Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 1114 ggr
Dockan
0

Liten valpfråga

ObestämdDet är så många goda vänner som ger mig tips och det är ju jättesnällt,men nu undrar jag va ni tycker,dom säger att Hedvig inte på 14 dagar ska gå ut några smårundor utan det räcker atthon är ute i trädgården,jag vet faktiskt inte vilket som är bäst,men ni duktiga kan nog hjälpa mig meddet.Tack på förhand.Lena

Hälsningar LENAGlad

Karizma
0

Lena folk säger olika om allt men om jag fattar så ska dom helst ha iaf fått sin 12 v vacc med (2a vacc sprutan) för att kunna träffa andra hundar men att gå ut o gå visa henne runt du ser ju om hon blir trött kan du bära henne. Jag har ingen valp inte heller så bra på detta men hoppas du får bra tips det där med vacc är vad jag har hört här inne :D

spikes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En valp måste få upptäcka världen i sin egen takt,dvs din valp mår bra av att ta en prommis och spana in stora världen,man får en mera stabil och självsäker hund på det viset.

Jag har alltid haft med mig mina Valpar på prommis från dag 1,men man måste vara noga med att stanna och vila när valpen påvisar att den inte vill gå osv osv…en prommis som normalt tar en halvtimme kan till och med ta 2 timmar,och det måste det få göra om man ska ta det i valpens takt.Valpen bygger även upp viktig muskulatur på det viset.

Det enda jag vill varna lite för är om det är väldigt kallt ute,en valp kan bli kall och sjuk om man inte aktar sig.

En annan grej man ska vara noga med är att valpen gärna vill gå till samma ställen varje gång för att göra sina behov,så det är bra om den får göra det innan en prommis och som avslut på en prommis.

Att ha tomt är ju jättebra,men en hund vill ju inte gärna göra sina behov i sitt eget revir när den växer till sig,så även om man har det så är det viktigt att dom får komma ut minst 2 ggr om dagen,för att kolla omgivningen och läsa aftonbladet varje dag.

Dockan
0

Foten i munnenjag håller med dig,jag har alltid gjortså förr ut med en gång,korta korta korta rundor lösa,men det där med att dom måste ha sin sista spruta,tänker på alla valpkurser då dom inte har fått den,tacka för svar.LenaTungan ute

Hälsningar LENAGlad

Trollhassel
0

Prillan följde gladeligen med på prommenader ute i skogen och stan redan från start. Det var aldrig några problem. Jag tog det lugnt och såg till att hon inte blev trött och matt men det var faktiskt oftare hon tröttade ut mig :P Om din valp är pigg, glad och har viljan så finns det inget fel med att gå på äventyr redan från början.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Eija
0

Jag anser som de andra här att man tar ut sin valp på promenaden och låte den gå o strosa så mycket den orkar helt enkelt….och som sagt var så skall dom ha varit vaccinerade ca 2 till 3 veckor innan dom får träffa andra hundar….

AnnL
0

Silver var också med mig i skogen och stan redan från start. Vi kunde vara ute en hel timme. Vi gick lite stanna lite så han fick röra sig i in egen takt.

Håller med dom övriga. Är valpen pigg så låt henne vara med redan från början. Glad

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Dockan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

va ni är bussiga med era svar.Lena

Hälsningar LENAGlad