korrigeringar
Det är något som jag funderat väldigt mycket över, och vill gärna höra era synpunkter!
Hur korrigerar du din hund(om du gör det)? I vilka lägen korrigerar du din hund?
Hur tycker du det är okej att korrigera? Är det mer okej i vissa situationer? Får man använda hårdare korrigering för svårare beteenden?
Tycker du att det är det okej att använda "redskap" för att korrigera, så som antiskällhalsband, en vattenstråle, nånting skramlande som kastas i marken, stryphalsband? eller använder du "nej", eller något annat/inget alls?
Det blev väldigt många frågor
men egentligen vill jag bara höra era synpunkter på korrigeringar.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Ja, jag korrigerar min hund ibland. Hon är väldigt signalkänslig så för mig räcker det oftast med att säga Nej eller harkla mig, räcker inte det så tar jag till kroppspråket och visar med mitt kroppspråk att jag inte gillar det hon gör.
Men alla hundar är olika, så jag brukar säga att man ska använda mjukaste möjliga metod.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 på vilket sätt använder du kroppspråket?
Använder du dig av samma korrigering oavsett felbeteende?
(ursäkta om jag låter lite virrig, är lite trött
)
Anledningen till att jag frågar är för att jag ärligt talat blir väldigt förvirrad. när jag fick min första hund skulle man korrigera alla felbeteenden, ju värre desto hårdare korrigering. Jag tyckte aldrig om det så sen gick jag över till "ignorera felbeteende, belöna rätt beteende", vilket funkat mycket bättre på min hund. Grejen med min hund är att säger man "Nej" till honom, så försvarar han sig (till skillnad från våran andra hund, säger man nej springer hon och gömmer sig även om man inte sa det till henne
). Sedan är han tjurig mot mig i flera dagar efteråt (han är väldigt långsint för att vara hund
).
Men jag har upptäckt att "ignorera felbeteende, belöna rätt beteende" för många handlar om endast inlärning av t.ex tricks.
För mig så handlar all hundträning om inlärning, även träning av felbettenden/problembeteenden och därför använder jag samma metod där.
Men som sagt så är det ju också det enda min hund lyssnar och fungerar på.
Anledningen till att jag börjat fundera nu är för att jag läste någonstans att man skulle belöna och korrigera "lagom". Men vad är lagom?

#2 Svårt att beskriva exakt, men jag gör mig stor och lätt framåtlutad = hotfullt kroppspråk. Om det nu inte är att hon hoppar då hon inte ska göra det för då vänder jag ryggen mot henne istället.
Ja jag använder dessa korrigeringar oavsett vilket felbeteende det är, utom om det är under ett träningspass då hon ska lära sig något nytt för då använder jag endast positiv förstärkning och ignorerar alla felbeteenden.
Lagom skulle jag tolka precis som jag skrev i #1, med mjukast möjliga metod.
_**/Mvh Anne
#4 okej, tack för ditt svar
Anledningen till att jag frågar (som jag försökt få fram tidigare men ser att det blev lite luddigt, för trött för att skriva sånt här
) är att jag har försökt köra på enbart positiv förstärkning på alla former av beteenden, pga. hur min hund reagerar på korrigeringar (bara ett nej och han litar inte på mig på en/flera dagar). Nu har jag börjat ifrågasätta om det funkar med enbart positiv förstärkning (han har mycket "problembeteenden") även fast det gått mycket frammåt, men har ingen aning om hur jag ska, eller om jag ska, korrigera. och i vilka situationer.
Det jag använder som en slags korrigering nu är att jag ignorerar honom, eller att han får gå ut ur rummet jag är i (försöker undvika nej eller hotfullt kroppspråk eftersom han är så osäker mot människor). Om han tex vaktar någonting säger jag åt honom att gå ut, och han brukar då oftast protestera rätt mycket. Det jag undrar är väl om han gör så för att jag gör på fel sätt, eller om han bara inte tycker om det 

#5 Jag tycker det låter som att du absolut kan/bör testa att ignorera alla problembeteenden och belöna då han gör rätt.
Vad är det han vaktar för saker? Går de att plocka bort saker då han vaktar dem istället för att skicka ut han. Tänker att det han kanske inte förstår vad det var som blev fel då han blir utskickad.
Velvet kan också vakta saker mot andra hundar, men så fort hon visar tendens till att vakta något så plockar jag bort det. Självklart får hon tillbaka sina saker senare då hon slutat vakta/inte har någon att vakta mot.
_**/Mvh Anne
#6 vi har tagit bort allt som går att ta bort, men han vaktar mig tex, eller om man har mat på bordet, eller om han vet att det ligger ben i ett skåp osv osv
Ska träffa problemhundsutredaren imorgon får se vad vi kommer fram till, orkar inte gå in på det nu så skriver imorgon 
Så du tycker endå det låter okej att använda enbart positiv förstärkning vid träning av felbeteenden (hos iaf min hund)?
(Vet inte om du misförstod mig eftersom du skrev "testa" eftersom det är den metod jag redan använder mig av. Men ursäkta mig annars, som sagt, alldeles för trött
)

#7 Ja jag tycker absolut det låter okej att träna med endast possitiv förstärkning. Kan dock inte säga med 100% säkerhet eftersom jag inte träffat din hund personligen, men har ju läst allt du skrivit här på forumet.
Det var jag som uttryckte mig slarvigt då jag skrev testa, jag menade nog fortsätta med… (du är inte ensam om att vara trött)
_**/Mvh Anne
Vi har fått köra possitiv förstärkning allså allt bra ge bara beröm för bra saker o hoppa över detta mindre bra. Men nu har jag börjat harkla mig lite för att då henne uppmärksam till mig står normalt gör inget o se mig större ut eller ger henne ond blick. Då hade våran snutta krupit ihop. Vi har dok se till att vid mat (hon tigger som tusan) sett till att ha en bädd vid köket där ska hon vara när vi sitter vid matbordet. Hur vi gjort det är genon såga gå o lägg dig klappat på bädden o sen beröm när hon lagt sig. Nu räcker det man peka på bädden möjligen säga gå o lägg dig nån gång men sällan.
jag ska börja med klicker o se om hon trivs med den vid träning hoppas det.

#9 ett tips är att skaffa en i-click, de har inte lika skarpt ljud och flera hundar som varit rädda för vanlig klickar funkar bra med en i-click (min egen hund är en av dem)
_**/Mvh Anne
#8 Då känns det lite bättre
Blir som sagt förvirrad eftersom jag alldtid kört med mjuka metoder, men läste nu att mjuka metoder innebär "straffa lagom" och inte "straffa inte alls". Men ska som sagt träffa problemhundsutredaren idag, hon har ju träffat Dobby, så får hon säga vad hon tycker/tror också 
Skulle egentligen inte haft internet idag, men dom har tydligen inte stängt av det än
Men jag kan nog inte svara så länge till.

#11 Hopaps det går bra hos utredaren… Vi märke då du slutar svara, då vet vi att de klippt nätet.
_**/Mvh Anne
#12, tack! det gick bra kan jag säga, fick väl svar på det jag ville
Men hann inte gå igenom allt, men vi har ett träningstillfälle kvar.
Vi pratade mest inför flytten, hur vi ska göra med hundarna och så.
När det gäller det med vaktandet så sa hon som så att det handlar mest om att förebygga. Dvs inte utsätta honom för dom situationerna. När det gäller att han vaktar mig tex, om jag känner mig osäker så ska jag vara mer noggran med att säga åt honom att gå och lägga sig istället (om jag tex. har Viggo i knät och Dobby kommer och ska vara i vägen så är det upp till mig om jag vill ha båda i knät, eller säga åt Dobby att lägga sig nån annanstans om jag känner mig osäker.)
Tycker det känns bra för det är väl lite som vi har gjort nu, dvs förebygga så att man slipper använda korrigeringar 

Jag harklar mig och morrar lite. Då tittar Prillan lite snett upp på mig och ser "snäll" ut. Hon är väldigt känslig utan att jag någonsin tagit i hårt på något vis.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Berätta gärna i vilka situationer ni korrigerar! dvs. om det är i "träningssyfte", eller om hunden gör något allvarlig fel, eller vad det nu kan vara.

#15 Tex igår kväll då vi var ute så fick hon för sig att det är smaskigt att äta djupfryst hundbajs. Då hon inte släppte det på vanliga kommandot (jag säger "spotta") så sa jag med mörk röst "Nej", kort och bestämt, det räckte för att hon skulle spotta ut.
Direkt hon spottat ut så kallade jag in henne och berömde för att hon kom direkt på inkallningen.
Andra tillfällen kan vara tex om vi är ute och går i koppel (vilket hon kan) och hon drar, då räcker det med att jag harklar mig lite så går hon fint igen.
Kort sagt så korrigerar jag om hon gör något som hon vet att hon inte får göra, alltså sådana saker som är väl befästa men som hon ändå testar ibland.
Tränar vi något som hon inte redan kan innan och utan så använder jag inte korrigeringar, utan blir det fel då så är det jag som förare som varit för otydlig med vad jag vill eller gått för fort fram i träningen. Så det jag gör då är att bara utan att korrigera börja om från början med det vi skulle göra och se till att vara både tydligare och sänka kravnivån.
_**/Mvh Anne
#16 okej, då hänger jag med lite bättre, tack för att du förklarar
Känner mig inte så förvirrad längre, utan känns som vi gör ungefär lika
Fast det blir ju förvirrande, och svårt att hålla fast vi det man tror på ibland när man hör och läser så mycket olika överallt.
Jag korrigerar med röst eller hand tecken beronde på situationer.
Är det löptik tex så kan dom glömma att dom har kopplet på sig,då stannar jag tvärt,tittar dom inte upp då på mig,så använder jag ssss eller smackljudet för häst,det funkar alltid,sen står jag kvar tills dom kommit tillbaka till mig igen,då blir det beröm och godis och så fortsätter vi fot framåt.Vid det laget har dom fått arbeta lite med huvudet och glömt den goda lukten.
När jag tränar lydnad så använder jag aldrig något negativt,jag ignorerara misstag och tar om det från början om det går snett.
#18 okej, det låter mer som följsamhet/att du vill ha deras uppmärksamhet, än en korrigering? (fast det beror ju på hur man ser på korrigering, hör jag korrigering tänker jag "straff", eller "nej")
Ni som svarat att ni inte använder korrigering vid träning, gäller det även träning av problem/felbeteenden?
Jag som har en hund med vissa problembeteenden får ofta höra att "en sån där kan man ju inte muta med godis, såna beteenden måste straffas/korrigeras".

#19 Ofta så beror problembeteenden på felaktig uppfostran eller att hunden är osäker på sig själv och/eller sin förare.
Min hund har förr varit rädd för nästan allt och därmed uppvisat oönskade beteenden, då tränade jag med att ignorera felbeteendet och belöna då det blev rätt istället. Hade jag i det läget valt att korrigera hunden då hon visade felaktigt beteende så hade det mest troligt slutat med att jag fått en hund som inte bara var rädd för det mesta i omgivningen utan även rädd för mig.
_**/Mvh Anne
19,Ja det stämmer…
Ja jag ignorerar totalt att hunden gör fel och börjar alltid om från början,för oftast är det jag som inte är tillräckligt tydlig i mitt språk gentemot hunden,sen befäster man det på ett lugnt och trevligt sätt i och med att man tar om samma sak igen,och när det verkligen sitter ska det ju berömmas massor.
Säger folk så till dig så är det garanterat folk som rycker i kopplet fyar med hård röst osv osv…..finns bara ett råd lyssna inte.
#20 precis som jag tänker, men det är lite jobbigt att alltid behöva försvara sig, bara för att man väljer positiv förstärkning iställer för att korrigera 
Min hund (Dobby) gjorde/gör utfall mot hundar, och jag fick lära mig både det ena och det andra sättet att korrigera (på kurser). Men sen valde jag positiv förstärkning/skvallerträning, men får fortfarande höra på promnader att det är såååå fel! Men jag håller fast vid det
förvirrad matte = förvirrad hund, därför jag försöker reda ut det här ordentligt (alltså jag tror själv väldigt mycket på positiv förtärkning, men man börjar ju fundera när man blir ständigt ifrågasatt).
#21 hehe du hann svara innan mig
Men jag säger samma till dig som jag skrev i #22, Jag håller fast vid dom metoder jag tror på då, och struntar i vad dom säger. Men som sagt, lite svårt när man blir ständigt ifrågasatt. Men tack för era svar, det låter som vi tänker ungefär lika 

#22 Har också fått en del gliringar av mindre kunniga (inom mjuka metoder) men de som bara gnäller väljer jag att varken lyssna på eller ens besvara, jag känner inte att jag behöver försvara mitt sätt att träna hunden, huvudsaken är att jag och hunden fungerar på ett bra sätt ihop.
Kommer det däremot någon som ställer frågor på ett trevligt sätt och verkar intresserad så svarar jag mer än gärna på alla frågor de har och tipsar om bra böcker, kurser, mm.
_**/Mvh Anne
23,Jag förstår dig,det finns fortfarande alldeles för många som utövar föråldrade metoder på sina hund,och synd nog är det inte ovanligt att det är hundklubbar som lär ut det dessutom.
Du kommer att växa i hundkunskap och insikt med att gå emot sådant,för till slut ser du att din metod funkar bättre än deras,dessutom har du en glad hund att jobba med,och då kan dom stå där med skägget i brevlådan
.
Sånt här tar ju längre tid och krävs ju mera tålamod med,men som sagt man har igen det tusenfalt om man ger sig den på att det ska funka.

Jag korrigerar när Prillan tex. plockar upp skräp från marken och far omkring med, när hon tar sådant hon inte får, när hon vill jaga fåglar mm. Jag behöver sällan tillrättavisa henne. Hon är väldigt smart och fattar vart gränserna går. Ibland glömmer hon av sig förståss. Hon är ju bara ett år.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Inka är också signalkänslig så jag harklar mig bara eller säger nej jag kan också använda ordet tsss (eller hur man skriver ut det).
Jag korrigerar alla felbetende det beror ju på vad hon gör också, om vi/hon ska lära sig nått då ignorerar jag det bara och berömmer så fort hon gör lite rätt.