Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 3783 ggr
L1ll4n
0

Ny hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har köpt en ny hund. En tik på 2,5år och hon är rädd för främmande människor (även främmande hundar). Tar en stund innan hon går fram och hälsar på dom. 

Min fråga är hur man kan få bort detta beteendet. Kitty är en väldigt fin och lugn hund när man "lärt känna" henne, därför valde vi att behålla henne. 

Om denna tråden ligger i fel så får ni gärna flytta på den.

AnneN
0

Nu är detta ju en vuxen hund så träningen kanske kan ta lite tid, men det är absolut inte omöjligt.

Min hund var rädd för alla främmande människor då hon var valp, men nu älskar hon alla människor istället.

Jag tränade henne genoma att ta med henne till platser där det är mycket folk som passerar, tex parker eller i stan. Där satt jag med henne på en parkbänk och då hon visade oönskat beteende (rädsla) så ignorerade jag henne helt, men så fort hon var lugn och visade önskat beteende så blev det massor med berömm och belöning.

Till en början så lät jag inte folk hälsa på henne utan det tillät jag först då jag kunde ha henne med i stan och hon var helt avslappnad då folk passerade.

Då vi kom till den punkt då det var dags att låta folk hälsa på henne så tillät jag det först och främst endast om de frågade mig om lov först (hatar folk som bara tar förgivet att det är ok att hälsa i tid & otid). Då de skulle hälsa så var det efter noggranna instruktioner om hur de skulle göra:

Instruktioner:

• Ta en godis och håll den i öppen handflata
  • Sitt på huk eller helt på marken om så önskas
  • Böj dig absolut inte ner mot/över hunden, det är ett hotfullt beteende!
  • Sträck fram den öppna handen med godis mot hunden, dock inte hela vägen fram
  • Titta åt ett annat håll, absolut inte direkt mot hunden och absolut aldrig rakt i hundens ögon.
  • Sedan är det bara att vänta tills hunden självmant kommer fram till personen
  • Låt hunden ta godisen och nosa lite innan personen kan få försöka, försiktigt klappa hunden lite och kanske ge ännu mer godis.

Se till att du har med massor av det godaste godiset som finns enligt din hund.

Det tog ca 1 år att träna Velvet (min hund) så att hon tillslut började älska alla människor, hon har inte ens något emot folk med rullstol, rullator, käpp eller kryckor längre.

Mellan socialträningarna så kan du även träna hundens självförtroende genom bland annat balansövningar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

L1ll4n
0

#2 - Saken är att hon även hatar att åka bil. Vi har inte testat än, men de förra som hade henne sa att hon inte svalde utan lät salivet rinna. 

Tror dom även hade lyft upp hunden så fort hon blev rädd, är inte riktigt säker men tror det var så.

AnneN
0

#2 Testa ge henne något mot åksjuka då ni ska åka bil och åk till en början bara korta sträckor, kan tex börja med att bara köra ut från gården och tillbaka igen.

Lyfta upp och trösta då hunden blir rädd är det värsta man kan göra, det förstärker bara deras rädsla för då visar man ju att det faktikst var något att vara rädd för.

_**/Mvh Anne

L1ll4n
0

#3 - Där sa du något! :)

Jo, att lyfta upp hunden är ju det värsta man kan göra som du sa. Har hört att man istället ska ignorera hunden?

AnneN
0

#4 Ja ignorera hunden då de visar rädsla och beröm då den är avslappnad.

_**/Mvh Anne

L1ll4n
0

#5 - Ska testa detta :)

Karizma
0

Jag tycker att du inte ska göra en massa saker för fort. Våran tik är med en omplaceringshund som var orolig och osäker. (gilla dok bil massor) men varje ljud ute var otäckt hundar otäckt folk otäckt vara hemma hos något med matte/husse farligt allt var otäckt. Men jag gjorde upp en plan: Ta samma promenader för att bygga en trygg promenad hon gick första tiden bakom man märkte inte att man gick med något alls i kopplet. Men efter bara nån vecka våga hon gå bervid ju mer trygg hon blev ju mer våga hon. Vi träna och krävde inget utan det var "lära känna o lita på varandra" (hon på oss) detta gick ut på. Efter ett tag när detta med trygghet fanns under promenader börja jag träna balansövningar lite komandon så som sitt stanna kom mm detta tor jag har fått henne till våga mer. Men folk vissa hälsar hon på snabbt och vissa faller hon mer för. Jag tycker inte det är så viktigt att de kelar med alla, men de ska inte vara rädda för dom som kommer hit. Detta som Anne säger är kanon tack vare henne fick vi iden på träna balans. Bil ja det är svårt, det låter som hon blir åksjuk och därmed ogillar bilåkandet vem skulle itne göra det om man mår piss? :) Sitta i bur hjälper många, åksjuketablerter finns. Men åka korta sträckor är bra, bara gå in i bilen o få godis med stängd dörr är med en övning. Men som sakt Anne har gett bra tips:) Lycka till söt hund ni skaffat vad är det för raser?

spikes
0

Du har fått massor med bra tips av Anne N,men jag skulle nog göra så att enbart från början sitta i bilen utan att bilen är på helst utan åksjuketablett den blir dom lite trött av,just för att hon ska lära sig sakta men säkert att bilen inte är farlig,ge henne beröm godis när hon slappnar av,när det sen går bra kan ni ta en kort tur i bilen och se hur det går.

Jag hade en bilrädd omplacering som drägglade som du beskriver,och flåsade för fullt men jag lärde mig av det att han mådde inte illa för då hade han spytt i bilen,han var helt enkelt orolig vid bilfärd….

[Sandraaa]
0

Ett litet OT inlägg, vart köpte du henne någonstans? :)

L1ll4n
0

#7 - Det är en border/bearded collie. Och tack för tips! :)

#8 - Tack för tipset! :)

L1ll4n
0

#9 - De som vi köpte henne av bodde runt Gislaveds-området. Hurså? ^^

L1ll4n
0

Var ute med henne idag när vi skulle till pulkabacken. Hade med mig grannen, grannens tre ungar och grannens rottweilerhane + min mamma, mina två småbröder och en av deras kompisar. Det gick hur bra som helst. 

Vi släppte henne och hanen tillsammans på en gräsplätt och de lekte jättebra tillsammans. Så det är nog bara främmande människor hon är rädd för.

[Sandraaa]
0

#11 Hon var jätte lik en hund jag kände, som såg ut som henne och tyckte nya personer var obehagliga och åldern stämde ! Men dom bodde i Östergötland så det är nog inte hon :)

L1ll4n
0

#13 - Jasså :p

Karizma
0

12, Det du ska tänka på är att det tar lite tid för dom att landa. Kul att hon har kompis och att dom leker bra :)

[Sandraaa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har du bild på henne :) Ser rätt lika ut :)

L1ll4n
0

#15 - Jo, tänkte på det med. Men hon var så rädd i förra familjen med. 

#16 - Är hon också en blandning mellan border och bearded collie?

[Sandraaa]
0

#16 ja sen tror jag även det var schäfer eller labrador i !