Alternativ till kloklippning
Har haft problem med att klippa klorna på Silver då jag klippt i pulpan ett antal gånger. En pina varje gång.
På homeshop hittade jag något som heter Pedi-Pet. Den har ett roterande framstycke inlindad av ett slipband. Skyddslock med en stor och en liten öppning. Jag använder den med stor öppning även om jag har en liten hund eftersom det tar större yta på slipbandet.
När sliprullarna är slut finns det att köpa på Clas Ohlson
Den drivs med 4 st. LR6-batteri.
Gå in på http://www.homeshop.se
Nu ligger Silver på rygg i soffan medans jag håller på med hans klor. Ingen olycklig matte eller hund vid kloklippningen mer. 
Så här ser den ut.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Låter den mkt?
# 1 Inte mycket men visst surrar den lite. Det står precis hur du ska göra i bruksanvisningen. Vänja hunden vid ljudet först innan du använder den.
ååå ja slipper sådana problem!¨
ja e lyckligt låttad så min hund behöver ja aldrig klioppa klorna på för han slipar den sj så himla bra!…
Men en sådan kanskea ja köper mig ändå.. beror på hur mkt den låter som 1an säger…
Ska nog testa en sån faktiskt! Kan man köpa det nånannanstans`?
Har nog sett sånna på tradera faktiskt. ni som är intresserade kan ju kolla där om det blir någon skillnad på priset.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
# 4 Har skrivit i inlägget. www.homeshop.se Den kostar 149:50 Ringer du och betäller betalar du 209:50 eftersom dom kan lägga det på faktura i stället för postförskott.
#6 jo jag såg att du skrivit det, undrade bara om de fanns nått annat ställe mer än det. Ska kolla på tradera också
Ann…fixade inlägg noll så det blev en länk
.
Den där verkar ju jättebra för dom som har problem med kloklippning,jag såg den och hörde den själv idag,och den låter inte mycket alls,Snodden tyckte den var intressant,den lät mycket mindre än min el tanborste
# 8 Tack.
Det kanske vore nåt, kan inte klippa klorna på våran valp, han HATAR det så det är jättesvårt! =/
# 10 Kan verkligen rekomdera den då varje kloklippning innan varit en mardröm.
#11 Gud vad bra! Min valp klarar nämligen jättebra att bli hanterad i mun, öron, nos, osv osv men tassarna, där går gränsen. Och när man ska klippa så bara slingrar han sig iväg och rycker och håller på, det är HELT omöjligt! Så ska absolut testa detta!! =)

Kanske en konstig fråga, men skakar/vibrerar den mycket?
Testade något liknande en gång för många är sedan men efter att ha slipat några klor så var handen helt bedövad av vibrationerna.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
10,kan du fila lite på klorna?,i så fall är denna jättebra…men börja med att i lugn och ro pilla med händerna på klorna och gå lugnt tillväga,så funkar nog denna super.
#14 Ja, vi köpte en fotfil so mvi fick tips om har dock inte testat det än så ska testa den först också.. :) Och ska håla på lite med klorna men han tkr det är obehagligt :/
# 15 Jag köpte en vanlig fil och försökte med, men den gilla han inte alls.
# 13 Den vibrerar inte alls. Men man måste ta de försiktigt när man slipar. Trycker du för hårt med klon mot slipbandet kan det rycka lite. Så det gäller att vara nätt på handen och ta lite i taget.
15,ta det som en lugn gostund så brukar det släppa med tiden
jag antar att denna är med bra för en med en van hund jag är lite rädd att klippa pulpan gillar inte svarta klor och hon har gnällt till ett par gg när jag klippt med. Inte var den dyr och är man smart passar man på köper slippapper om man har vägarna för bi clas ohlson med :) såg ju ett par bra känngor oxå bra sida och bra tips 
Hej!
Jag blev väldigt intresserad av denna slip, men hitta inte den på Homeshop…sökte på Pedi-Pet, men gav inga resultat…suck!
Vet någon vad den kan heta mer isåfall, skulle verkligen vilja ha tag på en sån, för min ena lilla krabat är svår att kunna klippa….han är ju ny hos oss, och jag förstår att det kan ta tid innan han litar på mig, men hans klor växer ju hela tiden och det går ju inte att låta det vara….så jag o dottern har verkligen fått kämpa med honom, och det känns inte bra för någon av oss…..

#19 det finns flera sådana ute på tradera, med lite tur kan man få den betydligt billigare där
_**/Mvh Anne
#19 Sök på bara Pedi, då funkar det :)
Hallojsan igen!
#20….AnneN, ja jag hitta på tradera, och har lagt in om bud…så en får se om det lyckas för mig att bli ägare till den….
…
#21…Royalz, tack för hjälpen…..
Eija

#22 Är det möjligtvis du som budat över mig på auktionen som går ut ikväll?
_**/Mvh Anne
Då kanske man ska in o buda över er båda ^^ hihi
Funderar om man ska beställa den. Den var ju inte så dyr heller.
Var och kollade i djuraffären idag, en liknande där kostade 600kr! :O Blir till att beställa!

Wiiieee, jag vann just en traderaauktion, så snart kan jag även meddela om denna funkar bra för oss 
_**/Mvh Anne
27 Grattis :D ja du får medela hur den funka för er med.
AnneN…såg inte detta förän idag…så inte vet jag om vi buda på samma heller…men jag vann oxå en sådan på tradera…så en får se hur den funkar…..var din oxå från asien, min kommer därifrån såg jag när jag skulle betala….aja, så jag hoppas nu att det är seriöst…..priset blev sammanlagt 164 kr med frakt o 10kr i tillägg…hmmmm….får väl hoppas att man inte hittar någon billigare i affären nu….surt i så fall…

#29 Ja min kommer också från asien, verkar seriös då man kollar omdömmena iallafall.
Haha då fick jag min billigare 51kr + 49kr frakt (100kr sammanlagt)
I butik tror jag de kan kosta 200kr eller mer.
_**/Mvh Anne
Nu har jag beställt en :) Kan knappt vänta tills den kommer så jag kan se om den funkar ^^
Typiskt…..AnneN….du har då tur du….men jag är nöjd först när den kommer…….priset var ju inte fyskam ändå…..skall bli spännande iallafall…..
Ni som beställt/vunnit på tradera pedi pet har ni fått dom än? Vore kul att höra vad även ni tycker om dom? Om det är värt att köpa den?

#33 eftersom de skickas från Kina så tar det ett tag, tror det stod nått om ca 20 arbetsdagar, så jag har inte fått min ännu, men lovar att berätta vad jag tycker då jag fått den.
_**/Mvh Anne
#33..Samma här, min kommer oxå från Kina, så ingen här ännu….men jag hojtar till när den kommer och blir testad….
Eija

Intressant tråd. Har nu själv beställt, skulle komma inom en vecka. Håller tummarna för att mitt kloklippar helvete med en av mina hundar( hon kissar ner sig av rädsla) är över. Vill inte plåga lillan mer.
Ska bli intressant att höra vad ni tycker om den. Jag är jätte nöjd med min.
Har använt den senast i kväll. Han ligger på rygg o halvsover medans jag slipar.
# 36 Förstår hur du känner. Hade det också jätte jobbigt varje gång innan jag började med slipen. Jag trodde benen skulle gå ur led på honom som han slingra sig för att komma undan.
Sen känner hunden att man själv blir osäker när man ska klippa och då blir det ännu jobbigare.
Bra du skrev om den, för jag frågade på en tråd för några månader sedan om nån visste nå om den, men det verkade inte så.
Ska nog inhandla en sån. Filar klorna med vanlig klofil på Azlan så gott som dagligen (fast husse har faktiskt lyckats klippa dom en par gånger på honom de sista månaderna).
Husse får så ont i ryggen av att klippa på 3 hundar och jag har sagt att han inte behöver ta alla 3 vid samma tillfälle… men är man envis så….
Sen är väl även han lite rädd att klippa illa Azlan igen som jag råkade göra, för då är et väl helt kört igen.
Afghaner (han är ju mest som en sån) verkar tro att dom håller på o dö om dom gör illa sig.
38, haha ja dom kan ju gå sönder om man gör dom illa :D de är så söta o fisfina av sig :D

Tar det lång tid att slipa alla klor eller är den rykande effektiv?
Jag måste erkänna att JAG är livrädd för att klippa klorna på en hund, i synnerhet om det är min hund. Om hunden också är rädd har jag ingen aning om ännu!
Det vore lyckat! Båda två panikslagna inför klotången! Ha ha ha vilket kaos!
>>>Malum domesticum<<<
40, du är lite som jag. Jag tycke oxå det var lite läskigt o det gör det värre. Jag fick lära mig av min vet ta skiva efter skiva när man klipper klor det kan ta lite tid men nu känner jag mig säker :) Du kan med fila ner med vanlig verktygsfil, nu tror jag denna dom visar o ger tips om är mycket bättre och smidigare än en fil :)

Nu har jag kollat Tradera. Det är olika modeller. Vet någon vad det är för skillnad och vilken man bör köpa.
>>>Malum domesticum<<<

#42 olika modeller? Jag hittar bara samma modell fast olika bilder beroende på vilken säljare det är.
_**/Mvh Anne

Jo det med, men det är olika prisklasser. Och två säljare med samma slags kartong och samma pris på den produkten.
>>>Malum domesticum<<<

#44 Jo men det är samma produkt men som sagt olika säljare, det är precis som på vanliga butiker, priserna på samma vara varierar mellan olika butiker.
_**/Mvh Anne
Jobbigt när hunden är rädd, men skönt att det löste sig :-)
Min hund är jättesnäll när jag klipper. Hon räcker själv fram tassarna och väntar så tålmodigt.

Det kanske är samma maskin men i förpackningen märkt + EXTRA får man många flera utbytesfilar.
Vet du att det är samma modell i de olika kartongerna? Det kan ju variera med modellbeteckningar osv.
Någon hade sett en "liknande" i handeln som var betydligt dyrare.
Jag skulle nog själv satsa på den dyrare modellen om jag köpte via Tradera. Och då har jag ju extra filar hemma när de behövs. Jag vet inte vad de kostar att köpa i Sverige.
>>>Malum domesticum<<<
Fick den igår och den funkar bra…. åtminstone på Shaggy… blev bara han som fick tillsnyggade tassar igår…. fortsättning följer hur det funkade på de andra 2 när vi testat på dom. Ska bli spännande att se hur det funkar på Azlan som är lite tepig och harig för vissa nya grejer…. Rippe finner sig i det mesta…bara han får vara med och nära, så han går det säkert bra med.

Fick min idag, men måste köpa batterier så har int4e kunnat prova den ännu 
_**/Mvh Anne
48 kul att den funka bra och hopps att det går bra med alla vovvar.
Bestälde en jag med, min hund är inte alls svår att klippa klorna på utan hon ligger så snällt i mitt knä, men denna gilla hon inte alls, hon tyckte den va obehaglig. Så får vel fösöka vänja henne med den långsamt.

Har fått min nu, 150:- homeshop. Nöjd hittills, bara testats på den hunden som är lättast att klipps. Ska vänja lillan lite succesivt.
Vet ej vad jag gör fel men, man vill ju hålla filen i höger hand men det är svårare då pga vilket håll slipgrejen snurrar. Får prova lite olika sätt så får jag nog kläm på det.

#50 det funkade bra på Rippe liksom Shaggy. Jag mutade med godis (foder prov var det egentligen…men tydligen GOTT) och husse klippte klor och filade efter med "pedipet".
Azlan lyckades husse bara klippa en klo på (Azlan tar inte emot nå mutor, han hänger med huvudet mot mig o vill bara försvinna) och sen med lite envishet och tålamod lyckades alla klorna bli filade med pedipet. Baktassarna är han mest tepig om… men vi lyckades iallafall….
Pedipet funkar med andra ord riktigt bra. Inte lika "nötigt" som att fila bara för hand med vanlig klofil som jag brukat göra.
Efter några omgångar med pedipet så funkar det jätte bra på Azlan också. Han behövde bara vänja sig. Nu slipper vi ha det jobbigt med klotången…..
Han ligger och det är bara att ta tag i en tass i taget och fila på…. och jag fixar det själv.
KANON BRA GREJ!!!"!
Är det nån som vet vart man köper fler "filrullar" när dom tagit slut som var med?
54, så du tipsar alla som har lite svårt med klippa klor köpta denna? Låter ju kanon bra att du kan klippa/fila han nu utan större problem :)
Tror jättemånga tycker det är svårt, att klippa klor på sin hund. Jag valde att åka på "Dropp in"…Jättebra grej…Tack för tipset, Ann…

Jaa..nu har ju en del av er köpt & provat denna produkt.Och när så många är positiva ska jag försöka köpa en i nästa månad.här hemma är det ok med kloklipp,förutom på Mini.Och jag vill gärna fila deras klor oxå.Det har jag gjort då & då med vanlig fotfil,men det tar sån TID och jag blir tyvärr snabbt trött i mina händer!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#57 Jag filade också klorna sågott som varje dag på Azlan och en gång om året åkte jag till vetrinärn som drogade honom lite och sen klippte hon klorna.
Nu när jag har pedi pet så slipper jag nöta på med klofilen och spar pengarna som vetrinär kostade.
#56 drop in vet jag inte om finns här, men på sista tiden har jag hört att åtminstone på 2 ställen i kommunen finns det så man kan beställa tid för klo klippning. Det har inte funnits förr.
#55 Jag vet inte hur andra hundar gillar pedipet, men efter några gånger så funkar det ju jätte bra med Azlan (och en tvärsförs Afghan som inte vill är inte lätt att tas med) och så verkar det ju funka bra för flera som lovordar pedipet i det här inlägget.
Priset ca.150:- (på homeshop)är ca hälften av vad jag betalade till vetrinärn /år + att jag filade OFTA, så jag tycker absolut den är värd sitt pris och värd att prova… om man vill.
Med frakt + avg blev det nog som ett vetrinär besök.
#54 nya sliprullar har dom på Claes Ohlson.
Vad roligt att höra att slipningen fungerar för så många. 
Mailade Home shop och frågade efter "slip rullar", och dom svarade att de finns att köpa på välsorterade järnaffärer.
#54. Kollade väl för dåligt jag då på Claes Ohlsons sida på nätet.
Ja, Härligt när det funkar för jag blir hel nojjig när det inte funkar att klippa klorna. Är livrädd att dom ska bli för långa, därav mitt ihärdiga handfilande innan Pedipet kom in i vårt hem.
Husse filade på Shaggys klor igår kväll med Pedipeten och Rippe ville vara med och blev inte nöjd förrän hans klor också blev filade. Azlans klor fick sig en avslipning i förrgår kväll.

Velvet har lite knepiga klor så jag har aldrig kommit åt till 100% som jag vill med klotång och vanlig nagelfil har inte funkat då varken hon eller jag har tålamod till det (hennes klor är stenhårda).
Nu har jag tagit alla hennes klor med denna pedi pet och hon inte bara låg stilla, jag kunde komma åt precis hur jag ville på ALLA klor!
Fast jag var tvungen att ta bort det där plastskyddet för att kunna putsa på det sätt som behövs på hennes klor.
ÄNTLIGEN känns det som att det finns hopp om att få bukt med hennes knepiga klor utan att behöva åka till veterinär och klippa/bränna.
Men är det någon mer än jag som upplever att det antagligen skulle behövas lite starkare batteri? Sätter jag klon mot den i vissa lägen så stannar den.
_**/Mvh Anne
Nu har jag äntligen provat min pedi pet, som jag vann på tradera…lova ju att ge feedback när jag hade testat
Vart tyvärr inte riktigt nöjd, mina hundar tyckte inte så vidare om den, Frisco satt något sånär stilla men inte Milo…så min dotter fick ta fram klotången ändå, och jag höll i o lungna dom…fast att fila ner dom vassa kanterna gick ju snabbt att göra med den, så det var bra…
Men sen måsta jag bara säga att det lukta inge vidare, brännt hår var det närmaste jag tyckte det lukta…
Men jag skall prova igen och lära dom så mycket jag kan, så att dom vänjer sig….så kanske det går bättre o bättre…

#62 ja de kan nog tycka att den är lite otäck då den låter och allt möjligt annat nytt för dem.
Jag har vant Velvet vid den genom att bara sitta och hålla i den så hon fått vänja sig vid att den låter och har sig. Först utan att alls ens röra vid tassarna, sedan då hon vant sig vid ljudet av den så tog jag och slipade pytte lite på en klo om dagen tills hon var van vid det.
Nu kan jag utan problem slipa ner alla hennes klor på en gång.
_**/Mvh Anne
#63…det låter ju kanon….skall testa det jag med…..fast för Milo är det lite jobbigt, för han blir galen på allt som låter….från visp till gräsklippare….det är han som är omplaceringen, så det finns mycket där som man inte vet om vad han har varit med om…
Dammsugarn skulle han ju döda…
, när jag tog fram den första gången….men nu har han lugnat ner sig lite grann, han attackerar inte den men går efter hela tiden och skäller ibland på den….
Så, ja allt hänger på tålamod o återigen tålamod…