ledskada på hund
va in till södra djursjukhuset med min ena hund idag, hon hade visat hälta till o från, så vi röntgade henne.
veterinären hittade ngt i vänster bogled, men det är höger sida hon markerat på , så dom valde att göra en artoskopi utav båda boglederna..
på höger sida hittades en liten skada på det inre ledbandet, (förmodligen en fläkskada )o nu ska hon hållas i stillhet först 1mån, (kul kul m 40kg hund som är "galen
) , o vi ska om 2v börja gå hos sjukgymnast med henne.
det va goda förhoppningar om att hon skulle bli helt bra..
är det ngn mer som varit med om samma sak?
hur har det gått för er?
Hur ska jag "roa" henne? hon får ju inget göra… inte ens ha tuggben…
(det enda roliga i hela det här va att jag bad o få henne helt röntgad, o höfter o armbågar va helt utan u.a :)

Varför får hon inte ha tuggben? 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

för att det kan va ansträngande för lederna när dom håller fast benet med tassarna :/

#2 Aha, det tänkte jag inte på. Är för trött just nu för att komma på bra aktivering, men ska fundera på det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kanske kan börja klicka henne?
Tex lära stänga luckor(med nosen)och annat som hon inte behöver röra sej så mycket för.
Preparatsök på små ytor kanske?
T ex nått genomskinligt kladd eller vätska som man kan dutta på tex ett golvet/soffa/annat och hon ska visa exakt var det är.
Ska försöka komma på fler å bättre ideer.

#4 tack! :-)
4 vilka bra tips. en fråga ang detta med vätska vad tycker du man kan andvända ? var ju kanon bra tips båda

#6 Man kan ju använda typ vad som helst. Hundar har ju ett otroligt luktsinne.
Till min använder jag hovolja. Men man kan ju använda allt som inte är farligt om hunden duttar nosen i eller tar sej ett slick. Kanske ett schampo/balsam man inte använder själv.
När dom väl har lärt sej att söka är det ju lätt att lägga till ett ämne till.
Jag söker ju mest b-vitaminer. Som jag gömmer på alla omöjliga ställen. I tvättmaskinen, uppe på gardinstångar osv…
Lättast när man ska lära hunden att söka preparat är att man gör tre typ tygrullar med ett snöre i, kallas duttar. En har man preparatet i, den kallas då dolly. Man lägger dom framför hunden och när den väljer rätt så leker man med den. Då tycker hunden att det är skojj att hitta rätt och kopplar doften med roligt.
Sen kan man börja gömma dollysen eller preparatet. Och när hunden hittar får den belöning.
Sen får man börja träna på markeringen för sej också. Kanske tex gömma det i ett skåp när hunden ser. Säjja ligg eller skall. När hunden gör det öppnar man skåpet och ger den belöningen. Typ kastar en boll eller köttbulle ut från skåpet.
Kort och dåligt. Men så ni förstår ungefär. :)