Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 2730 ggr
spikes
0

Avel och allt runt om.

Här kan vi diskutera vad vi kan och vet runt avel,och varför det är så viktigt med höftleds/armbågs röntgen,ögonlys osv osv….

Som vanligt i en trevlig ton.Flört

[Hilo]
0

Kan inget speciellt om hundavel, men jag har som krav att allt det där ska vara utfört på tik/hane som skall paras, eller på båda föräldrarna om jag letar valp.

På blandraser extra viktigt att "ha i lite", då man inte har något att gå på.. Om man inte har en kull 50/50 då..

[nataschaj]
0

Skulle ja avla i framtiden så kommer ja att kolla hd ad ögon å ev hudsjukdom och andra saker beror på vad för hund jag har då, sem beror de hur hunden är, är den rädd aggresiv orlig osv avlar ja inte å då kvittar de hur fin hunden är i sig..

detta kommer ja att göra på min ev valp som kommer att fdar om ca 5v kolla ah ad ögon å demodex, för vill veta om hon/han har de i sig, men detta kommer ja att göra när den e 2år. elr strax innan. kommer förmodligen kolla ögonen också.

Karizma
0

Jag säger som jag gjort innan vart finns denna bra blandrasuppfödare som faktis gör AD/HD och ögonkollar sina hundar innam na parar dom. Jag är ute efter mindre hund gärna Pudel inbakat då jag gillar deras sätt. Men har inte hittat nån, våran tik är ad/hd rönkad och ua men jag vill inte avla. Ska jag avla nån gång i framtiden är det rätt skälvklart att man gör dessa undersökningar för då kan jag med gott samvete rekomendera mina Valpar till folk. Samtidigt måste man tänka på varför man vill avla vill man ha egen valp? för en hund får ofta fler vad ska man göra om man inte får dom sålda? Man bör någ ha en rätt bra plan even på sont. Men lyckas nån hitta blandrashundar där det har ad-hd samt ögon då mindre blandraser hur många raser som finns med i leken kvittar så visa gärna dom/den uppfödaren för mig.

spikes
0

3,Oj vad du låter pessimistiskFlört,visst finns dom också men kanske inte i samma utsträckning som på renras ännu,själv skulle jag inte köpa en blandis eller en renras där jag inte kan se att dessa kriterier uppfyllt på föräldra djurenGlad

Karizma
0

4 hehe,  men jag har mailat en massa blaninsuppfödare o ställt mina frågor om allt inte bra just ad-hd lr ögonen utan varför dom avlar och vad dom vill få ut av sin avel sen skriver jag på trevligt sätt och att jag letar efter en bladisvalp. De kan oftast inte svara alls på vad de vill få ut av aveln :S sen inte 1 ända har rönk lr kollat ögonen. alla har jätte fina hemsidor o ser seriöst ut med trevlig hemsida o bilder på allt. Och jag är som du Lena kommer inte köpa en valpsom inte har uppkollade föräldrar köper jag inte. Sen köper jag en vuxen blandis den kan jag rönka själv för veta att det är ok i höfter o armbåge .

spikes
0

5,Haha helt ok…ville bara förtydliga att det finns blandis uppfödare som är seriösaFlört

Karizma
0

6, ja klart det finns men de gömmer sig väl :) ser mer o mer på större raser (blandisar) att de är efter kollade föräldrar men inte vanligt på småhundar tyvärr.

[Mova]
0

Nu har jag en fråga, den katogoriserar sig väl mest i "allt runt om".

Jo det här med att tiken blir illamående i vecka 2-3 om hon är parad med lyckat resultat, vad innebär det egentligen? Illamående är det samma som att hon kan kräkas och ligga och vila? Min tik blev nämligen parad för ca 2.5 vecka sedan, och jag tror hon börjar må illa nu. För imorse hade hon spytt några gånger. (slemmigt gulgrönt spy) Och så ligger hon gärna och vilar (inte leker så mycket med min andra hund) Men frukosten åt hon med glädje :) Så är det detta som är illamående?

spikes
0

8,Det tror jag absolut att det är,precis som vi människor kan må illa vid graviditet,och till och med spy så kan hunden detFlört

[Mova]
0

Oj vad spännande det blev nu. då kanske hon är dräktig :) ska göra ultrajud på henne men det blir inte förrens senare. Hellre ta det lite senare än förtidigt :)

spikes
0

10,Lycka till.