12v vaccin
Hej!
Vaccinerade mina Valpar, 12v, igår mot valpsjuka, parvo, Kennelhosta mm.
När vi var klara sa veterinären att valparna skall omvaccineras en tredje gång om 3-4 veckor då dom endast vaccinerats mot parvo vid 8 veckor.
Åkte hem och tittade igenom min förra hunds vaccinationsbevis och han hade fått exakt samma som mina två Valpar men på hans papper stod det omvaccineras om 1 år.
Blev lite fundersam, måste jag nu vänta 3-4 veckor till innan vi vågar hälsa på andra hundar?
Jadå det kan du,bara första sprutan är tagen går det bra;-)
Åh vad bra! Tack för svaret :)
2,Så lite så
Kan även nämna att jag ringde en veterinär idag och frågade om jag vekrligen skulle vaccinera en tredje gång och denne sa nej, dom skall vaccineras vid 1 års ålder efter 12v vaccinet.
Hur kunde då den andra veterinären som vaccinerade dom göra ett sånt misstag? Att både skriva och tala om för oss att vi skulle vaccinera en tredje gång?
På vaccinationsintyget står det:
2009-12-22 Nobivac Parvo live vet.
2010-01-20 Nobivac DHPPi vet.
Är inte detta allt dom behöver tills om 1 år?
Blir så förvirrad..
uppdatering: ringde nu kliniken vi var på och dom berättade att eftersom valparna inte var 13 veckor så måste dom ha ett tredje vaccin mot valpsjuka. (dom fyller 3 månader exakt på lördag..).

#4 Förstår inte varför de måste ha vaccin en tredje gång för att de inte fyllt 13 veckor? Man brukar bara vaccinera då de är 8 veckor, 12, veckor, 1 år och sedan efter det olika beroende på vad man själv anser viktigt (jag vaccinerar varje år)
Aldrig hört talas om att det någonsin behövts ett 3:e vaccin
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tyckte också att det var så himla skumt! Jag kollade ju igenom min förra hunds vaccinationsintyg och han hade också fått 12v sprutan några dagar innan han "fyllde" (född den 13e fick den 8e). O han skulle ha omvaccinering vid 1 år och han fick exakt samma, endast parvo vid 8 veckor, sedan valpsjuka, Kennelhosta, parvo vid 12v.
I telefon sa dom att valparnas antikroppar inte kunde bygga upp ett skydd mot typ valpsjuka innan dom blivit 3 månader och att dom därför behövde vaccineras 2 gånger mot valpsjuka eftersom dom inte fått något vid 8 veckors vaccinationen.
Jag frågade då varför den andra veterinären sa att man brukade endast ge parvo vid 8v och sedan det andra vid 12v men det visste dom inte för deras information var så som dom sa.
Frågade även om jag var tvungen att vänta tills nästa vaccin innan vi fick träffa andra hundar och då sa dom liksom "njaa, du kan ju träffa hundar du vet är vaccinerade".
Det var ju en himla tur att vi inte hann boka en valpkurs eller något..
Jag har även försökt leta på internet men kan inte hitta någon info om en tredje Vaccination.