Vad är Tamhunden för oss?!
Sitter och funderar och blir förvånad om hur vi använder oss av orden.
Vad är flockdjur? enl. Wiki: En flock eller hjord är en grupp, klunga, skara eller samling (ofta landlevande) djur, oftast av artfränder.
Om vi nu tar den kunskapen till sig och använder sig av hästen som exempel kontra hund!
Så vilken hästägare ser sig som flockledare? Hästen är ett flockdjur men inte ser vi hästägare oss som flockledare, vi ser oss som ägare eller ryttare om vi sitter på ryggen på dom.
Så varför säger vi att vi är flockledare när vi pratar Hund? varför är vi inte bara ägare? Engelskan har ett bättre uttryck än vad vi i Sverige har, nämligen Handler vi har uttrycket i utställningsvärlden, då vi inte alltid visar upp våra egna hundar
Så var och varför har vi inte ett lika bra ord i Svenskan? Jag skulle vilja att det här blir en riktigt livlig diskussion men har föga hopp om att alla som finns här på Blandrashundar.ifokus.se vare sig kan eller vågar säga emot mig, men jag hoppas att ni gör det, för det skulle kunna bli en intressant utveckling och förhoppningsvis kan vi alla lära oss något nytt eller få nya ideér om hur och vad vi förmedlar till våra djur.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Bra fråga. Som ryttare tränar och uppfostrar du ju också din häst. Fast du har träns istället för koppel.
Så bra jämfört Freke
…själv kallar jag mina hundar mina livskamrater för det är det dom är,lika mycket värda som min övriga familj alltså….
Samma här. Barnen kallar dem våra bebisar haha. Jag ser väl det som med barnen vi är jämlikar men jag har huvudansvaret. Att lära dem vett och etikett. Inte så stor skillnad på att ha barn och ha valp faktiskt
3,Precis så är det med lite logik och vetskap om hundspråk funkar det mesta
Det är nog lika viktigt att låta hästen vara häst, som det är att låta hunden vara hund. Hästen är ju åxå ett flockdjur, men skiljer sig på flera sätt från hund och varg…. tex för att det inte är ett rovdjur.
Jag går inte runt och säger att jag är flockledare för min hund… jag säger att jag är matte :) likaså säger jag att jag är mamma till mina barn, och att jag var ägare till min häst. Däremot tänker jag nog att jag, likväl som jag i egenskap av förälder ska lära, guida, skydda och ta hand om mina barn, har samma tankesätt gentemot min hund, men inte samma tillvägagångsätt. JUST därför att min hund är en hund och inte en människa.
#5 Precis. Bra förklarat

Bra skrivet Freke 
Jag brukar antigen kalla alla som bor här (både människor & husdjur) för min familj eller min lilla flock.
Precis som i en "riktig" flock så är vi alla bra på olika saker och därför har vi alla olika uppgifter, men ingen av oss är direkt någon "flockledare". Det är väl snarare så att det precis som i många andra familjer är den/de äldsta i familjen som har det slutgiltiga ordet pga att de har längre livserfarenhet och därmed kanske även lite mer koll på vad som är bra och inte så bra att göra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Bra fråga jag var aldrig flockledare till hästarna men de ansåg mig vara bra kliträd o foderhittare :D ledare är jag itne för jag håller i chanels koppel men en trygghet.

#1 Hmm. lite beroende på skulle jag vilja säga.
Vilken form av rytt du ägnar dig åt, förvisso kontrollen är den samma som med koppel eller träns.
Men många (även vissa i världs eliten) åker häst, inte alla som rider i mina ögon, med flaxande stigläder och armar som flyger fram å tillbaka, lite som när man ser vissa hussar och mattar med sina hundar!
Som fokuserar mer på mötande hund än sin egen?
Så vem leder vem i ett sådant läge?
Men visst kan man diskutera denna fråga i olika riktningar. så fram med fler kommentarer och synpunkter
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Jag ser mig själv som flockledare/ledare för både min häst och hund. Principen är det samma i hanteringen av båda, det jag säger gäller punkt slut. Sen på det känslomässiga gulliputtinuttiga planet är jag självklart mamma och dom är mina älsklingar, mitt liv, men aldrig så det suddar ut gränsen om vem som leder den lilla flock man skapar med sitt djur.
Jag är ganska van vid att man använder ordet (flock)ledare till häst, det jobbar jag med dagligen då det gäller både mina och andras hästar.
Jag ser iallafall ingen skillnad..
ang jämförelsen med hästar så såg jag faktiskt ett program, tror det var cesar millan, där det var en hästägare. Hon hade problem med hunden men inte med hästen och då förklarade han det som så att hon inte kunde låta hästen få kontrollen eftersom det är ett sånt stort djur och hon var nu tvungen att använda samma tänk på hunden också.
Själv ser jag hundarna som familjemedlemmar. jag tror att ordet "flockledare" eller "ledarskap" betyder väldigt olika för olika personer, därför aktar jag mig för att säga det.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
# 2 Kan bara hålla med att så känner jag också. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#9 Jag har inte tävlat men jag red från 5 års ålder upp till ca 20 års ålder. Jag red för skojs skull men har både hoppat, ridit dressyr m,m. Precis som med hundar tyckte jag att det handlade mycket om kommunikation. Jag såg hästen som en kompis och tyckte det var viktigt att både jag och hästen hade kul tillsammans. Jag tyckte att allt arbete med hästen var lika viktigt och kul inte bara ridningen.
Skulle man möta en annan häst på uteritt och de inte gillade varandra (vilket jag råkade ut för några gånger) så kunde man inget annat än att fokusera på sin egen. Fokuserar man på den andra kan det gå illa.
Precis som med hunden så ska kopplet/tränset bara vara en säkerhetsgrej. Okej på hästen styr du mer med tränset än du gör med kopplet på hunden. Men du kan inte bara sätta dig på en häst och styra den med tränset. Man måste ha kommunikation för att få en häst att röra sig framåt. Vare sig man kommunicerar med skänklar eller med rösten.
Så tycker jag
Jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg men tänkte bara att jag skulle inflika hur jag ser på detta :)
När det gäller häst så anser jag att jag är en ledare, som visar hästen vägen jag vill att den ska röra sig. Ryttare, ledare vad man då vill kalla det. Jag visar hästen dit jag vill ha oss och så förväntar jag mig att den gör som jag vill. Gör den inte det så innebär ju det träning men det är en helt annan sak och hör nog inte hemma i ett hundforum :)
När det gäller hund vill jag kalla mig hundförare, jag för hunden, precis som med hästen, dit jag vill ha oss. Eller i vissa fall, dit jag vill ha hunden och jag förväntar mig att den gör som jag vill baserat på den träning hunden genomgått.
Mina föräldrar t.ex är inte ett dugg intresserad av hundträning men deras hundar har alltid varit väldigt trevliga individer, kanske inte superlydiga men absolut aldrig några problem.
Jag själv är ju då mer intresserad av träning och tränar mina hundar så att jag kan "föra" dom dit jag vill oavsett om det gäller promenad eller ren lydnadsuppvisning :)