Säkerhetsbälte åt hund?
Har ni någon erfarenhet av säkerhets sele som man sätter fast i bilbältet till hund?
Vilken modell är bäst?
Sen vår familj berikades med en tredje hund är det trångt i bilen.
Vi har faktiskt inte åkt nånstans med alla 3 hundar och hela familjen samtidigt nångång än pga av att det känns inte säkert att ha en lös hund i bilen (så förståndigt tänkte man aldrig förr).
Rippe och Azlan åker i buren, så jag tänkte att en sele till Shaggy vore bra, så kan hela familjen åka tillsammans.
Shaggy tar upp hela buren för sig själv om han åker i den, så jag tänkte att det kanske är en bra lösning med en sele… inte lika säkert, men säkrare än en lös hund i baksätet….tillsvidare för en större bil vore absolut den bästa lösningen.

Har aldrig provat själv, men har läst nån gång för länge sedan att AllSafe ska vara det bästa alternativet av de säkerhetsselar i bil som finns, tror även jag hört att det är den enda som faktiskt är ordentligt krocktestad.
Kan dock ej garantera att informationen är korrekt utan det är bara vad jag hört/läst
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hej hade sele till min hund. Funkade bra så länge vi satt i bilen. Sen tuggade hon sönder bältena. Sambon bestämde sig då för att köpa en kombi. Kan lungt rekomendera sele under uppsikt. Mvh Jillsan

Vi har en AllSafe bilsele till vår vovve, och vi är jättenöjda.
Den är robust och den känns verkligen pålitlig om man jämför med selarna som har plastspännen som inte ens klarar en krock i 30 km/h.
AllSafe är lite dyrare, men jag lovar att den är värd varenda öre!
Jag har skrivit en tråd om AllSafe för längesedan, på hundar.ifokus
[HÄR ÄR TRÅDEN
](http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=07468d6d-9e77-41c8-a1da-9914ea76aee4)
~Quila Roze~
Tack för alla svaren och #3 för tråden. den var bra med bilder om hur selen funkar.
Det var nog en allsafe jag funderade ev på för det var ett extra tillbehör…den där grejen som sätts i bältet till den. Pris drygt 900:-.
Det fanns ju fler selar också som var billigare, men "endast det bästa är gott nog" till sina älsklingar, eller hur……
Ska kolla runt lite mer på nätet och jämföra priser, men släng gärna in tips på företag som säljer "Allsafe".

#5 Var så lite så :)
Som du säger, jag skulle aldrig nöja mig med annat än det bästa när det kommer till säkerhet i bil för vår hund. Både för hennes, vår och andra trafikanters skull…
Nu har vi tyvärr ingen kombi, så då är bilselen det bästa alternativet.
Selen säljs lite varstans, och till väldigt varierande priser…
När jag köpte min var det billigast på www.teba.se
Annars finns det i vissa djuraffärer och lite andra sidor på nätet.
Den grejen man sätter i bältet ingick när vi köpte selen, gör det inte alltid det?
~Quila Roze~

Jag har provat en billigare variant från en hundbutik, vet ej märke men den är inte att rekomendera. Spelar ingen roll hur jag spänner den för min hund kliver ur den när han får lust.
#7: kan sätta pengar på att spännena kommer gå sönder när man väl smäller oxå…. Hade nån av märket Trixie förut för att prova på promenader då taxen gärna tar sig ur sina selar. Den kändes ju inte särskilt robust nog för att ha i bilen om man säger så…
Men bättre än ingenting iofs, den kan ju klara av lite häftiga inbromsningar iaf :-)
#6. kollade in www.teba.se och där kostar den 709:- i stl 30-55 kg.
På www.Häromi.se kostar den 679.90 så där är den lite billigare, men jag har inte kollat upp frakt och exp avg. på dom firmorna.
Det jag funderar på är omfånget på bröstkorgen, så inte selen är för trång där…, men den måste ju vara ställbar.
Greyounds har ju ganska stor bröstkorg……
Funderar på att knalla in på hund o jakt affärn här i byn o se om dom ev. har nån, så man kan kolla in det måttet… och vad dom har för pris isåfall, fast knappast dom kan konkurrera med nätpriserna.