Blöder mycket vid löp.
Nu eller ja, för en och en halv vecka sadan började min hund Pim Pim (tibetansk spaniel) att löpa för första gången. Hon är snart 8 månader gammal. Så som sagt har det hållt på ungefär en och en halv vecka kanske lite mer. Hon blöder jätte mycket fortfarande, alltså med jätte mycket menar jag att det hela tiden är blod i bindan och om hon har av sig den snabbt inne efter man kommit in från promenad hinner det ändå bli massa bloddroppar på golvet. Kanske tre till fyra bloddroppar på 5 minuter. Hon luktar heller inte sommar där nere så jag tvättar "kissen" på henne varannan dag ungefär. Själva kissen är inte uppsvullen på henne så som den är på min andra tik när hon löper. Men detta är ju Pim Pims första löp och då kanske kissen inte blir så svullen? En annan sak är att kissen på henne är grå till färgen medans resten av hennes hud är ljusrosa. Är detta normalt att det ska blöda och vara såhär vid löp? Eller kan något vara på tok så jag bör ringa vet? Hon är pigg och glad och äter och dricker som vanligt.
Tacksam för svar :)
Har ju inte haft så många tikar,men vet att dom har lätt att få urinvägsinfektion vid löp,jag skulle nog ringa vett och fråga i alla fall..
Jag tror det är normalt men jag är inte någon expert !
Alla hundar blöder olika mycket och vi har haft 5 tikar och ingen har blött samma mängd, en blödde nästan inte alls och en annan rann det nästan om.

3-4 bloddroppar på 5 minuter, kan bara säga att skulle min tik bloda så pass lite skulle jag vara glad. Här kommer det betydligt fler droppar än så per minut.
Vilken färg är blodet?
Om det luktar illa från henne och/eller blodet skulle jag kontakta veterinär för rådfrågning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Blodet är klar rött när det kommer ut, men blir brun aktigt när det torkar.. Det är väl nog ingen fara med henne.. Men fortsätter hon blöda efter nästa vecka kanske man ska kolla upp det. :)
Dom brukar väll blöda upp till 14 dagar.
Och torkat blod luktar illa.
Jag har iaf inte varit med om någon tik som luktar gott vid löp utan snarare att man blir lite illamående nrä dom är lite föör nära :D
Skulle föresten inte rekomendera att tvätta av henne där förrän löpet är slut eftersom dom är mer motagliga för bakterier och sånt och lättare får UVI och nu är det ju kallt oxå.
Chanel gick o droppa lite mer när hon hade vilat o så guppa hon svansen så det skätte på väggarna
Så vi satte på barntrosor och binda gjorde susen, lukta inte så farligt men så var jag inte i höna på henne
Sen lukta hon lite surt efter löp det gick över efter den gången men tydligen kan de få en ytlig infektion, får hon så nästa löp blir det ringa vetrinären för kolla hönan. Våran tik löpte blödde länge och de kan tydligen få lite blod även under höglöp. Jag tycker känner du dig osäker ring o hör med vetrinären för att känna dig helt säker 

#4 Okej då är blodet normal färg och enligt min tolkning väldigt normal mängd.
#5 Normalt så blodar/löper de ca 3 veckor i sträck. En del kan löpa kortare en del längre.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#7 haha jag var ute och simmade i min egna lilla värld där visst !
Det var så jag menade men jag tyckte det var roligare att skriva annorlunda :D