Hundgård
Kan det verkligen vara rätt, att åka till jobbet och lämna sin hund i en hundgård ute på tomten hela dagen?
Då jag går min dagliga promenad, ser jag flera exempel på detta…och det gör lika ont i mej varje gång jag går förbi dessa hundar, som inte ser ut att trivas…
Vad tycker Ni?
Hunden ska ha någonstans att gå in och få värme om den bor i hundgård,hela dagen ska man inte lämna sin hund i en hundgård,finns lag på att man måste släppa ut dem/rasta efter 6 timmar tror jag det är.
Jag håller med dig Sisa man blir ledsen i själen när man ser sånt.

Regler angående rastgårdar, kopierat från Jordbruksverket
Rastgårdar
Rastgårdar måste ha platser som kan ge både sol och skugga och även skydd mot regn och blåst. Det ska finnas en liggplats som är upphöjd från marken. Om hunden ska vara i rastgården mer än någon timma per dag måste det finnas en koja eller något annat inomhusutrymme där hunden kan söka skydd.
Det är viktigt för hundar som vistas länge i rastgårdar att miljön är stimulerande. Det är lika viktigt att de får komma utanför rastgården då och då. De ska därför rastas på annan plats åtminstone en gång per dag.
Minst så stora ska rastgårdar vara
Här ser du hur stor rastgården minst ska vara, räknat i kvadratmeter, beroende på hur många och hur stora hundar som är där. Rastgården får gärna vara större men aldrig mindre än måtten i tabellen nedan.
Hundens mankhöjd
Antal hundar
< 25 cm
25-35 cm
36-45 cm
46-55 cm
56-65 cm
>65 cm
1
6
10
15
16
18
20
2
8
14
18
20
24
28
För varje ytterligare hund ökas ytan med
4
6
8
10
12
14
Om du har två hundar av olika storlek i rastgården ska ytan beräknas som för två hundar av den större storleken. Om det finns ännu fler hundar som är olika stora i rastgården lägger du till den yta som krävs för varje hunds storlek.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för jättebra svar!
Håller lite mera koll och funderar vidare…kanske jag pratar med ägarna. Jag vill att alla djur ska ha det bra! 
Jag har släckting som jagar nu har dom ingen jakthund kvar men dom hade även hundgård, de var inte ofta i den men den var bra inredd med hus och även kunde dom gå in i uthuset där det var som ett rum till dom. Detta är borta nu och rumet har inredds som gästrum. Men gör man lite bra saker och inte skyfflar ut dom för slippa ha dom inne för där går mitt hjärta sönder. En hund som får vistas i bra hundkoja, 4 tim o sen promenader är helt ok. Tyvärr har många sina jakthundar 24-7 allså hela tiden i gården tillomed bajsar dom där inne, ser så illa ut så fy sicket trist liv.