Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2656 ggr
Johanna
0

skulle du betala?

va idag inne med Bella för att röntga henne, höft o armbågar är u.a men dt va osteporosi bogen, så en operation va nödvändig..

jag ringde försäkringsbolaget, dom betalar max 10tusen, operationen kostar ca 36tusen, allså 26tusen ur egen ficka… jag funderade inte ens, utan sa att operationen skulle göras..
så nu ligger hon på operation

fick höra, skulle jag aldrig betala så mkt pengar för en hund..

är jag "dum" lr ovanlig?

hur hade ni gjort?

Aetlun
0

låter som en skum försäkring du har?

jag har 50000 på båda hundarna (1100 i självrisk + 10% av totalbeloppet måste jag betala själv) och 800 i medicin, allt via Agria plus en massa saker till. Betalar ca. 3000kr/helåret.

Skulle kunna ge mitt liv för mina hundar, de är som mina söner.

LinaK
0

Undrar också vad du har för försäkring?

Ja jag skulle också kunna betala hur mycket som helst för mina djur, MEN sedan har man inte alltid hur mycket som helst i pengar. Men på något vis så skulle jag försöka lösa det.
Jag anser att min hund är en del av familjen.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Karizma
0

Låter väldigt dyrt med försäkrad hund. Varför betalat dom bara 10.000kr av belopet?

Johanna
0

ja, säg det!

jag har IF, veterinärvård xtra, kostar 2500kr/år…fast självrisk på 2500kr

dom betalar bara 10tusen för detta, o endast 1gång /livstid.. :/
jag fick en chock faktikst, trodde nog att försäkringen skulle ta det mesta..

Aetlun
0

jag är fullt nöjd med Agria, råder dig att byta till dem.

zabelle
0

Det är så olyckligt när inte försäkringarna täcker det man förväntar sig att de ska göra. Man måste lusläsa vad som gäller.

Jag har också Agria, samma som #1 fast jag valt högre självrisk och får då mindre årskostnad, ca 2000:- / år tror jag. För oss har Agria alltid fungerat. Har Agria även till mina katter.

Håller tummarna att din hund blir bra snabbt efter op.

Zabelle   

[Mova]
0

Men oj, det låter ju jätte konstigt. Stog det någonstans i avtalet på försäkringen om denna op? Och vad som skulle gälla då? Jag har också IF med fast självrisk på 2500kr och veterinärvård till 40 eller 50 tusen.. Tror jag har samma som dig. Sa dom varför det inte täckte hela kostnaden? Vill gärna veta lite mer vad dom sagt och så för att eventuellt byta försäkringsbolag om de "lurar". Jag tycker du gjorde rätt i att operera om du kunde fixa det med pengarna som saknades. Hoppas hon blir bra:)

mina-grisar
0

TS, jag hade gjort precis som du, men det finns dom som skulle avliva sin vän p.g.a pengar.

En "kompis" frågade mig hur mkt vi fick betala på Wildas mag operation ( tunntarmsinvagination ), av 35000 betalade vi ca 7, med diet mat etc. Svaret jag fick var att,, det hade hon inte betalat för att en hund är en hund för henne.Förvånad

Vilken tur att du inte har ngn hund då, blev mitt svar. Det var inget garanti att Wilda skulle klara OP, men självklart gav vi det en chans. Idag mår hon toppen & det enda som påminner om sjukdommen är ett ärr på magen.

Lycka till, hoppas din vovve blir bra.Skrattande

Johanna
0

nu är hon hemma igen… blev inte fullt så dyrt, för det va inte det vet trodde..

kostade "bara" 15tusen ur egen fika..

skriver en ny tråd om hennes skada..

Karizma
0

tycker inte man kan säga att  vissa skulle avliva sin vän pga pengar, 26 000 för oss är en massa pengar våran bil kostar inte änds så mycket inte alla som har arbete och kan ta lån.
If lät inte vidare bra o ha om man har en ras som lätt kan drabbas av fel på armbåge lr höftprob, så det bör man tänka på om man har större ras kanske att inte ha If :P

Eija
0

Jag skulle absolut gått med på en operation utan att blinka…..tycker oxå att det låter konstigt denna försäkring…Har du kollat så att inte det står som särskild parantes i försäkringen om just det felet…

Som min omplacering som jag hade förut, hade en särskild parantes, där det stod att om sjukbesök eller op, gällde hans knän som var dåliga p g a föddseln och att han hade en kroniskt ögonsjukdom från födseln plus att hans hjärta hade blåsljud….alla dessa saker stod där som ett undantag från försäkringens ordinarie regler…

Antagligen hade jag då inte fått ut så mycket från försäkringen i samband med behandling av dessa krämpor då….

Jag har mina hundar försäkrade på Folksam…och tycker dom är hur bra som helst…

Min förra hund åkte på 2 operationer, den första p g a hon blev påkörd och bröt beckenet…det jag betala var bara självrisken + 20 procent på resten…operationen gick på dryga 17 000kr och jag betala  ca 4000kr själv…

Den andra operatinonen var inflamerad livmoder som fick tas bort akut…den kosta 13 000kr och där blev allt som allt ca 2500 kr…

Nu är detta visserligen några år sen, men inte sjutton får man betala så höga arvoden som du får …

Nä kolla upp fler försäkringsbolag o jämför så du får ett som du trivs med…

AnneN
0

Ett liv kan inte värderas i pengar, skulle min hund behöva en operation för den summan så skulle jag självklart betala vad det kostar. Har jag inte pengar så fixar jag det på något sätt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

12, ja visst vi hade med ordnat fram pengar och man kan ju även ta viss avbetalning iaf hos våran vetrinär. Men inte alla som har släckingar som har pengar, men försäkra era djur stora som små.

mina-grisar
0

#10 Nu skrev jag inte att du skulle avliva din hund eller att det handlade om dig. Om du läser klart mitt inlägg så var det inställningen en "kompis" till mig har. INTE VISSA.

Sen vad bilar eller ting kostar, kan väl inte jämnföras med ett liv.

TS, skrev: Vad skulle du ha gjort, jag svarade vad JAG SKULLE HA GJORT.

Karizma
0

14, skrev inte att det handla om mig anser att det finns dom som inte har råd med 26 tkr eller har släcktingar :) de älskar sina djur mest av allt men kan inte betala räkningen.

spikes
0

14-15,Alltså ett missförstånd,lätt häntFlört

FijaLi
0

Självklart. Pengar skulle inte hindra mej att hjälpa mina älsklingar.

Därimot hur mycke lidande…Hur länge efter operation det skulle ta innan den blev återstäld. Hur smärtsamt. Hur stor risk skadan/sjukdomen kommer igen. Osv.

Skulle absolut tänka på hunden före mitt eget ego. En död hund har inte ont!