Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 3275 ggr
TjockaBerta
0

Kloklippning igen

För några veckor sedan tog jag min hund till en Zooaffär för att klippa klorna därför att jag inte var säker på hur man gör och livrädd för att göra fel.

Då han direkt började göra motstånd satte de på honom munkorg och sen klippte de. Han vrålade och skrek och var otroligt aggresiv. De var två om att hålla honom. (mellanpudelstorlek)

De sa att de måste fullfölja annars skulle han lära sig att det lönade sig att göra motstånd och att nästa gång skulle det gå lättare eftersom han visste att han måste ge sig.

Nu säger en hundvan person som jag känner att det istället kommer att vara värre nästa gång och att man skulle tagit det lugnt och tagit en klo i taget osv.

Vem har rätt och vad ska jag göra nästa gång?

>>>Malum domesticum<<<

spikes
0

Hade det varit jag så hade zoo affären fått en rejäl utskällning,den enda dom har lyckats med är att skrämma upp din hund ännu mera,ingenting löser sig med tvång!.

Jag tycker att du ska gå till vett nästa gång och få råd där.

Det finns ju alternativ till kloklippning slipning tex om man inte klarar det själv.

Jag har haft omplaceringar som varit så rädda så dom huggit mig handen vid kloklippning,men har fått dem att acceptera det efter mycket tålamod,så jag talar utav egen erfarenhet.

Crazzysazza
0

Dom skulle ha tagit det lungt.. min hund var lite sådär i början och då sa folk att man skulle vara konsekvent och hålla i han men det blev bara värre och värre tillslut försökte han nypa mig när jag skulle klippa.. Då fatta jag att jag måste göra nått drastiskt.. så jag tog en klo varje dag mitt i vår gos stund och nu står han still när man klipper han jag kan ta alla klor på en tass på en gång sen får man ta en pause och fortsätta lite senare..

Hoppas det ordnar sig.

Dockan
0

Ja det kan va jobbigt för många hundar,lustigt jag har precis börjat o leka fram lite kloklippning med Hedvig och det går bra än så länge,sen är det ju rätt dyrt om man måste till vet.varje gång här i Kalmar kostar det 150:-,ha en bra dag i snön.Lena

Hälsningar LENAGlad

sali
0

Hejsan !

Vi har alltid börjat vänja våra rädda hundar vid att man tar i tassarna och masserar dem mycket.

Sen ökar vi till att nypa ganska hårt i yttre delen av klon med naglarna och säga "klipp" med en lite rolig stämma.

Vi brukar göra det under mysstund och ha hundens rygg mot magen när vi ligger ner och bara ligger och pillar och gör sådär tills dom är avslappnade sen så får dom gå men dom måste slappna av först.

Det har funkat bra för oss iaf så det kan vara värt att prova.

Moa-16
0

Börjat med att göra det till en mysig stund. Och man ska ju aldrig ge upp bara för att hunden bits/är rädd. Fredrik steen gör det bra ;)

spikes
0

Nu handlar detta om en hund som redan blivit skrämd ordentligt!,och då kan man inte göra som Fredrik Steen eftersom hunden hamnar i  underläge då.

För att få bukt med en hund som är rädd,gäller att man står på samma nivå och att man sänder signalen till hunden att man vet att den är rädd,men att det är lugnt ändå och det gör man inte i en handvändning och absolut inte om hunden ligger ner oavsett hur den än ligger.

Mina omplaceringar jag haft har jag först och främst satt mig på golvet med,sen om hunden vill stå eller sitta eller ligga har den fått bestämma själv…sen kan man så sakteliga börja ta på tassarna ej hålla fast,och ju bättre det går ju mera kan man titta på klorna,men rycker hunden undan så lägger man av,berömmet ger man när man får ta på tassen/klon,då förknippar dom det med något positivt.

Dom ggr jag har fått ett hugg har jag också gått för fort fram(alltså mitt fel),men alla har i slutampen stått stilla när jag klipper dem.

Fredrik Steen är heller ingen jag skulle titta för mycket på,eftersom han kör med quick fix och ändå konstant blir huggen av sin sk problem hundar…min åsikt.

Moa-16
0

Jag skulle köra med FS metod. Tror det kan funka fint. Gillar honom iaf ;), Är bra med hundar. Min åsikt.

spikes
0

7,Skulle vilja se dig köra den metoden om du har en hund som blivit så skrämd som dennaSkrattande,sen får du ha vilken åsikt du vill fakta finns ju redan om FS…..

Nu återgår vi till denna hunden som behöver hjälp eftersom den redan har blivit rejält rädd!.

FijaLi
0

Jag har ju nu en omlacering som var livrädd för kloklippning. Men nu två månader senare tycker hon tom att det är rätt trevligt när klotången kommer fram. :)

Jag säjjer bara TÅLAMOD! Lugnt å försiktigt.

Börja med att pilla på klorna, knacka sen försiktigt med klotången mot klorna, å  sen klippa utanför. Å gör det ofta. Vi gjorde det efter varje promenad/aktivering.

Massor med gotti å berömm.

Sen kunde vi börja klippa en klo i taget. Nu klipps alla utan problem.

Mycke berömm och belöning. Är hunden helt panik kan man få proppa in gotti i munnen och nästan tvinga den att tycka det är trevligt.

Moa-16
0

#8 Fakta finns redan?o.O Det finns en hel del personliga åsikter om FS. Men jag gillar hans metoder!

& tror säkert det skulle funka på TS hund. Gör det till en mysig stund med vovven. Ge godis & hetsa inte upp dig. Utan var lugn!

Svea-
0

inget tvång.. inga hot.. ingen fasthållning.. sök upp korrekt hjälp,,, å ta det lungt.. kram

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

TjockaBerta
0

Tack för alla goda råd. Jag skulle frågat INNAN jag gick till zooaffären. Att jag gick dit beror på att jag själv är livrädd för att klippa fel och känner inte att jag kan vara tillräckligt lugn med min hund. Vi kan öva hemma med tassarna och det har vi gjort också men klippa vågar jag inte. I synnerhet inte nu efter vad som hände.

>>>Malum domesticum<<<

AnneN
0

#12 Kanske en Pedi Pet kan vara något för er, den slipar ner klorna istället för att klippa.

(Har inte läst alla svar så ber om ursäkt om jag svarar samma som någon annan redan gjort)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

Låter inte alls så himmla seriöst att de slänger på munkorg sen håller fast hunden så där ne fy bubblar jag hade blivit galen på dom. Själv var jag som du lite osäker o å rädd för klippa i pulpan, men tagit mig i kragen o våran hund är kanon snäll så skiva efter skiva klipper jag. Fick lite bra tips av min vetrinär med då jag passa på o fråga lite ang klorna :)

spikes
0

10,Att titta på hans tv program är fakta,respektera att du får starta en ny tråd om du vill diksutera FS.

Lena Medarbetare på BIF.

12,Förstår dig fullt och fast,men vill råda dig till att gå till vet nästa gång,dom har säkert tips på hur du kan göraFlört

TjockaBerta
0

Klorna på min hund är helt svarta och så har han massor med päls. Jag ser knappt tassarna, än mindre klor eller pulpa.Jag ska försöka undersöka och se hur man ser hur långt man ska klippa osv.

Tyckte det var en bra lösning att lämna in honom till någon som visste vad de gjorde.

Jag visste inte att veterinären klipper klor. Det var bra info. Om vi inte hittar en annan lösning ska jag höra med dem nästa gång. Får hunden lugnande då?

Pedi Pet är också ett bra förslag. Jag har tittat lite på dem. Tar det inte väldigt lång tid att slipa med en sån? Kan man slipa för långt? alltså in i pulpan med en sån?

>>>Malum domesticum<<<

spikes
0

16,Vet hur det är har ju haft york med enbart svarta klorFlört.

Jamen självklart tror man ju att dom kan sin sak,inget konstigt i det.

Jag tror att vetten kan ge dig bra tips live om just klorna,säg till om det när du beställer tid så dom vet.

Pedi Pet har jag aldrig använt själv,men vet att det är en bra lösning,jag tror att Ann L  mfl kan ge dig bra svar på dina frågor om det,hon hade ju problem med sin lilla Silver.

AnnL
0

#16 Kan rekomendera Pedi Pet. Silver har också helt svarta klor med ganska mycket hår över. Eftesom jag klippt honom i pulpan flertalet gånger blev  kloklippningen en mardröm varje gång. Han slingra sig som en ål så jag trodde jag skulle vrida tassarna ur led på honom. Jag mådde dåligt varje gång det var dax och det kände Silver o det gjorde inte saken bättre.

Provade Pedi Pet hos uppfödaren och han satt from som ett lamm när jag slipa.

Köpte en på Home Shop. Du tar lite i taget på varje klo sen kan du börja om igen om du tycker att det tagit för lite. Du kan komma in i pulpan med den också men då ska du trycka mycket och länge med slipen. Du slipar några sekunder, väntar några sekunder, slipar några sekunder igen. trycker du för hårt och slipar för länge lukta det lite bränt.

Det tar längre tid än att klippa med klotång, men i gengäld ligger han still så det blir mer som en gosestund.

Det första du ska göra är att vänja honom vid ljudet på apparaten så han inte blir rädd för den när du börjar slipa.

Nu kan jag t.o.m klippa några klor med klotång igen eftersom det gått så lång tid sedan jag använde den.

Lycka till.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.