Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 1577 ggr
Moa-16
0

Det här med inkallning?

Förstår inte vad jag gjort för fel? När Tinka som nu är ca, 6 månader. Var mindre var hon inte alls intresserad av mig, utan gick för sig själv. Spela lixom ingen roll hur mycket 'apa' jag spela ;) Testa att gömma mig så hon skulle ha lite bättre koll på mig. Har testat med godis ocå! Men nej, hon bryr sig ju inte alls om mig.Är jag så tråkig?,hihi 

Nu kan hon springa iväg bara. Att springa efter hjälper ju inte. Att ha is i magen & springa åt andra hållet funkar ibland. Dock inte så ofta. Ibland tittar hon bara bakåt & fortsätter sen bara framåt. Så hur ska jag göra nu? Vill ju kunna ha henne lös iframtiden! & hon är ju inte så stor än så försent är det ju inte^^'

Några råd?

FijaLi
0

Har du någon som kan hjälpa dej träna?

Om du ropar HIT och någona annan kan leda henne till dej.

Belöna i massor, även om det inte direkt är hon som kommer.

Sen långlina kanske.

Om antingen du halar in henne eller om du har hjälp så någon kan komma med henne till dej.

Ge massor med belöning och långa i början!

Kanske inte social eller godis är så skojjsig belöning. Du kanske kan testa kamp eller boll lek?

Moa-16
0

#1 Ja, det kan jag nog fixa. Men leda till mig? Tror det kan bli svårt. Ska ju inte bli som ett tvång eller hur man ska säga.  Jo, har testat leksaker oxå.. Går väl bra första gången. Men sen är hon helt ointresserad & springer iväg..

FijaLi
0

Ibland så måste man. Fast såklart bara i vanligt koppel, bara liksom föra hunden till dej.

Just därför så är det viktigt med belöningen när hunden kommer. Efter några gånger så far förhoppningsvis hunden till dej utan att den i kopplet hinner med… :)

Men ha tålamod!

Allt är svårt när ingen belöning duger.

Skulle verkligen jobba på få igång en bra lek mellan er.

Moa-16
0

#3 Ok, får ha tålamod helt enkelt =)

sali
0

Min mamma som är utbildad lydnads instruktör brukar alltid köra med att en håller valpen lite löst med kopplet om bogen sen så ger man lite godis och busar upp valpen och sen när valpen är lite uppspelt springer man så in i tusan åt andra hållet och lockar och när valpen har spikad uppmärksamhet på dig så släpper man kopplet om bogen.

Det har alltid funkat jätte bra för båda oss själva och dom som gått kurs hos min mamma.

spikes
0

5,Bra tips därFlört.

Till ts…återigen detta hänger på din kontakt med hunden,man måste hitta sätt/ljud som hunden reagerar på osv osv.

Trollhassel
0

Med Prillan tränade jag mycket olika kontaktövningar. Något sm funkade bra vad att belöna ögonkontakt. Det gjorde jag flera gånger om dagen och det ledde till att hon blev mer intresserad av att ta kontakt med mig och det var lättare att få hennes uppmärksamhet.

Något som också funkar bra är att man är två stycken som står en bra bit ifrån varandra. En av er har hunden och båda har godis eller leksak. Turas om att ropa på hunden och belöna när hon kommer. Se till att ni börjar på en lugn plats.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Moa-16
0

#5 Ja, det kan vi testa. Är ju det att det funkar ibland om man leker lite vilt med henne. Men hon blir ju helt ointresserad efter en stund. Bryr sig när hon vill. & kan helt 'ignorera' ibland..

Ja, kontaktövningar gör vi en helt del. Ska fortsätta med det =)

Rafflan
0

Kanske kan prova hemma, tex om du sitter i soffan och hon ligger på golvet ropa på henne, när hon kommer får hon en godis, gör liknanade då och då, när hon är en bit bort, ropa på henne och locka och när hon kommer ge godis, så lär hon sig att ropar du på henne=godis

Hon kanske även behöver bättre motivation=byta till godare godis/roligare leksak ;)

Bunn
0

Det viktigaste är att hunden är motiverad och att den får ut något av att komma till dig.
När hunden kommer, hur gör du då? Kopplar du den varje gång?
Om så är fallet kanske din hund har lärt sig att det är roligare att inte komma, eftersom den får "göra som den vill",dvs springa lös om den avstår från att komma.

Hur är ditt kroppsspråk och ditt tonläge?
Många faktorer spelar in

Moa-16
0

#9 Ja, inne kommer hon oftast. Finns ju inte så myckt annat kul då,hehe :P

#10 Nja, när hon smiter kopplar jag ju, När jag får tog på henne ;) & hon får inte vara lös så ofta längre. Vågar lixom inte. Är en väg bredvid..

Jo, jag försöker låta glad & spela roliga. Funkar ibland. Sen tröttnar hon lite på mig efter ett tag.

spikes
0

11,Men finns det ingen annanstans att gå med henne då där du kan släppa,en skog en dunge tex,ju mera du kopplar henne när hon smiter ju mindre kommer hon….

Du låter kanske lite för glad,testa med att låta glad ibland så kanske hon bryr sig mera om dig eller dina läten,för återigen så måste du hitta ett sätt som hon lyssnar till.

Moa-16
0

#12 Men jag måste koppla henne när hon smiter. Annars kan hon ju bli överkörd ;) Jo, skog finns det. Men när det är så här kallt, springer hon bara hem. & jag står kvar där & ropar,'haha'

Okej, Ja, jag förstår att jag måste hitta ett sätt så hon lyssnar. Får försöka hitta ett nytt roligt 'läte' kanske26 Min röst är kanske lite tråkig då.

MoaW
0

Vi gjorde så att vi började med att helt enkelt betinga hans namn och ordet "hit" riktigt ordentligt och i olika miljöer tills han började reagera på det. Då började vi träna själva inkallningen.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Bunn
0

#13 Tänk också på ditt kroppsspråk och vilka signaler du sänder ut.

Jag har själv märkt, när jag tränat inkallning, med mina hundar att om jag står rak "stel som en pinne"  så lyssnar de inte (om de själva inte vill) men säter jag mig på huk pillar med något en stund och sen ropar glatt, ja då kommer de som skjutna ur en kanon!