Förbjuda hundraser
I Danmark finns där nu risk att man vill förbjuda 14 hundraser (och därmed - må man anta - blandningar av dessa) för att där i sommaren var överfall på småhundar några få gånger - och medierna blåste det upp precis som med så många andra saker! Och tyvärr är det jo allmänt kännt att i Danmark är det medierna som styr politikerna
. Inte att jag inte känner med de hundar och hundägare det hände för, men därifrån och så till att förbjuda så många raser…
Min syster kan inte längre gå på gatan med sina underbara muskelhundar utan otrevliga kommentarer pga. den hetz som har varit (hon flyttar för övrigt också snart till Sverige då hon - som jag - är trött av det land, som till och med tillåter sig att kalla Sverige för ett förbudsland
).
Man har redan förbjudit pitbullen där för många år sedan - och ändå finns den att se överallt. Det enda som kommer ut av det föreslag är att ännu fler av de människor som inte borde äga dessa hundraser vill ha dem - just för att de är olagliga.
Dessutom konstigt att om muskelhunden är så farlig som de danska medier vill göra den till att inte en enda att de pitbulls jag möter dagligen när jag är ute att gå med min mops har forsökt att äta henne än! Men här är de också alltid kopplade!
Det är jo självklart jättetrist när någonting händer och det borde inte hände alls - men i de fall som har varit uppe i medierna har hundarna haft oansvariga ägare och ofta varit okopplade eller brutit ur trädgården eller dylikt. Därför får man väl också anta att där måste vara en annan lösning än ett förbud. Tyvärr är den politiker där ska kolla alternativerne till rasförbudet så extrem, att han tidigare gick ut med att alla Valpar (alltså även chihuahuas och så) där blev född av hundar utan stamtavlor, för främtiden borde avlivas direkt för att undvika där kunne vara muskelhund i dem! Utbildad veterinär är han dessutom också. Som tur är blev han dock väldigt opopulär över dette.
Alla hundar kan vara farliga i fel händer - vill man till slut förbjuda alla stora hundraser då?
Många danskare vet för i övrigt inte ens vad en muskelhund är - i vissa fastigheter får man inte ha "muskelhundar", inkluderat franska och engelska bulldogs för att folk automatiskt tror att innehåller ordet "bull" måste det vara en muskelhund
. Jag har också hört om andra mopsägare som fått höra kommentarer på gatan om att deras hundar är "kamphundvalpar"!
Tror ni där kan komme något gott ut av att förbjuda hundraser? Hur ville ni se på det om politikerna i Sverige fick samma idé? Hur är det överhuvudtagit möjligt att kolla upp?

NEJ! Det kommer aldrig något gott ur Förbud!
En hund är en hund sen att den har olika kapacitet, vilket ägaren av hunden bör vara medveten om!
Om Politiker skulle komma med den idén vilket det finns vissa i det här landet som är av, så är det samma sak som med Vargen? En lobbyism som med skrämsel lyckas ta fart istället för kunskap.
Om man nu lusläser varg drabbingarna så ser man något helt annat än vad politiker och jägareförbund påskinar att av alla påstådda attacker av varg så är det inte så många som är attackerade av varg flertalet av hundarna som blivit rivna är inte rivna av varg utan av björn.
Men om dessa politiker kommer att lobba för förbud, så får jag och kan inte skriva vad jag skulle vilja göra då det kan misstolkas!
Men jag kan lova så pass att det kommer att märkas markant.
Jag säger som jag alltid gjort och står fullt och fast för.
En Hund är en Hund och ska betraktas som en Hund men också som ett Vapen! Då det finns olika kalibrar på Vapen, så finns det olika kalibrar på Hund, men om man skjuter någon så döms man inte till ett lindrigare straff för att man skjuter med ett finkalibrit vapen. Man döms för att man skjutit. Samma sak med HUND.
Det är inte storleken på skadan utan skadan i sig själv som ska dömas, då den som blir biten får ont och ofta blir rädd för hundar i all framtid.
Så fram för mer upplysning om hunden och hundens varande i Sverige och lär barn, vuxna och pensionärer vad och varför saker och ting händer med hundar.
Och jag ser mer än gärna att Hundskattemärket kommer tillbaka och att Myndigheterna får större möjlighet att kontrollera att hundarn är registrerade och att ägarna vet vad dom håller i.
Det är om något djurens rätt att komma till kärleksfulla ägare som kan ta vara på sina djur och inte som i vissa fall idag!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Nej, för 14 hundraser gör ingen skillnad.
Ska man få någon effekt så förbjud hunden.
Det tror jag i alla fall.
Finns många raser man kan få ilskna och attackerade..
Här i byn är det två labbar som är två av de "farligaste" hundarna..
Annars kan jag inte annat än hålla med Freke
FY vad jag blir irriterad på dessa fördomar! Isåfall tycker jag vi kan skicka ut alla invandrare också, för det är ju BARA invandrare som våldtar och är kriminella här i sverige!
(ej seriös åsikt ang invandrare men en ganska bra jämförelse när det gäller fördomar)
Håller med er,ett förbud spär enbart på myten om farliga hundar,titta på vargen en uråldrig skröna som håller i sig ännu,ju mera förbud ju mera intressant blir det…

Finns inga farliga hundraser bara farliga (oansvariga) hundägare! Förbud leder nog bara till att fler låter bli att registrera sina hundar och/eller kallar dem för blandras av okänd härkomst.
Skulle det bli ett förbud mot vissa raser i Sverige så tar jag mitt pick och pack och flyttar! Det vore lika idiotiskt som att förbjuda människor med en viss hårfärg tex.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!