre. Beror på hunden, och vad hunden klarar av.

Samma sak med vanliga tuggben.
Riqo klarar inte av de med knutar medans Sam gör det.

Nu får de väldigt sällan sådana ben, men när de får så blir det utan knut då Sam gärna byter ben med Riqo.. Tungan ute

[nataschaj]
0

Ok så är barf frys vara elr vadå???

ja som har en liten skit frys kan ja ju inte ha sånna hära varor, för dem tar för mkt plats juh..

Men nån gång i framtiden om ja bor i hus kan ja byta råvara:D

LinnSam
0

nataschaj

Ja, det är jättebra. Jag har två stora frysar ute i stallet där jag har all mat.
Ett litet tips Glad

[nataschaj]
0

11 hahaha ja kan ju inte ha sånt när ja bor i lägenhet :P å  inte tänker ja ha den på balkongen för då får inte kaninen plats hihi men flyttar ja te hus, vilket ja inte tror de kommer å bli, så kommer ja ju ha en stor frys så då räcker de..

men just nu e ja skit nöjd med de ja ahr