Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1135 ggr
Playja
0

Vägrar gå på golvet

Våran lilla blandis hane  powderpuff/pudel  (14 månader) har sen 3 månader tillbaka gradvis vägrat att gå på golv utan mattor. Mattorna är hans små safeöar där han känner trygghet. Han vägrar i stort gå på golvet

Vi lockar med godis.. uppmuntran.. men han har svårt att ta sig fram. Innan var han totalt orädd och sprang obehindrat över golven och i våra trappor. Han har inte gjort sig illa eller halkat utan detta har bara stegrats gradvis Det yttrar sig som att han går över ett galler. Klorna är välklippta.

AnneN
0

En bekant hade samma problem med en collie som hon hade, hon löste det genom att ta bort alla mattor i huset tills hunden slutade vara rädd för golven.

Har ingen erfarenhet av detta problem så kan inte komma med så många andra handfasta råd än att vad ni än gör så förstärk inte hundens rädsla genom att ge uppmärksamhet då hunden visar detta oönskade beteende, men beröm och belöna då den gör rätt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Detta fenomen kallas golvrädsla,finns inom många raser.

Ignorera hunden när den påvisar rädsla,absolut ingen ögon kontakt.

Ta bort mattor som Anne skriver,sen kan du träna olika under lag när du är ute,och ge beröm då.

Inomhus kan du ge hunden en aktiverings boll,då måste hon ju putta på den och röra sig på golvet,och så får hon sin belöning av den,detta kan också distrahera henne till att våga själv.

Playja
0

Tack för svar och tips!

Det uppskattas verkligen.

AnneN
0

#3 Du får gärna hålla oss uppdaterade om hur det går för er Glad

_**/Mvh Anne

Playja
0

#4…Oh ja… det skall jag göra.   Skrattande

Playja
0

Tyvärr har vi inte kunnat ta bort alla mattor då det är så kallt… elen går igång i 190 …Men lite bättre är nu.. Mycket godis går det åt.  Skrattande

AnneN
0

#6 Vad kul att det går frammåt Glad

_**/Mvh Anne

Playja
0

Men vad konstigt att det bara blir så där huxflux..  Förvånad

Vi leker ju väldigt ofta med typ sökleken och att vi "jagar" varandra runt i kåken och har skitkul.. men så helt plötsligt bara stanna han och inte vågade gå alls på ställen som han sprang runt på innan. *märkligt*

Men det är som sagt var lite bättre nu.  Skrattande

Tack ännu en gång för svar och råd *tacksam*

AnneN
0

#8 Han är ju i den ålder som brukar kallas "spökåldern" då kan de plötsligt få för sig att vardagliga saker är farliga/otäcka, vanligt är att de tex plötsligt kan få för sig att postlådor, soptunnor, och allt möjligt annat är farligt, golv tycks inte vara lika vanligt, men jag är rätt säker på att det är pga spökåldern det blivit så om det inte har hänt något som du inte sett.

_**/Mvh Anne

Playja
0

#9..Ja ha… Hade inte en "susning" om detta. Förvånad

Har aldrig haft en valp innan utan jag har alltid tagit hand om andras hundar som dom inte kunnat ha kvar och detta "fenomen" är helt okänt för mig.

Fasen vad bra det är med internet och alla olika forum som finns så man får råd i det man undrar över.  Skrattande

AnneN
0

#10 Man lär nått nytt varje dag Glad

Spökåldern brukar inträffa i samband med könsmognaden, då det är en massa hormoner som rusar i kroppen och spelar dem spratt. Ungefär som med oss 2 benta då vi är i tonåren Skrattande

_**/Mvh Anne

Playja
0

Ha ha ha … Jag förstår hur du menar.  Flört Minns mycket väl hur man var i tonåren.

Playja
0

Fortsätter i denna tråd..

Nu har vi ett problem till  Obestämd

Våran lilla Ozzy  har även fått ett riktigt obehagligt beteende och det är att han ibland  börjar morra och hugga mot min sambo. Han sätter sig vid sambon och vill bli kliad… sen hux flux börjar han visa tänder och morra och blir skitkonstigt agresiv.

AnneN
0

#13 Hur gammal är Ozzy? Har det hänt nått så han kan ha blivit skrämd?

Om ett sådant beteende kommer plötsligt så kan det även vara att hunden fått ont någonstans, så en veterinärundersökning kan vara på sin plats.

_**/Mvh Anne