Sele
vilken typ av sele tycker ni är bäst? (När hunden ska ha den på promenaden). Kanske ska köpa en idag, men vet inte vilken modell jag ska kolla efter. Har en spårsele (tror dom heter så?) från hurtta nu för jag fick höra att dom skulle sitta bäst på hunden, men har nu fått höra att Y-selarna sitter bäst. Har annars varit nöjd med den selen och tänkte köpa en likadan (spännet har gått sönder).
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Jag har bara en vanlig promenad sele,men då drar inte mina hundar heller.
Vad är en promenadsele? Är det dom som har som ett kryss på ryggen? Ska man ha nån annan sele om hunden drar?
haha mycket frågor, men vill köpa rätt 
Vi har sele på promenader när vi inte orkar/hinner koppelträna (när vi koppeltränar har vi vanligt halsband) så då händer det att han drar endel.. Vi har det också när vi löstränar honom med spårlina, då drar han ju inte…
Jag har en Y sele. Dom andra selarna sitter grymt illa på min och går sönder alldeles för fort.
Köpte min från mr koppel super bra service och snygga och hållbara selar. Här även deras koppel som har räddat mina axlar när han gör utfall. Min har 3 selar i olika färger därifrån 

Jag har en sele liknande den på denna sida och är helnöjd. Har inte en hund som drar i koppel i vanliga fall heller och den är snabb och enkel att ta på/av. Har även använt den på en hund som brukar dra som en galning då hon har halsband, men hon drog inte alls med denna sele.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för svar! Det verkar vara lite olika då beroende på hur dom sitter
Det blev iaf två likadana som den vi hade, en till Viggo och en till Dobby. Det var den enda modell som fanns
Men det blev bra, med reflex på hela

#6 Då vill vi givetvis se bilder på de vackra vovvarna i sina nya fina selar 
_**/Mvh Anne
#7 Hihi det kommer
Det blev ett täcke till Viggo också, nu när våran vinter verkar vara slut, haha, tajming
Men det är vind/vatten tätt, så det är ju bra att ha.
lite sent, men här kommer lite bilder 
Tycker ni att selen ser för liten ut? Svårt att se på en bild kanske… Det kändes bra när vi provade den, men sen när dom går så åker den liksom fram… Känns som den sitter för nära frambenen. Viggo har samma storlek som Dobby också, fast han är större.
(han fick en likadan sele, fast röd)
Reflex halsband fick dom också, känns bra att dom syns ordentligt 
viggo ser så sur ut, bara för han inte gillar blixten
tyvärr fanns inte jackan kvar i röd/beige, den färgen har jag på min hurtta jacka, så då hade vi matchat
fast det kasnke hade varit liiite för nördigt xD

#9 Jo jag håller med om att selen ser ut att vara lite för kort, alltså att den hamnar för nära frambenen.
_**/Mvh Anne
suck, det är så jobbigt att köpa sele
Dobby hatar att prova selar, så honom kan jag inte ens ta med, utan får chansa… Visst ska man få in två fingrar mellan selen och frambenen? För det får man, men det ser konstigt ut…

#12 Jag vet inte om det är 2 fingarar mellan där, jag vet bara att man brukar säga att man ska få in minst 2 fingrar under selen för annars är den spänd allt för tajt.
Dobby är ju ganska avlång i kroppen, så kanske kan det vara svårare att hitta en sele som passar för hans kroppsform.
Om inte annat så kanske det kan vara en idé att försöka hitta någon som kan sy en sele till han efter hans egna mått?
_**/Mvh Anne
#13 hmm, ja så kan det ju vara
Va hon vi köpte den av som sa att den var bra, för man fick in två fingrar i bredd…
Ska försöka ta n ordentligare bild imorgon.
Jo det skulle jag ju kunna göra, problemet är väl pengar… Nu får han nog ha den där ett tag, vill helst inte ha halsband på honom, så får jag spara till en ny. Det jobbigaste är väl att då måste Viggo också ha en ny, den är ju ännu mindre på honom