OT Jantelagen
Jantelagen är något typiskt för Sverige/Skandinavien och är till för att ingen ska tro att någon är bättre än någon annan. Jantelagen har varit en del av det skandinaviska samhället sedan århundraden tillbaka. Den förstärktes, som ett resultat genom en novell av Aksel Sandemose. Han var en dansk som flyttade till Norge och mötte en attityd av negativism och depression. Hans bok, kallad flykten från Jante,
äger rum i en liten påhittad dansk stad kallad Jante.
Den liknade hans hemstad Nykobing Mors. Den skrevs 1933,
och den berättar om den mörka sidan av småstadsmentaliteten.
Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Om du frågar en svensk, om han spelar något instrument, säger han:
"Inte så mycket, jag spelar bara lite ibland," även om han är en konsertpianist.
Om du frågar en amerikan, säger han: "Visst gör jag det,
jag ska släppa en CD snart,", även om han bara kan två ackord.
Många har säkert hört den utan att veta vad det egentligen är, men varför jag överhuvudtaget tar upp detta ämne är för att jag vill veta hur många, här på iFokus, som upplever någon form av "omvänd" jantelags-mentalitet på forumen, där
* Vissa tror sig vara något förmer än andra
* Vissa tror sig vet mer och kan bättre än andra
* Vissa bryr sig inte om vad andra har att komma med
Visst är det bra att inte alla präglas utav denna negativa/pessimistiska livsåskådning, men det bör heller inte gå till överdrift.
Jag tycker att det är oerhört trist att denna mentalitet finns överhuvudtaget. Det skapar dålig stämning och onödiga disskusioner. I flera av forumen har jag sett/läst att många gånger skrivs samma saker, fast på olika sätt. Skrivs det utav vissa betyder det mer och får en helt annan innebörd än om det skrivs av andra. Vad beror detta på och vill iFokus medlemmarna ha dessa "översittar-fasoner" på sitt/sina forum?
Är det något speciellt du tänker på just inne på bif,så ta det med personen ifråga via pm.Det är ärligast och rakast så
.
I annat fall så läste jag på hif i en tråd,så utifrån det kan jag förstå ditt inlägg
.

#1 Som jag skrev på Hunifokus så har jag aldrig påstått att denna tråd är riktad till någon/några specifika person/personer.
Jag håller självfallet med dig om att det är hade varit ärligare och rakare att PMa den/dessa personer, men som sagt, eftersom jag inte riktar mig till någon särskild så skapar jag i stället en tråd, där alla kan vara med och säga sin mening.
2,Ok då säger jag endast att jantelagen är avskaffad för länge sedan, och att alla har rätt till sin åsikt,så länge den framförs konstruktivt.

Jantelagen är och har varit en del av det skandinaviska samhället sedan århundraden tillbaka, så avskaffad är den inte.
Precis, ALLA har rätt till sin åsikt så därför borde ju alla få känna sig välkommna att ta del av diskusionerna här på iFokus också, eller hur?
Varför ska vissa få synas/höras mer medas andra andra inte alls?
4,Ja jag vet att det är så,men alla ser inte jante lagen som du gör.
För jantelagen respekterar inte att alla människor och djur för den delen är olika,en del syns och hörs mera än andra,det hade kanske varit bättre att starta en OT tråd och fråga hur många som känner sig välkomna härinne?.
I annat fall om du inte känner dig välkommen,"för det spelar ingen roll att du säger att du inte syftar på någon,detta har du ju skrivit av en anledning eller hur",så ta det via pm för vill vill inte ha tjafset som det ser ut inne på hif.
Vill man synas och höras så gör man det,det finns faktiskt dom som inte vill det också
Tycker det hela handlar om en tolkningsfråga.
Jag ser många överreaktioner - feltolkningar.
Det är svårt att med text läsa av en person. En som är rak och ärlig uppfattas tyvärr som otrevlig i dessa forum.. Tråkigt men sant.
Om alla bara tänkte till en, två, tre gånger innan alla började gapa så skulle nog folk uppfatta, och uppfattas annorlunda..
Sen är det ofta viktiga frågor, och repitering ses som påhopp..
Sen håller jag med spikes - Vill man synas och höras. så gör man det, men alla vill inte det.

#6 Visst kan det vara en tolkningsfråga, men om man ofta misstolkas som otrevlig i sina inlägg så kanske man bör försöka tänka på hur man skriver. Samma åsikt kan oftast framföras på flera olika sätt, allt går att få till att låta hårt och otrevligt och allt går även att formulera på andra sätt så att det låter betydligt trevligare.
Det handlar inte om att man måste ändra sin åsikt, men ibland kan man behöva ändra sitt sätt att uttrycka åsikten för att inte misstolkas 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#7 Jag har bara upplevt att de som inte använder smilys, eller gullar med övriga medlemmar. De är som är raka och ärliga. De är DE som oftast anses vara otrevliga, vilket jag inte alls håller med om. Några av dem råkar vara riktigt duktiga och kan sin sak. Att (samma som gnäller hela tiden) vissa inte kan ta att man säger som det är, utan att linda in saker och ting, utan bara vill att man ska säga vad DE vill höra.
Nejtack, jag tar en rak höger framför en försököning och ett massa daltande any day.
Jag ser ett möster, samma personer hackar ner på riktigt kunniga och kallar dem påhoppare, och otrevliga - För att de säger sin åsikt på ett rakt sätt.
DET är fel, och väldiga dagisfasoner.
Kan man nte ta lite hårdare ord eller diskussioner - ja då kan man vända sig någon annanstans.
Nu börjar det hända lite saker på olika forum, får se hur länge de får hålla på, och hur länge några av våra mest kunniga och ärliga människor blir avstängda för att några inte kan ta ett direkt svar.
Ursäkta, men liiite trött börjar man bli om 938572 trådar om samma saker..
Det är ju konstigt att samma personer uppfattar samma som otrevliga, medans oftast en majoritet inte gör det. Då anser jag inte att det är sättet de skriver på som är fel, utan de som läser inte kan ta sanning och ärlighet.
Ursäkta ev. stavfel.. Har ett trasigt tagentbord…

#8 Eller så kanske majoriteten känner sig nertryckta och inte vågar säga vad de tycker för att de inte vill bli påhoppade?
_**/Mvh Anne
#9 Det tror jag inte. för den gruppen är av ganska starkta och raka åiskter själva, om man kikar på övriga trådar, där de ofta är först med att svara.
Några av dem känner man via forumet och vet lite hur de fungerar.
Visst, någon stackare kanske känner sig nedtryckt och så, men då får de väl hära av sig till Sajtvärd och säga att de blir illa behandlade..
Lider man i tysthet på forumet, hur ska vi andra kunna veta hur det ligger till då?
Jag är i alla fall en av dem som säger vad jag tycker, säger åt folk om jag tycker de gör fel m.m.
INte heller rädd för att ta saker via PM, vilket verkar vara ett stortproblem..
Väntar på ett antal PM från medlemmar, men ja..
Kan man inte ens ta det privat, varför en börja en diskussion man inte kan avsluta?

#10 Är majoriteten de som har starka och raka åsikter och oftast först med att svara i trådar?
Jag som trodde majoriteten av folket som är på forumen är de som läser men sällan/aldrig skriver av olika anledningar. 
Det är nog tyvärr sällan majoriteten som syns och hörs mest utan det är bara en liten klick av folk som gör det.
_**/Mvh Anne
Jag tycker att det var rätt onödigt att ens i början av tråden skriva att det här får du ta i PM. När TS skriver att det inte var riktat till någon speciell person. Dom som bör ta åt sig får väl göra det ;) Syns ju tydligt vilka som tog åt sig. Och man KAN vara trevlig & rak och ärlig, utan att vara otrevlig. Alla får ha sina åsikter. Det behöver inte vara ett blodigt krig. Vad gör det om inte personen över tycker som du? Värt att 'dö' för? Nja,kanske inte.
Vi är här för att Diskutera. Klart det får man göra. Men lite respekt kanske inte vore helt fel.. Några gånger har jag faktiskt inte känd mig helt välkommen här. Och så ska man inte känna. Och jag tror inte jag är känslig. Men så farligt är det inte. Tycker dom flesta här är rätt trevliga.
#11 Det skrev jag aldrig. Majoritet - Fler som delar samma åsikt utan att tycka att vederbörande är otrevlig, mot en liten grupp (oftast samma) alltid tycker och är snabba med att tala om det. Av de är det majoriteten, sa aldrig att det var på hela forumet, där har du säkert rätt.
#12 De som vill höras och synas gör det också.
De som också kan sin sak, som då är samma sak som övriga, de kanske väljer att inte höras, eller struntar i att svara då svaret redan finns?
#13 Ja, de som tar åt sig (själv är jag inte en av dem)
Sen är det sällan så heta bråk tycker jag.. Vissa forum mer än andra, men det lär ju hända lite saker också för att få fart på folk.. Beror på ämnet, där vissa motsätter sig både fakta och ibland lagen. Att folk står upp och säger som det är - är ofta dem som hamnar i skiten p.g.a. att vissa inte kan ta en faktiskt sanning - för så var det inte förr o.s.v.
Tycker fel personer hamnar i fel situation.

#14 Vissa kanske har större behov av at synas och höras än andra och tar därför "större plats". Jag kan tyvärr, inte hålla ed dig om att de som vill synas/höras gör det. Om så vore så skulle folk knappst känna sig förbisedda/kränkta, eller hur?
#15 Då tycker jag att på ett forum får man ta ansvar för sig själv.
Man får väl anstränga sig lite till då, ett forum är ju till för att folk ska få sin åsikt fram, men lyckas man inte, tycker jag inte att det är någons fel alls, men vederbörande får väl anstränga sig mer då..?
Eller jag jag vara tyst en vecka för att någon annan ska få chansen att säga sitt?

#16 som du själv skriver "ett forum är ju till för att folk ska få åsikt fram"
Nej, jag har aldrig påsått att du, eller någon annan heller för den delen, ska vara tyst en vecka, men ibland bör man faktiskt tänka på vad man skriver och läsa igenom det ett par ggr för att minska risken att det man skriver kan missuppfattas på något sätt.
På forum finns det regler som, jag peronligen, tycker man ska hålla för att det ska bli trevligt för ALLA att vistas där.
Varför ska vissa behöva anstränga sig för att synas då istället de som syns mest kan tagga ner?
#17 Säger ju det. Det hela är en tolkningsfråga. Alltid ska man reta någon, oavsett vad man skriver.
Varför ska vissa behöva anstränga sig för att synas då istället de som syns mest kan tagga ner?
-Det var ju DET jag menade.. Tagga ner, hålla sig lite på kanten..
Varför ska Vi/De tagga ner när De kan anstränga sig lite kan jag tycka då istället. Vill de svara, ja då är det ju bara att göra det.

Som jag nämnde tidigare tro inte att du/ni är de enda här på iFokus som kan hund! Det finns fler så tagga ner nu.
På tal om dagisfasonerså kolla in på tråden som handlar om att äga hund, där vi skrev igår. Det är vad jag kallar dagisnivå!
Varför skriver du/ni alltid vi?!
Har ni olika åsikter så får väl var och en av er förmedla dem och stå för dem själva!
#19 Vart står det där vi säger att vi är de enda som kan? *väntar på svar*
Finns en massa som är jätteduktiga på hund här!
Varför ska jag tagga ner?
Jag har varken upprörd, upp i varv eller överdrivet exalterad..
Vi, jag antar bara att det är fler än en, och jag känner väl själv att jag gärna vill synas.. så.. (när jag vet att jag kan, lägger mig inte i sådant jag inte vet något om, och har jag fel, så erkänner jag gladeligen det.)
På vilket vis var det dagisnivå, den är helt i sin ordning.
Inga sura miner från någon(?) och TS får fortfarande många god råd, och svar.
Det enda som var, det var att den vart lite OT på ett ställe, men det är ju fixt nu sedan jag bad om ett PM, som jag fortfarade inte fått. Men det är oviktigt..

#20 det står inte någonstans, men i den tonen ni använder så får ni det att verka som att ni tror det.
Låt då de andra, som också är duktiga, få plats i forumen och trådarna.
Jag tror att du förstår precis vad det är jag syftar på om du läserigenom inläggen (de som blev OT).
Nej, du har inte fått något PM därför att jag tackade för mig igår kväll och vill inte forsätta den diskussionen, men om du så önskar kan du absolut få ett
#21 Ville bara ha svar på min väldigt enkla fråga..
Som sagt, inget viktigt, mest en principsak..
Okej. Jag ska hålla mig borta nu en vecka och se om några nygamla ansikten kommer fram.
Hej sålänge, ses på Torsdag!
-Tillägg, dock bara här på BHiF..

#22 där har du ett mycket bra exempel på dagisfasoner vi skrev om tidigare

Nu vill jag be er att diskutera sådant som hänt på Hundar iFokus på just Hundar i Fokus efter som detta är 2 olika forum med olika inlägg så det som skrivs där bör inte diksuteras här om inte samma sak skrivits här.
/Anne, sajtvärd
_**/Mvh Anne
du bad mig tagga ner - vad mer kan jag göra?
Kom nyligen in från en härlig tur med vovvsen,och här har det diskuterats ser jag
.
Anledningen till att jag skrev som jag gjorde i inlägg 1 var att,vi inte vill ha dessa diskussioner fula ord och annat härinne,alltså inte för att jag tog åt mig på något sätt.
Jag skulle dock vilja att folk som har problem med andra (även mig) hör av sig via pm,för sådana diskussioner är aldrig roliga att läsa ute på forumet.Och som en del andra skriver här,tänk på hur ni skriver själva och hur det kanske kan uppfattas,fråga om något är oklart i stället för att anta att folk menar illa direkt,(gäller även mig) men vidga vyerna och inse att alla har olika åsikter och acceptera det och gå vidare i stället.
Jag vet att det finns folk som uppfattar mig skarp i skrift ibland,och alla skriver vi på olika sätt,och sätter olika ord på det vi vill få fram.
Men för att få fram det man vill så måste man synas och höras ibland,sen finns det en kategori som gärna letar fel på andra och därför inte kan ta att just denna person svarar i tråden,och det kan man ju inte göra så mycket åt,vi är på ett forum med många olika krafter och folk,och som sagt alla har rätt till sin egen åsikt.
Om man tänker till lite så går ju egentligen hela livet ut på att jobba sig framåt och det gör alla på olika sätt,en del klarar till och med av det utan att synas och höras,det är beundrans värt tycker jag.
Ni som hävdar att ni inte känner er välkomna fundera på hur ni själva utrycker er,för ibland får man höra att någon inte är välkommen,och tittar man då på personens svar i ett inlägg tex,så har den personen "ofta" inte alltid skrivit så trevligt själv,och man får ju svar utefter vad man skriver själv,jag för min del har inga problem att stå upp för mina åsikter,men jag använder inte en hel massa kränkande namn och uttryck för det.

#28 Mycket bra skrivet!
Vill också poängtera, än en gång, att denna tråden inte är skapad för att klanka ner på någon annans sätt att skriva eller vara.
Jag var nyfiken och ville veta vad folk tycker och hur det känner när de skriver i iFokus olika forum, det handlar alltså inte om någon/några enskilda personer och ej heller enskilda forum.
Ja, det blev lite tråkigheter i en annan tråd igår kväll, men detta har inget med den disskusionen att göra. Jag har länge tänkt att skapa denna tråd och nu blev det av.