hund i bur
Jag blev lite fundersam när jag läste senaste numret av tidningen härliga hund, där deras hundcoach ger rådet att sätta en hund som kissar inne i bur när inte matte och husse kan ha fullt fokus på den. Jag har fått för mig att jag läst att man inte får ha hundar i bur, är det okej att sätta en hund i bur för att den kissar inne?..
undrar eftersom jag blev lite förvirrad 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

"Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:
* Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
* I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygd om de rastas var tredje timme.
* Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla."
Kopierat från Jordbruksverket
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nä, det är inte ok att sätta en hund i bur och som inl.nr1 skriver, är de det som gäller. Vet att många har använt bur i uppfostringssyfte eller på annat vis underlätta för sig själv. Vilket aldrig någonsin är ok.
En hund blir rumsren utan bur, det tar olika tid för olika individer och det tar olika tid beroende på hur mkt tid man lägger ner på det. Det är bara att gilla läget….
Katastrofalt egentligen att man får skriva vad som helst i en sådan stor tidning som 'härliga hund' där många okunniga läser och snappar upp helt fel info. Trist.
jag tycker det var jättedumt att en expert ger ut det rådet då, och i en tidning dessutom 
#2 hunden var iofs 5 år, och jag tror dom hade haft den sen den var 3, så dom hade nog inte ens tänkt på att träna den… framför allt var det när dom var hos någon på besök, men jag tycker inte man ska ha hunden i bur för det…

Det är många som använder bur, va ska man säga. Jag vet att många tycker att så länge man använder bur på ett sätt som inte skadar hunden så gör det inget.
Och många menar att lagen är till för att djur inte ska faras illa av människor som sätter dem i bur 23 timmar om dygnet. Om de sitter i bur 3 timmar imellan jakten eller 3 timmar i sitt hem ser många ingen skillnad på.
#4 nej det kan jag tänka mig, men jag skulle endå aldrig sätta min hund i bur för att den kissar inne. Vi fick också det rådet när vi gick kurs, men följde inte det, och lyckades få honom att sluta kissa inne endå.
Var mycket dumt att de ger tips om det.
Borde ju tiningen tagit bort det kassa tipset eftersom man inte får ha hund i bur inne iaf
Jag håller med dig,jag gillar inte heller hagar till