Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 1052 ggr
evi87
0

Varför gör han så?!

Jag har en underbar liten dvärgschnauzer/shitzu som är 4 år gammal och köpt från ett omplaceringshem. Han har skänkts bort ett antal ggr pga av sina problem att umgås med andra hundar.

Vi har lagt mkt tid på att träna honom på att möta andra hundar; sett till att han är lugn och avslappnad, korrigerat honom när han skäller på hundar på stan och belönat honom då han bemött andra på ett bra sätt. Vissa dagar går det hur bra som helst, han tittar inte ens åt andra hundar. Men så får han en "knäpp" och börjar skälla så fort han får syn på en annan hund, särskilt om de kommer för nära.

När vi köpte honom fick vi veta att han inte gillar stora hundar, men det går konstigt nog bättre med hundar som är större än han själv. Hundar i hans egen storlek är däremot jättesvårt.

Nu undrar jag om ni har några tips? Hur "tränar man bort" en sådan här, djupt rotad, ovana? Jag fick tipset att försöka slappna av och ignorera andra hundar, så skulle han göra samma sak. Det fungerar oftast, men om han får syn på en hund innan jag ser den så reagerar han med att skälla och morra. Väldigt mkt dubbla budskap alltså! Så… några tips?

Karizma
0

Finns ju hundinstruktörer man kan få hjälpa av med som lixon hjälper en live :D det kan jag tor är bra. Ofta har dom med sig egen hund för träna med/mot elelr vad man nu kan säga.

spikes
0

Första frågan från mig blir,hur har ni korrigerat hunden,med vilka metoder?.

evi87
0

Metoden vi använt för att korrigera honom är helt enkelt att korta kopplet ordentligt och be honom vända sig bort från andra hunden och sätta sig ner. Han slutar alltid omedelbart, men man måste vara snabb på att fånga hans uppmärksamhet med en uppgift (gå fot/vacker tass etc) för att han inte ska "ladda om" och börja skälla på hunden igen.

Så problemet är alltså inte att han vägrar sluta eller blir okontrollerbar, utan att han upprepar sitt beteende med ojämna mellanrum.

Det förvirrande är att det inte finns något direkt mönster, förutom att hundar som är betydligt yngre än honom brukar gå bra. Han har till och med haft flera framgångsrika möten med en väldigt ung hund i grannhuset, då de lekte och busade på lika villkor. Det första mötet inleddes med att han skällde & morrade, men han lugnade sig efter att jag bett honom sitta ner och gett honom uppgiften att räcka vacker tass.

spikes
0

3,Kortar ni kopplet med ett ryck då?,eller kallar ni in honom?

L1ll4n
0

Har du testat att ignorera honom totalt, att låtsas om att den andra hunden inte finns? Testa det annars, kan funka.

evi87
0

Spikes: Vi kortar kopplet bestämt, men utan att rycka hårt, och kallar samtidigt in honom, så att kortare koppel + "kom hit" ska samverka.

L1ll4n: Jag har testat det ett par gånger, med varierande resultat. Kanske ska man testa det lite mer konsekvent?

spikes
0

6,ok men som 5 föreslår och du själv frågar i 6,så kan du använda den metoden mera,för till slut går den in,många hundar reagerar på att man bara kortar kopplet även om man inte rycker,ha något smarrigt godis till hands när hunden gör rätt.