Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2274 ggr
Sofie-K
2010-02-18 10:38
0

Problem!

Min tik är snart 6 månader gammal och kissar och bajsar fortfarande inne heeeela tiden.

Jag kan ha varit ute med henne för 5 minuter där hon gjort alla sina behov, ändå kissar hon inne direkt efter. Kan det vara något fel på henne? Börjar bli lite orolig eftersom jag inte tycker att det borde vara något normalt beteende. Vi är ute ca. 2 kissrundor om dagen och en lång runda på kanske 3-4 timmar varje dag och inne kissar hon kanske 10 gånger per dag.. Hon dricker även ganske mkt.

Vet ni vad detta kan bero på?

Tacksam för svar. Mvh Sofie

spikes
2010-02-18 10:42
0

Är det mycket som kommer när hon kissar?,jag funderar på om du inte ska kolla med vetten om det kan vara en urinvägs infektion,vilket är rätt vanligt på tikar…

Sofie-K
2010-02-18 10:51
0

Ja, det kommer rätt mkt, ja kanske ska kolla upp det, det vore nog bäst. Ska vaccinera henne imr så kan höra med dem då.

Tack för svaret Mvh

spikes
2010-02-18 10:52
0

2,Ja gör det och håll koll så hon inte blir sämre,för då måste ni in akut,bästa är nog att ringa en vett redan nu,så du vet hur du ska göra om hon blir riktigt dålig.

Karizma
2010-02-18 10:53
0

jag hade nog kollat upp detta med vetrinären för att stryka urininfektion.

Sen tänkte jag på 2 saker :P Vi har det ganska varmt inne det är en varmlägenhet det gär att chanel dricker mer sänkt så det finns svalare ställen, samt är det en gammal hus/lägnhet drag lite varstans.

Hon kan vara som våran tjej gillar inte kallt ute om tassarna så jag har skor samt strumpor (andväns efter -7 skor -10) köp ett bra varmt täcke det kan hjälpa ser att hon är korthårig :) Jag hoppas du får bra tips av andra med :)

matte-mi
2010-02-18 11:11
0

Izzie höll på så innan hon skulle löpa första gången, kanske kan vara det.

Annars låter det klokt att kolla upp med vet. om det är urinvägsinf.

Mistle
2010-02-18 12:06
0

Valpar kan ju dock inte kontrollera och hålla sig, men försäkerhetsskull kan du alltid ta en koll med veterinären.

Vad menar du sen med 3-4 timmars långpromenad, alltså går ni i 3-4 timmar konstant varje dag? Jag tycker det låter ganska väl mycket för en hund på 6 månader..

Med en valp som inte är rumsren så gäller ju ut efter mat, lek och sömn.

AnneN
2010-02-18 12:12
0

Dricker hon onormalt mycket så kan det vara andra bakomliggande orsaker, tex Diabetes, njurproblem, mm. Så det bör du nämna för veterinären.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Mova]
2010-02-18 12:15
0

Jag tycker att två kiss rundor låter lite. Med mina Valpar (unghundar) så har jag haft kiss rundor kl: 6, 9 12, 15, 18 ,21, 22 och promenad och lite till. Jag tar ut min vuxna hund kl ca: 6, 10, 14, 17, 19, 22 Så många kiss rundor behöver hon för att kunna hålla sig, och hon är nästan 2 år gammal. Prova att ta ut valpen fler gånger per dag börja en gång i timmen typ på dagen och öka sedan till en och en halv osv.. :)

Karizma
2010-02-18 13:21
0

Ja nu ser jag kisse rundor är lite få jag går ut med våran vuxna tik. 7.40-8.40  11.40-12.10 15.20- långis 1-2 tim beroende på väder/kylan 19-19.45 sen  (kan ta en vid 21 med hon säger till) nattkiss 23 eller 00 (lite nattuggla) då bara kissa det gör hon snabbt även lite lek då. :)

Royalz
2010-02-18 13:32
0

När min valp var 6 månader fick jag gå ut minst en gång varje timme för han inte kunde hålla sig längre. Nu är han lite över 8 månader och kan bara hålla sig 2-3 timmar om han inte är uppe i varv. Så han har det dröjt jätte länge att få rumsren.

Du kanske är ute för sällan med henne? Om vi bara går ut i trädgården på morgonen för att kissa så måste han kissa minst 2ggr och mycket för att tömma blåsan.

Testa att gå ut varje timme och se om det blir bättre.

Men kontakta veterinär också då det kan vara UVI som dom andra redan har skrivit.

Madness
2010-02-18 17:00
0

Jag tycker helt klart det låter som att du är ute för lite med din hund. Jag har själv en valp på 6 månader, han går ut på morgonen när vi vaknar, efter han ätit frukost och sovit en stund, sen går vi ut innan lunchmaten, sen leker han en stund, ut igen osv. Sen går vi en långpromenad och jag anser att en valp ska inte gå på långis mer än kanske 1 timme åt gången.

Helt taget över dagen går vi nog ut med våran ca 6-8 gånger på kiss/bajsprommis. Han dricker också oerhört mycket vissa dagar och det har jag kopplat till att när han är kissnödig så dricker han för att få uppmärksamhet. Det händer fortfarande att han kissar inne om vi missar att se att han dricker.

Om hon kissar inne på natten så kan det hjälpa att dela upp området hon kan vara på, t.ex med en bur eller spärra av ett rum åt henne. Vi har våran valp i köket under nätterna och då gör han ingenting.

Hoppas du fick nån hjälp av det =) Lycka till!