Syn på blandraser!
hej!
jag har den senaste tiden blivit lite förvånad över vilka raser man blandar med varandra, man kan tex ta en titt på blocket.
tex har jag sett en blandras som var chihuahua/papillon och pappan var Amstaff! kan inte förstå varför man gör en sådan blandning, borde inte det vara farligt också ?
andra blandningar jag funderat över är lagotto / jack russel och jack russel / amstaff …
men vad tycker ni ? tycker ni det är okej att man blandar vilka hundar som helst ? jag ser helst att om man ska blanda så ska man hålla sig till samma "kategori" och storlek
Jag anser att man bör väl tänka lite vad man avlar, det ska vara friska sunda och även uppkollade föräldradjur. Det finns flera trådar ang avel här inne, och hade jag haft en tik som vavva/pappis och ser att min löptik blir parad av en amstaff hade jag avbrutit den gravideteten pga det inte kan vara så bra för tiken. (lätt att de fastnar mm). Jag anser att man ska hålla vissa raser renrasiga med men det är smaksak förståss :D Jag vill ha en Pudel-Kines eller Pudelmix av något annat slag typ Shizu. Men då jag har lite krav på uppfödning är det ganska svårt o hitta det jag söker.
altså, det spelar ingen roll vad man blandar för att det givet skall bli rätt eller fel så länge individen hamnar i rätt hem,
och det är ju just det som är kruxet…för det är ju stört omöjligt att kunna veta vilka egenskaper från vitt skilda raser som slår igenom i vilken valp, därför är det ju en aningen lättare att hitta rätt hem till en blandras där raserna har mycket gemensamma egenskaper och aktivitetsnivå.
≧◔◡◔≦
Jag tycker att om man ska para olika hundraser ,så ska man ta hundraser som är ungifär lika små eller stora.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#2 jo det har du rätt i, men tänkte mycket på att ta exempelt amstaff blandat med chihuahua/papillion.. dels måste dem ju nästan behövt hjälpa hundarna vid parning och det tycker jag är fel för kan dem inte para sig "naturligt" så tycker jag det är fel sen borde det väl ha varit en svår förlossning då valparna kanske blivit stora som nyfödda amstaffvalpar, tror endå det skiljer mellan vad en chihuahua valp väger som en amstaffvalp vid födseln :P hoppas du förstår vad jag menar :P

#4 Chihuahua/papillon kan mycket väl para sig med en amstaff utan hjälp av människor, iallafall om det tiken som är amstaff och hanen chihuahua/papillon.
Gällande valparna storlek vid födseln så anpassar sig fostrens storlek efter storleken på tikens livmoder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#5 mamman är chihuahua/papillion och pappan amstaff
aha det visste jag inte =)
Nja, jag tor det ändå skulle bli lite större än vanligt chihuahua eller Papillon grövre o sen sitter de fast risken finns. Denna blandras brukar vara ganska små. Nu har man ju sett bra blandraser med ändå storlekskillnad som slutar väl. Men jag är larvig iaf :D
För ngt år sedan såg jag 2 annonser på blocket, ena var det blandras Leonberger och Pekinese. Annons 2 så var det Borzoi och Dobermann.
Ska man hålla på med blandras så kan man faktiskt tänka på vad man blandar med.. Så de passar karaktärsmässigt, tempramentsmässigt, storleksmässigt.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Förlåt en som inte är så jätteinsatt i detta men vore det inte bäst att försöka para raser som är av samma storlek och har liknande sätt tex till jakt eller sällskap. Det blir ju lättare att veta sedan hur valparna blir tex jaktintresserade mm. Är emot där man avlat på blandraser där man kan ha en 10 olika raser tillbaka. Hur vet man hur valparna blir? och då menar jag både till utseende och mentalt./Laila