Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1566 ggr
Kickilu
0

Ändrar päls

Har en liten fundering ang pälsen på min hund. Har alltid haft mycket o lång päls på kroppen som varit sträv (blandning mellan tax/jack russel & shetland sheepdog). De sista två veckorna så har ddt blivit betydligt mindre o kortare päls men mycket mjukare. Fattar ingenting. Han fäller ej så det lossnar tussar inne, ej heller kommer det nåt direkt i borsten. Har haft täcke på sig när det varit väldigt kallt men det har han haft om åren också. Pigg o glad som en lärka och äter med god aptit. Är det någon som har någon idé? Han är nu tre år men är ju färdigväxt så pälsen borde ju inte ändra karaktär nu tycker jag.

spikes
0

Det enda jag kan komma på är fodret så här på rak arm,har du nyss bytt det eller liknanade?

Kickilu
0

#1 Nä jag har ju inte det. Äter samma mat som han gjort länge.

Karizma
0

2, du tror inte det kan ha med vädret o göra tänke att han kanske inte vart med om en riktig vinter innan eller så här lång vinter iaf. ? Då kan det vara mycket underpäls den kan vara lenare o mjukare. Bara ren gissning pga ålder så är det inte valppäls iaf och inte foderbyta :D

Kickilu
0

#3 Detta är faktiskt hans första långa kalla vinter och vi har haft mellan -10 till -30 grader så gott som hela tiden. Låter faktiskt som det kan stämma som du skriver. Han är absolut inte kal men inte lika långpälsad men det är fullt med ullig päls som är lite kortare om du förstår hur jag menar.

Karizma
0

4, ja det låter som det är mycket underpäls han har fått då, detta kommer han tappa sen när det blir lite varmare och då blir hans päls säkert normal igen.

Kickilu
0

#5 Låter ju troligt. Nu gör det inget att pälsen blivit kortare o mjukare men man kan ju inte låta bli att undraFörvånad

spikes
0

6 Tror också på mera underull,Snodden har ju jättemycket nu pgr av hans vinterkostym,och det är ju mjukt och sköntFlört