Varför äter hunden bajs?
Det beror oftast på att det fattas något i den maten dom får normalt.
Spike åt bajs av alla de slag innan jag kom in i bilden,då gick han över på färskfoder från torrfoder,och idag äter han aldrig sådant.
Mina andra hundar som alltid fått färskfoder har aldrig käkat bajs,inte ens som Valpar.
hm, det kan ligga något i det. Men om man har flera hundar så som jag har. Och bara en äter bajs. Kan det fortfarande vara maten då? Kanske att just den hunden behöver mer av något? Vi ger Doggy orginal. Mini får Doggy proffesional valp.
1,Troligtvis är det så,alla hundar har ju olika behov i maten.Det är väldigt uppenbart att hundar som äter torrfoder äter också bajs(inte alla),jag ser ju skillnaden eftersom jag använder Färskfoder alltid
# 3 Det gör Silver också. Inte alla kissfläckar men vissa slickar han på. Undrar också varför?
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
3 & 4. Tror att vissa hanhundar kan slicka på tikars kiss om dom löper. Men jag är inte helt säker på att det är det de beror på. Hoppas någon annan kan svara bättre! :)
3,Celine är ju en tik själv,så jag undrar om det beror på löp då!?,eftersom det är en tik blir jag lite osäker,kanske kan ha att göra med hormoner eller så….tror Anne N kan svara bättre på det.
4,Hanar gör det för att det luktar gott om tikfläckar,jag beordrar alltid "framåt"! när dom gör så,kan trigga dom att känna att dom vill leta löptik i onödan annars
7,Ja jag hoppas det,jag vill inte uttala mig om något jag inte är spiksäker på,men jag har mina tankar om hormoner ändå,dom kan ju spela dem ett spratt även om dom inte löper ibland.
Intressant,Hedvig äter sitt bajs hon får royal canin valpfoder och afil.Jag tror nog du har rätt i det du säger om färskfoder.Har hört att man ska ge ananas för att inte äta bajs,ja det är inte lätt hur man gör ha en fortsatt bra hunddag.Lena
Hälsningar LENA
9,Det har jag aldrig hört
#9 ja både ananas och banan har jag hört…
När Viggo kom till oss var han helt desperat med att äta sitt eget bajs
han åt då pedigree (som han fick hos uppfödaren) vi bytte ganska snabbt till Iams, då blev det lite bättre. Efter ett tag bytte vi till Doggy för att dom andra äter det och han tog deras foder hela tiden och då slutade han äta bajs helt och blev bättre i magen. Men helst hade jag också gett dom färskfoder.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
MoaW samma som våran dam, (och hon har ätit pedigree samt RCinnan) hon äter gärna kattskit och även sin bajs fy bubblar trevligt. Nu har vi bytt foder till färskfoder men det är ganska nyligen kattbajs tor jag hon kommer tyvärr ha förkärlek till, men sin egen bajs har hon ätit 2 gg efter bytet. jag hoppas att hon slutar även med kattskit för det är grymt äkligt.

detta kallas för Koprofagi=ätandet av avföring.är man mera intresserad kan man googla på Koprofagi hos hund.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Så skönt att slippa det. Här äts det inte bajs, varken tiken eller hanen och båda går på torrfoder som basföda. Viltkött ibland, men ingår inte i deras "normala" kost - vardagligen.
Skönt att höra andra som har problem med hund som äter bajs….
…fast nu menar jag ju inte så….kunde ju låta lite dumt det jag skrev…humpf,,
…..
Nä jag mena att då är jag inte ensam om en hund med dom problemen….det är nämligen så att Milo äter andra hundars bajs, om han kommer åt, och även slickar på kiss där ute innan han själv kissar på den….och vad jag förstår så är det inte efter bara tikar, utan även andra hanars kiss….
Frisco har inte betett sig så någon gång alls….
Kan oxå tillägga att Milo vill gärna gå o slicka på Friscos pisstofs….men då säger han ifrån på en gång…..
Så det var bra att få veta lite tips till varför hunden äter bajs, och sen blir det även kul att veta varför dom slickar på kisset med…
Tack för en bra fråga här spikes….
Eija
15,Tack!,kul att få fram andras erfarenheter av det också