Ni som ger färskfoder...
Har ni varit med om att maten är brun? Jag har nyligen bytt från Nordic till Bravo för att jag ville prova och jag måste ju säga att det är skillnad! Knappast inget blod i och nästan hela burgaren är brun.
Nä jag är faktiskt besviken och ska byta till Nordic igen.
Jag har ju hört förut att många varit besvikna på Bravo, så nu börjar jag förstå varför.
Nej verkligen inte,ring upp återförsäljaren eller bravo direkt,maten ska vara röd och fräsch vid upptining,begär att omedelbart få en ny sändning om du nu ska fortsätta med det förstås,eller så ska du ha pengarna tillbaka.Angående blodet så kan man ju beställa med eller utan blod,jag vet ju inte vilken sort du tagit?.
Jag är ju ingen favorit av bravo som du kanske vet sedan innan,så i ditt fall skulle jag gå tillbaka till nordic,som i mina ögon är det näst bästa på marknaden,klass är allra bäst…hade det innan men ingen sådan återförsäljare i detta område,nordic är ett jättebra foder också.
Ska också tillägga att jag förstår folk som använder det om dom inte får tag på annat färskfoder…..
Jag ger bravo och den är inte brun den är röd som rått kött. Så det måste vara fel på ditt foder du har köpt en fråga luktar det inte surt?
Jag har mailat till dem, men hon skrev inget om färgen på burgaren.
Alltså det finns rött oxå i burgaren, men jag tycker att den är mest brun! Får se vad hon skriver tillbaka sen igen.
Jag har köpt Bravo Plus och hon skrev att de inte tillsätter blod pga något slakteri lagt ner.
Såhär skrev hon: Vi tillsätter inget blod i maten det gjorde vi innan, men slakteriet vi handlade av då som kunde ta till vara på blodet är ner lagt, så vi fick inte tag på blod mer så nu blir det den naturliga färgen som det blir av köttet.
Nu när jag tittar på bilden så är där rött, men när jag ser det framför mig ser det mer brunt ut och varför jag reagerar är för att den tiden jag haft Nordic, så har deras burgare varit riktigt rött i hela burgaren! Inget brunt alls. Däremot när burgaren legat ett par dagar i kylen så kan det bli brunt, men inte annars.
Skickar med en bild, så får ni se om det tycks ser bra ut.
3,Men då går du ju miste om en viktig ingrediens nämligen blodet,jag skulle avsluta där med bravo och begära pengarna tillbaka,det är inte bra om dom inte får i sig allt alltså även blod.
Jag tycker det ser upptinat och nedfryst ut igen,men det är lite svårt att se,skulle i alla fall inte ge det.
4, håller med dig här det där ser inte helt rätt ut. Jag hade krävt pengar tillbaka för så där ser inte min bravo ut.
#4 Ja jag blev väldigt besviken när jag såg att det inte fanns blod. Det är ju en nyttig ingrediens.
Sen har jag märkt att hundarnas avföring blivit ljusare sen jag bytte. Men det kanske är normalt när man byter?
Bilden tog jag nu på burgarna som jag har för upptining.
6,Ja det förstår jag absolut,ett färskfoder ska alltid vara fullgott!.
Konstigt det med bajset också,för så länge dom får rått kött så ska bajset vara mörkare,jag får känning av att dom lagt i mera av typ vete eller nått istället,och det är ju inte huvudingrediensen i ett färskfoder…
#7 Precis. Jag ser ju helt klart skillnaden på Nordic o Bravo.
Jag får väl ge av det som finns kvar och sen köpa nästa leverans av Nordic, för jag tänker köra med Nordic igen.
8,Ja gör det…förstår att du byter
#9 Ja jag orkar inte tjafsa med dem på Bravo. Hundarna dör ju inte av att äta det ändå. Snart får de fin mat igen :-)
Klistrar in svaret jag fick på min mail om blodet o avföringen.
Blodet fanns endast med som en färggivare
Problemet med blodet är också att svarta hundar kan bli bruna i pälsen detta pga att fodret innehåller i sig själv järn.
Med blodet som också innehåller järn blev det problem för en del hundar.
Färgen på avföringen kan ändra sig efter ett tag men det viktigaste är ju inte färgen utan att hunden mår bra och tar upp näringen.
Vad säger du om det spikes?
11,Men det var väl det dummaste jag hört
,kunde dom inte skyllt på något vettigare!.
Haha då skulle Snodden och Spike vara bruna hela vid det här laget
,och det är genom bajset man ser hur tarmarna tar upp det,eller vad dom fått för mycket av…
Lika bra du går tillbaka till Nordic,där får du i alla fall rätt mat åt dem,dessutom är dom väldigt måna om sina kunder
.
Detta bekräftar ju ännu mera vad jag redan vet om just Bravo
.
#12 Ja det låter en aning konstigt. Om det vore för att blodet ställde till det med svarta pälsar, skulle ju ingen vilja ge färskfoder. Ska de bara rätta sig efter svarta pälsar eller.
Eller vadå. Får de i sig för mkt järn bara för att det finns blod i?
Ja jag ska gå tillbaka till Nordic. Ska beställa till nästa leverans.
13,Finns inget som helst vettigt i det uttalandet från dem,blodet är lika viktigt som köttet oavsett pälsfärg…..dåligt av dem att skylla på det.Inte konstigt att hundar har växt fel när dom blivit utfodrade med det….som sagt det bekräftar bara det jag redan vet om det.
Nej dom får inte i sig för mycket järn pgr av blodet,det är jätteviktigt för sammansättningen i ett färskfoder.
#14 Nä det låter verkligen inte vettigt, speciellt nu när du berättar hur det ligger till.
15, Jättebra att du tog upp det härinne dock,sånt är alltid bra om det kommer fram,folk blir mera uppmärksamma då,jag är ju sån att jag hellre ger nån krona mer för ett foder som jag vet är bra,sparar liksom inte in på hundarnas matkostnader,det är lika viktigt som familjens mat
.
Yes! Jag kunde beställa nu ändå o få till samma pris, även om det kommer nu på torsdag!

För jag tänker blanda ut det med Bravo. Det är väl ingen fara att göra det va?
17,Vad bra
,angående blandningen…..hmmm var lite försiktig för jag vet att bravo har lite väl mycket fett i sitt foder…men det går nog om du tar bara lite av bravos då
.
#16 Ja jag tänkte att det är lika bra o fråga här på forumet. Visst är Nordic dyrare, men det beror ju på vad man väljer. Nu tog jag 2 kilos korvarna i special + som är näst billigast efter basens 2 kg. Lådan är ju på 16 kg. Man får va lite smart ju 
#18 Okej. Jag blandar med liiite Bravo o myyycket Nordic 
19,Det var smart
,jag har ju basen alltid till mina eftersom jag inte tränar aktivt med dem
.
19,Ja gör det man vill ju i alla fall använda det man köpt,håll koll bara så dom inte lägger på sig för då får du minska ytterligare på bravos så länge du har det kvar.
#20 Men hur mår en hund på vetekli då? Är det samma som vete? Japp. Jag ska ha koll på deras hull :-)
21,Hur menar du då?,vetekli som du har i ditt eller?…
#22 Nej. I specialen är det ångkokt korn, men i basen är det vetekli. Jag menar hur skillnaden är mellan dess 2 spannmål? Det enda jag vet är att specialen är glutenfritt, men hur påverkar vetekli?
23,Jaha haha lite trööög
Vetekli är bra för tarmen det motverkar tex hårda magar,vilket det ibland kan bli om dom får mycket blod tillsatt
.Alla hundar reagerar ju som vi olika på saker och ting.
#24 Ingen fara.. Då vet jag mer om det iaf.. Men nu beställde jag specialen.. Ångkokt korn är väl inte sämre än vetekli hoppas jag. Hon jag pratade med när jag beställde i affären sa att det va bara någon procents skillnad i fetthalt på bas o special o sen lite mer kött i specialen oxå. Så det låter ju bra iaf.
25,Det funkar säkert jättebra
#26 Jaa det har ju funkat bra förut så :-)