OT (?) Rovfåglar och småhundar
Jag hittade ingen fåglar.ifokus, verkar vara nedlagd så jag frågar er istället. Kanske fjantigt men jag är lite nojjig för min lilla vavva. Jag bor på en hästgård och vi har massor med falkar/örnar (nån slags rovfåglar iallaf och stora är dom) här. Jag är lite nervös att dom ska dyka ner och ta honom
Dom kanske inte hittar tillräckligt med mat nu när det är så mycket snö..
Jag brukar ha nån tröja på honom, det borde väl avskräcka isåfall?
Är jag mesig nu eller kan det hända?
En bra undran tycker jag
.
Det är känt att sådana stora fåglar tar kattungar även mindre katter(utekatter),det är normalt skygga fåglar för människan och så länge ni finns med eran lilla hund så är det högst osannoligt att den tar den.
Dom håller sig ju mest till gnagare och andra djur,men helt omöjligt är det ju inte.
Gladan och Hägern är också fåglar som tar andra djur,därför har vi alltid nät över våran damm,och den största fisken däri är större än en kattunge.

Jag förstår verkligen din oro. Jag har haft samma rädsla.
Kenneln som min lilla vavva kom från blev av med en av sina hundar på det sättet.
Jag var själv rädd som du när vi var på landet ute i skogen.
Fåglarna söker väl främst mindre djur som byte.
>>>Malum domesticum<<<
Usch det låter ju inte bra
Men om jag håller honom nära mig som spikes säger så hoppas jag att dom låter bli.. Han är portförbjuden från gödselstacken för där är det alltid 2-3st hela tiden.. Han har dessutom ett rött-vitt täcke på sig mestadels så jag hoppas dom avskräcks lite av det oxå 
Tack för svar!
2,Ja fåglarna söker främst vilda byten,men som sagt i brist på mat så….
3,Jag tror det går bra bara du har översikt över honom,alltså nära.Det enda jag tror avskräcker dem är nog något stort fladdrande typ fågelskrämma,dom är inte nämnvärt berörda av färger på bytena vad jag har läst i alla fall
,dom tittar på storleken mest eftersom dom ska orka flyga iväg med dem…
Kan ni inte sätta något i gödselstacken så dom inte vill vara där?

Jag tror absolut att oron är befogad. Jag är orolig för min lilla tös när vi är ute i skogen. När jag är i närheten tror jag inte att något skulle kunna hända, men om hon skulle strosa omkring lite själv utomhus så tror jag inte att det är lika säkert. Släpper henne ogärna med blicken när vi är ute.
Jag har hör tals om stora fåglar som gett sig på hundar och jag tror säkert att jaktlusten hos en örn skulle väckas till liv av en liten vovve på äventyr.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Var lite glad att ni har vilda fårglar som håller det rent med men en liten plutt som din skulle jag ha stenkollen på. Jag vet om bara katter som blivit tagna av fåglar även kattunge som jag såg när kråka tog gissus så jag sprang o gapa fågeln släpte kattungen o det vart gipsad på ena framben, hemlös kissebäbis. men ha kollen släpp inte ut den själv tror det blir bättre framåt vår-sommar då finns det mer vilt.
Kan ni inte mata dem då? typ 200m ifrån elr så, så behöver du inte oroa dig, för e dem mätta låter dem era vavva vara ;)..
Fast vet dock inte om man får mata dessa fåglar med kött?? mankasnke måste ha tillstånd för att lägga ut??
#4 Okej synd att inte tröja hjälper, får väl binda fast en par pantburkar efter honom hehe, nej stackars hund. Vet inte vad man skulle kunna sätta i stacken men tror nog knappt det hjälper, dom är liksom överallt runt gården ändå tyvärr. Orädda är dom oxå för dom flyger ganska nära mig och ser inte för rädda ut när jag kommer 
Ska ha stenkoll på honom tills det blir mer mat ute för dom iallaf.
#7 Mata dom är nog ingen bra idé, då kommer det nog bara fler och vi har redan väldigt många här + att det skulle nog gå åt en del för att hålla så många stora fåglar mätta men tanken var verkligen god 
Usch läskigt med detta faktiskt, har inte haft det problemet innan..
8 aaa okey, de va ju synd…. aja men bara hålla koll på hunden å lär den att hålla sig vid dej så e de ingen fara ska du se