Överlämning till nytt hem
Det måste vara ganska traumatisk som vuxen/ung hund att komma till ett nytt hem helt plötsligt efter en omplacering.
Hur tror ni att överlämnandet bäst sker? Ska man åka och hämta hunden, ska de gamla ägarna lämna hunden i det nya hemmet, eller finns det en annan lösning för att göra det så lugnt och smärtfritt som möjligt?
Fundering inför ev kommande hundköp…
Det mest smärtfria för hunden är att man hälsar på den och se till att få ett ömsesidigt förtroende för varandra innan man tar hem den,går inte det av någon anledning kan man fråga om man kan få med sig en filt bädd eller leksak som hunden fått ha i sitt gamla hem,om nu hunden haft det bra vill säga.
Vill också påminna om att det kan ta upp till ett år innan hunden aklimatiserat sig helt och fullt i sitt nya hem…
Jag tycker det är jätteviktigt att man hälsar på och umgås med hunden i dess egna miljö många gånger. Att man först är tillsammans med hunden då den gamla ägaren är med…Sen kanske man börjar med att ta med hunden på en promenad…där den är van att vara…
Att man sakta men säkert lär känna hunden…jag skulle aldrig ta en vuxen hund på några andra villkor!
finns det möjlighet tor jag på att hunden får lära känna dom i nya hemet en tid innan flytt. På så vis ser man oxå hur hunden trivs och hur den kommer att bo. Vi tog våran tik då det var 43 mil enkel resa vart det plötslig flytt o detta tog hon rätt ok fast ändå inte stressmage och magkatarr var jobbigt o synd om henne. Vi har haft henne i ca 7 mån stora framsteg o mer lär det bli :) det tar ett bra tag innan dom landat och man ska inte ge upp.
Vi hämtade våran hund i hans förra hem och tog hem honom samma dag.Fick med oss alla hans saker, så att det blev lite som förut, men han sov inte på sin filt som han brukade göra ,utan han hittade andra ställen han ville sova på.Det gick väldigt fort för honom att göra sej hemmastad här hos oss och det tog bara ett par dagar, sen kändes det för oss som om han alltid hade bott här.För honom tog det såklart längre tid för men iaf.Allt klicka mellan oss och Max,han är den perfekta hunden för oss även om han har sina saker för sej som är lite jobbiga*S*men han är ju ändå en omplacering 
så det får vi leva med.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.